5 228 läst · 26 svar
5k läst
26 svar
Renovering av altan/terass i betong
Ja gärna om du har lust och tid överJ joelpap skrev:
Om du har tid och lust så jättegärna.J joelpap skrev:
Men supergärna, om du hinner med såklart.J joelpap skrev:
Frågor!
Hur slätt behöver underlaget för broduken vara?
Vart hittade du stolpskorna och hur förankrades dessa? Gissar du göt fast någon skruv anpassad för ingjutning i finsatsen?
Beställde du betongbil?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 250 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 250 inlägg
Det ska motsvara sk brädriven betong, lite svårt att förklara exakt vad det innebär men hyfsat slätt utan stora hål eller vassa ”kullar” men det behöver inte vara barfotavänligt.yoloboi skrev:
Den ”officiella” lösningen ska innehålla glidskikt mellan tätskikt och betong men jag vet inte vad som är bäst egentligen här.
Jag gjorde några komrpomisser i projektet, underlaget va en sådan. Det va lite väl ”gropigt” egentligen men jag lagde i det allra värsta med lite betong men några större svackor lät jag vara. Lösningen hade varit att flytspackla eller dyl men varken plånbok eller höjden till altandörrarna ville det… jag har rådfrågat väldigt många yrkesperson kring detta och ingen har kunnat ge något klockrent svar på om underlaget i denna konstruktionen skulle behöva vara i fall. Så jag bestämde tillslut för att låta det vara lite sisådär i fall på sina ställen.
Och för att svara på frågan om underlaget så behövde det inte vara speciellt slätt, bara inga vassa kanter eller liknande.
Glidskikt diskuterades men betongaren tyckte inte det behövdes på denna förhållandevis låga gjutning. Ingen aning om rätt eller fel här, det har uppstått några sprickor ett par månader efter gjutning, några utgår från där stolparna är fästa men en går tvärsöver allt, omöjligt att veta om det hade hjälpt med glidskikt.
Stolpskorna är inköpta på Bauhaus och fästa med Fischer betongskruv som inte behöver plugg. Gjutningen va helt slät, ingenting gjöts in, vilket va väldigt skönt när slipningen blev aktuell.
vi tog en betongbil med inbyggd pump vilket sparade både pengar och logistik vid gjutningen. Det gick åt ca 3,5 kubik om jag kommer ihåg rätt.
Och för att svara på frågan om underlaget så behövde det inte vara speciellt slätt, bara inga vassa kanter eller liknande.
Glidskikt diskuterades men betongaren tyckte inte det behövdes på denna förhållandevis låga gjutning. Ingen aning om rätt eller fel här, det har uppstått några sprickor ett par månader efter gjutning, några utgår från där stolparna är fästa men en går tvärsöver allt, omöjligt att veta om det hade hjälpt med glidskikt.
Stolpskorna är inköpta på Bauhaus och fästa med Fischer betongskruv som inte behöver plugg. Gjutningen va helt slät, ingenting gjöts in, vilket va väldigt skönt när slipningen blev aktuell.
vi tog en betongbil med inbyggd pump vilket sparade både pengar och logistik vid gjutningen. Det gick åt ca 3,5 kubik om jag kommer ihåg rätt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 250 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 250 inlägg
Egentligen så är det viktiga att underlaget inte kan skada mattan så man vill undvika hål, vassa kanter och dylikt.
Angående glidskikt så vill man kanske inte heller ha en lös tunn betongplatta ovanpå ett lutande tak. Jag vet inte om det är ett problem på riktigt men jag tänker att vatten som fryser på fel plats skulle kunna ställa till med otrevliga problem. Jag kan nästan ingenting om betong och dom gångerna jag har varit inblandad i liknande konstruktioner med glidskikt har betongen(finsatsen) alltid varit helt instängd (och framförallt inte mitt problem )
Angående glidskikt så vill man kanske inte heller ha en lös tunn betongplatta ovanpå ett lutande tak. Jag vet inte om det är ett problem på riktigt men jag tänker att vatten som fryser på fel plats skulle kunna ställa till med otrevliga problem. Jag kan nästan ingenting om betong och dom gångerna jag har varit inblandad i liknande konstruktioner med glidskikt har betongen(finsatsen) alltid varit helt instängd (och framförallt inte mitt problem )
Redigerat:
det är absolut min oro att få frostsprängningar, men naivt tänker jag att betongen fyllt ut alla hålrum… (jag kan argumentera emot mig själv här) sen bor jag i NV Skåne och vintrarna brukar ju inte va allt för stenhårda här.Rickard. skrev:Egentligen så är det viktiga att underlaget inte kan skada mattan så man vill undvika hål, vassa kanter och dylikt.
Angående glidskikt så vill man kanske inte heller ha en lös tunn betongplatta ovanpå ett lutande tak. Jag vet inte om det är ett problem på riktigt men jag tänker att vatten som fryser på fel plats skulle kunna ställa till med otrevliga problem.
Så med alla variabler som dök upp längs med vägen så valde jag att köra på, att börja härja med dörrar osv som varit alternativet om jag ordnat ett riktigt fall innan gjutning va aldrig riktigt aktuellt.
Tack för utförliga svar!
Ser inga spår av det i dina rivmassor men byggpraxis tenderar att ändra med tiden - är nya finsatsen armerad?
Ska klura vidare på hur jag ska gå vidare med mitt dito. Helt klart fick jag en energinboost av ditt svar. Går trots detta i tankar om att bygga vidare i trä när väl tätskiktet är på plats, mest p.g.a. har inte rört ohärdad betong i hela mitt liv. Ångestladdat är det.
Ser inga spår av det i dina rivmassor men byggpraxis tenderar att ändra med tiden - är nya finsatsen armerad?
Ska klura vidare på hur jag ska gå vidare med mitt dito. Helt klart fick jag en energinboost av ditt svar. Går trots detta i tankar om att bygga vidare i trä när väl tätskiktet är på plats, mest p.g.a. har inte rört ohärdad betong i hela mitt liv. Ångestladdat är det.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 250 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 250 inlägg
Väljer du att bygga med trä ovanpå är bromatta inte rätt utan då måste man välja en uv-stabil produkt, dvs takpapp. Finns många olika lösningar beroende på men trä har definitivt sina fördelar. Uteklinkers på plastfötter är en spännande lösning tycker jag.yoloboi skrev:Tack för utförliga svar!
Ser inga spår av det i dina rivmassor men byggpraxis tenderar att ändra med tiden - är nya finsatsen armerad?
Ska klura vidare på hur jag ska gå vidare med mitt dito. Helt klart fick jag en energinboost av ditt svar. Går trots detta i tankar om att bygga vidare i trä när väl tätskiktet är på plats, mest p.g.a. har inte rört ohärdad betong i hela mitt liv. Ångestladdat är det.
Här finns det mycket att läsa om man vill nörda ned sig lite https://mataki.se/teknik
Räcker inte det finns ännu mer detaljerad info på https://tatskiktsgarantier.se/
Fina tips! Inte minst det om uteklinkers, det såg busenkelt ut att lägga. En rejäl utmaning för Biltema-kakelkapen jag använde till kökets 15x15-plattor.Rickard. skrev:Väljer du att bygga med trä ovanpå är bromatta inte rätt utan då måste man välja en uv-stabil produkt, dvs takpapp. Finns många olika lösningar beroende på men trä har definitivt sina fördelar. Uteklinkers på plastfötter är en spännande lösning tycker jag.
Här finns det mycket att läsa om man vill nörda ned sig lite [länk]
Räcker inte det finns ännu mer detaljerad info på [länk]
Ska ringa runt lite bland takläggarna här i staden, mitt tak är väldigt låglutande så kommer behöva hjälp att svetsa det. Men framför allt så är taket idag inte tätt närmast takfoten, så underliggande betong är fuktig. Hade hoppats på att det med tiden skulle torka av sig själv när taket blir tätt, men tycks krävas torrt underlag för att det ska gå att limma pappen enligt Matakis instruktion.
yoloboi skrev:Fina tips! Inte minst det om uteklinkers, det såg busenkelt ut att lägga. En rejäl utmaning för Biltema-kakelkapen jag använde till kökets 15x15-plattor.
Ska ringa runt lite bland takläggarna här i staden, mitt tak är väldigt låglutande så kommer behöva hjälp att svetsa det. Men framför allt så är taket idag inte tätt närmast takfoten, så underliggande betong är fuktig. Hade hoppats på att det med tiden skulle torka av sig själv när taket blir tätt, men tycks krävas torrt underlag för att det ska gå att limma pappen enligt Matakis instruktion.
Gamla ytan va helt oarmerad, vilket jag tror va praxis då med just finsats som lades ”jordfuktig” som jag förstått det. Men så va det sprucket och i usel skick efter 50 år oxå. Nya gjutningen är armerad.yoloboi skrev:Tack för utförliga svar!
Ser inga spår av det i dina rivmassor men byggpraxis tenderar att ändra med tiden - är nya finsatsen armerad?
Ska klura vidare på hur jag ska gå vidare med mitt dito. Helt klart fick jag en energinboost av ditt svar. Går trots detta i tankar om att bygga vidare i trä när väl tätskiktet är på plats, mest p.g.a. har inte rört ohärdad betong i hela mitt liv. Ångestladdat är det.
Precis som Rickard skriver så är det skillnad på inbyggt och synligt tätskikt, så tänk färdigt innan
Så som virkespriserna va i somras så gick det nog på ett ut rent ekonomiskt med den lösningen jag körde kontra bygga i trä. Jag hade dock lite tight i höjd för att göra en vettig trälösning, sen ville vi ha betong rent estetiskt så trä va aldrig ett riktigt aktuellt alternativ.
Gällande betong så ta in ett proffs iaf för gjutningen, värt de timmarna. Jag gjorde form arbetet själv efter dialog med gjutaren.
Lycka till!!
Produkter som diskuteras i tråden