Teknisk ritning av kamin och skorstensanslutning med måttangivelser. Webbläsarfönster och skissanteckningar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej på er.
Jag funderar på att installera en kamin. Det jag undrar över är hur man mäter avståndet taket när man har snedtak? I manualen står att jag behöver en takhöjd på 2300. Hur långt utanför kaminen behöver jag det, vilken takhöjd behövs 5 cm sidan om ?
Någon som vet, annars får jag vänta tills måndag och fråga en sotare.
 
Redigerat:
Det finns väl avstånd till vägg angivet också?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns väl avstånd till vägg angivet också?
Så om den ska ha 500mm till brännbar vägg, så kan takhöjden minskas först efter 500mm?
 
Jag har skrivit samma sak i många trådar.
Du kan använda en brandskyddsskiva för att minska avståndet.
Själv fällde jag in den i befintlig vägg för att minska avståndet till minsta utan att riskera något.
Jag valde en 500 mm kalciumsilikat skiva som sen spacklades in och målades ihop med väggen.
Kolla med sotaren som ska godkänna din installation (min sotare kom och tittade förbi under tiden)
Om du gör något dokumentera med foton.
 
B Bimetallen skrev:
Så om den ska ha 500mm till brännbar vägg, så kan takhöjden minskas först efter 500mm?
om du ska ha 500 till brännbar vägg ska du antagligen ha 500 till alla andra ytor också.

är det tillåtet med ett annat avstånd med mindre brännbart material så är säker det en bra väg framåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.