H Harald Blåtumme skrev:
Jag blir förvånad gång på gång när jag stöter…
M
Föräldrarnas hus byggt '58. Mor höjd 154cm diskbänken byggdes anpassad för hennes höjd. Det var ju ändå bara den lilla kvinnan som skulle stå där! Det fanns inga standard mått allt byggdes på plats.
mvh Kirsten
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Medellängden för kvinnor kring 1950 var 160 cm och då är en bänkhöjd på 85 cm bra enligt dåtidens forskning, vilket ju är anledningen till att standardhöjden 85 cm fastställdes då. Samt att det då skulle finnas en utdragbar skiva som kunde placeras på olika höjd t.ex. lämplig höjd för sittande arbete.
Helt rätt.
Senare har standardhöjden ökat till 90 cm och numera är det inte ovanligt med 92-95 cm.
Med ökat välstånd går evolutionen fort.
Vi glömmer fort vilka livsbetingelserna var för bara några generationer sedan.
WC och varmvatten var tex ingen självklarhet på 40 och tidigt 50 tal.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag blir förvånad gång på gång när jag stöter på detta i litet äldre hus.

Helt otroligt lågbyggda diskbänkar, diskhoar. Som i min exempelstuga här, det var vär renoverat på ca 1950-tal: diskbänken, diskho är på 77 cm över golv. I nybyggen kan jag tycka att nutida standardhöjd 90 cm är för lågt för mig, är 190 cm så skulle gärna sett runt 100 cm standardhöjd.

Är det någon som vet vad det kommer sig av, hur kunde man bestämma höjden till tex 77 cm som i min stuga? Knappast möjligt att folk (kvinnfolk antas) var kring 140 - 150 cm i längd på den tiden... ska jag handdiska så får jag sätta mig på en stol om jag inte ska bråka för mycket med kroppen.

Tycker detta är fascinerande att se alla dessa extremt lågbyggda kök för inte så länge sedan - medellängden på folk kan knappast ha ökat såpass mycket under dessa relativt få decennier så det måste ha andra anledningar!

Om någon vet något om detta vore det skoj att ta del av!
Hej
Har en gård med byggnad byggd 1802.
Korsvirkeshus i skåne, Trelleborg, i det köket i pig dräng kammaren där män och kvinnor som jobbade på lantbruket bodde i ett rum plus kök 8 personer, i köket är höjd på kök 60 cm.
Och takhöjd 170 _176 cm mellan takbjälkar
Under bjälkar 160 _ 164 cm.
Folk var kortare förr och hade mindre krav på allt, och var säkert lyckligare än dagens stressade människor.....?
 
De som renoverade vårt kök 1838 verkar ha höjt upp bänken framför ugnen med 2-3 cm till hela 75 cm, så det är inget nytt fenomen att ifrågasätta varför man ”förr i tiden” hade så låga kök.
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Själv drömmer jag om den dagen då jag kan göra om mitt kök och göra allt högre. Vi kan väl byta! ;)
Har ett gammalt platsbyggt kök, byggt för den enda kvinna som bott här innan mig och hon räckte mig till armhålan ungefär så allt är alldeles för lågt för mig. Bakar inte så har inget behov av låga bänkar, däremot får jag ont i ryggen om jag står och skär grönsaker för länge tex.
Ja, det hade varit suveränt ju :rofl: Jag bakar inte heller, men väldigt mycket annat. Har inget matbord i köket heller, och barstolarna är inte heller så anpassade för köksarbete ..
 
Bakbord i form av en låda utan vägg bak var ganska vanliga förr. En låda på högkant i skåpstommen. Lådan placerades på ett köksbord eller liknande vid användning. Praktisk och enkel att rengöra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fulkemisten
Nån som testat att knåda en sjukilosdeg för hand på 94 cm arbetshöjd? Tror en hel del av sanningen ligger i vad du använde arbetsbänken till förr i tiden.
 
  • Gilla
Joanna P och 2 till
  • Laddar…
engs
Anna_H Anna_H skrev:
Ytterligare en faktor kan vara att man tillbringade väldigt mycket tid i köket och därför inte ville stå hela tiden, utan använde en hög kökspall med fotsteg, Inte helt ovanligt att husmor även åt där, vid platsen utan underskåp, sittande lite snett och med foten på fotsteget, redo att hämta grytor och skålar när maken eller något av barnen behövde påfyllning.

[bild]
Precis så hade Farmor o Farfar, identisk köksstege men med gröna ben vill jag minnas. Där satt man ofta uppflugen vid besök. Perfekt och komma mer i ansiktshöjd med de vuxna
Undrar om de finns nytillverkade? Helst kanske ännu högre för att fungera som barstol. De är praktiska på så sätt att man får en hög pall och stege för att byta lampor, testa brandvarnaren etc, i ett ganska kompakt format som är snyggt nog att stå framme.
 
engs engs skrev:
Precis så hade Farmor o Farfar, identisk köksstege men med gröna ben vill jag minnas. Där satt man ofta uppflugen vid besök. Perfekt och komma mer i ansiktshöjd med de vuxna
Undrar om de finns nytillverkade? Helst kanske ännu högre för att fungera som barstol. De är praktiska på så sätt att man får en hög pall och stege för att byta lampor, testa brandvarnaren etc, i ett ganska kompakt format som är snyggt nog att stå framme.
Det finns det. Den vi hittade hos svärmor hade tyvärr avsågade ben.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Höj-sänkbara skrivbord är ju numera standard, så jag väntar mig att detta blir standard även i kök. Åtminstone i de delar som har arbetsytor, kan vara litet svårare med spisar / hällar. Inses ju enkelt att det inte går att hitta standardhöjder som passar alla.

Mitt inlägg var från början bara ett utslag av förvåning över tidigare standards som knappast kan ha passat fler än en mycket liten del av folk, det var därför jag undrar över hur dessa standards ens kunnat komma till en gång i tiden. Folk var inte 150 cm i medeltal på 30-50-talen, inte män och inte kvinnor. Barn kan de vara anpassade till som någon sa, en intressant ide!
Får vi verkligen hoppas att det inte blir!
Det är nog dyrt att bygga nytt nu med alla ”standarder” som ska uppfyllas. Höj och sänkbara köksbänkar skulle höja kostnaderna och krånglet ännu mer
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jobbar med lite allt möjligt och har byggt en liten upphöjning till barn som står framför en bespisning.
Ca 100 mm hög, 600 mm bred och lika lång som serveringen till dom minsta barnen.
Kan inte det vara en ide istället för att bygga nytt kök, iallafall som lösning till det är klart.
Ska man sen så småningom sälja vill man nog inte avvika från standard höjd för mycket då nästa köpare kanske är lite längre.
Blir en smal marknad att bara sikta in sig på lite kortare människor.
Sen säger många att jag aldrig ska sälja men se framåt då framtiden ändras fort ibland:):)
Alltså, jag vet inte hur du lagar mat, men jag rör mig en hel del i köket ☺️ och det är ju lika stökigt att står och skära som vid spisen som vid diskhon. Ibland har jag på mig mina träskor med högre klack, men det är inte hållbart jämt. Jag tänker bo där tills jag dör, huset är från -36, om de som ärver huset får mindre betalt skiter jag faktiskt fullkomligt i.
 
BirgitS
J Joanna P skrev:
Jag drömmer varje dag om en lägre höjd på mitt kök. Är 160 cm, måste lyfta lite extra på armarna oavsett vad jag gör. Jag handdiskar dessutom, och det som togs upp tidigare om att jobba i något slag skål (baka eller stampa kål) funkar nästan inte utan att jag måste ställa det på nåt lägre. Det suger, och jag överväger starkt att bygga nytt – och lägre. Allra helst hade jag velat sätta in ett gammalt kök
Har du prövat med att ställa skålen nere i diskhon när du jobbar i den?
Gammalt husmorsknep.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du prövat med att ställa skålen nere i diskhon när du jobbar i den?
Gammalt husmorsknep.
Ja. Jag diskar ju dessutom för hand, men det tar ju inte bort att jag måste över kanten på diskhon, som dessutom är högre än bänken (porslinsho från helvetet). Just skålar är inte mitt stora problem, utan vardagligt hackande och skärande samt disk. Tack ändå.
 
N noone70 skrev:
Får vi verkligen hoppas att det inte blir!
Det är nog dyrt att bygga nytt nu med alla ”standarder” som ska uppfyllas. Höj och sänkbara köksbänkar skulle höja kostnaderna och krånglet ännu mer
Tror knappast att du behöver vara rädd att det blir standard :cool:

När jag var personlig assistent för drygt 20 år sedan så hade en av mina brukare som satt i rullstol hela köket eller rättare sagt hela köksinredningen monterad så att var höj/sänkbart. Och det var inga 10-20 cm utan snarare 40-50 cm man kunde justera. Rubbet satt längs en och samma vägg och som jag minns det så höjdes/sänktes rubbet samtidigt. Diskbänk, spis, ugn, över/underskåp, skafferi etc. Sjukt smidigt att jobba med men det var rätt jävla fult. Har för mig att hela paketet byggde ut typ 20 cm från väggen så jag gissar att allt var monterat på någon riktigt krallig ram som dessutom gömde motorer etc.

Har funderat på det där anpassade köket några gånger sedan dess för det där anpassade köket måste ha kostat ordentligt med bortkastade pengar eftersom brukaren aldrig hade använt det själv och aldrig ens kommer kunna använda det. En sån sannolikt snordyr anpassning för ett gäng normallånga assistenter i hyffsad fysisk form :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.