Vi har haft en vattenskada där vi nu fått sluträkning från byggfirman.
Försäkringsbolaget har gett oss kompensation för el under den tid som avfuktaren stått hos oss.
Denna summa har försäkringsbolaget lagt in på fakturan och dragit den av den summan.
Problemet är ju att vi ändå bara skulle betala självrisken på 10 000 kr.
Visst borde el ersättningen komma till oss?

Se bifogad bild.
 
  • Faktura på svenska, detaljer överstrukna, handlar om försäkringsärende, avser elförbrukning, belopp i SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vi tänker oss att där inte skulle ha varit en kostnad för elen, då skulle du ha fått betala 11 500. En självrisk på 1 500. plus 10 000 i åldersavdrag. Nu råkar elkostnaden vara lika hög som självrisken, så de tar ut varandra.

Det är bara åldersavdraget som är maximerat till 10 000.
 
  • Gilla
Bac och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi tänker oss att där inte skulle ha varit en kostnad för elen, då skulle du ha fått betala 11 500. En självrisk på 1 500. plus 10 000 i åldersavdrag. Nu råkar elkostnaden vara lika hög som självrisken, så de tar ut varandra.

Det är bara åldersavdraget som är maximerat till 10 000.
Precis så uppfattar jag denna faktura med.
 
Jamen så är det såklart.

Tack
 
L lillefar skrev:
Vi har haft en vattenskada där vi nu fått sluträkning från byggfirman.
Försäkringsbolaget har gett oss kompensation för el under den tid som avfuktaren stått hos oss.
Denna summa har försäkringsbolaget lagt in på fakturan och dragit den av den summan.
Problemet är ju att vi ändå bara skulle betala självrisken på 10 000 kr.
Visst borde el ersättningen komma till oss?

Se bifogad bild.
Snudd på momsbedrägeri av försäkringsbolaget. Iom att utbetalningen går via ett företag så slipper försäkringsbolaget momsen. Hade däremot ersättningen gått till dej så hade försäkringsbolaget blivit tvunget att betala moms.
I ersättningen för elen, 1 kr/kwh är överföringskostnaden inräknad? Tycker att priset är lågt.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Femtisexa Femtisexa skrev:
Snudd på momsbedrägeri av försäkringsbolaget. Iom att utbetalningen går via ett företag så slipper försäkringsbolaget momsen. Hade däremot ersättningen gått till dej så hade försäkringsbolaget blivit tvunget att betala moms.
I ersättningen för elen, 1 kr/kwh är överföringskostnaden inräknad? Tycker att priset är lågt.
Jag har inte tänkt på kostnaden för elen. Det måste jag kolla upp.
Der var iofs i Juni och i Skellefteå så det kan säkert vara ok, men jag dubbelkollar vad vi betalat då. Tack
 
L lillefar skrev:
Jag har inte tänkt på kostnaden för elen. Det måste jag kolla upp.
Der var iofs i Juni och i Skellefteå så det kan säkert vara ok, men jag dubbelkollar vad vi betalat då. Tack
ok, du har kostnaden för elen och kostnaden för överföringen. Det är två skilda saker.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.