Efter att ha läst en annan tråd här kring en annan persons resa genom utbildning till elektriker så blev jag inspirerad till att starta mina egna tråd.

Jag läser på Movant (komvux utbildning). Började januari -22 och beräknas vara klar i slutet på december -22.

Vem är då jag? 34år gammal, med familj beståendes av en fru och 3 barn. Har tagit tjänstledigt från mitt andra jobb som elevassistent på ett högstadie för att fullfölja en dröm.

Mitt intresse för el började för en del år sedan. Mitt första riktiga möte med el var i vår gamla lägenhet vi hade för ca 9 år sedan där jag kl 23 på kvällen fick den briljanta idén att koppla in en lampa i vardagsrummet. Lampan blev inkopplad, såpass inkopplad så den inte gick att släcka. ”El är ju inget svårt”. Ja, jag fick koppla ur den och ringa far min dagen efter. Frugan (nygifta) var sådär imponerad av sitt val av händig man.

Åren gick, men den där lampan hängde kvar någonstans i bakhuvudet. Varför lyckades jag inte? Nåja, struntsamma. Vi flyttade sedan in i vårt nuvarande hus med tillhörande garage och verkstad.

”Älskling, du vet den där gamla sledna centralen i verkstaden?”
”Jaaaaaaaaa….?” (Hon visste redan vad jag skulle komma att säga.)
”Jag funderar på byta den.”
”Lampan i vardagsrummet, glömt den redan?”

Nej, det hade jag inte. Fan. Om jag skulle få med henne i båten, så behövde jag läsa på ordentligt. Och det gjorde jag. Nu sitter den där, och en ny kärlek föddes under samma resa.

Nu 2,5år senare är jag tjänstledig, och läser på komvux till elektriker.

Syftet med tråden.. ptja.. Mycket för min egna del då jag vill se min progression under utbildningen. Jag har i runda slängar 12000 bilder på telefonen. Finns en risk att dessa bilder annars bara försvinner och man får inget överblick eller sammanhang.

Men även kanske inspirera någon annan att faktiskt chansa och sadla om.

De få bilder på faktiskt installation i skolan:

Uppifrånvy av en plywoodskiva med elektriska komponenter såsom strömbrytare, uttag, och ledningar för utbildning inom elkraftteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk övningskrets monterad på plywoodvägg med knappar och lampa, i ett läromiljö för elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk installation på plywoodvägg med två taklampor, strömbrytare och kabelstammar som en del av en utbildningsuppgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är vi inne i elkraftteknik, där idag var första praktiska dagen där vi fick ett kretsschema på en enkel start/stopp och nödstopp av elmotor. I början av kursen kände jag mig väldigt osäker på att läsa ritningar. Alla dessa symboler!

Men efter idag (och ett digert pluggande de senaste dagarna) så har det lossnat en del kring hur man ska tänka. Första uppgiften var hyfsat enkel att få till och få rätt. När sedan läraren sa, ”nu ska du lägga till ytterligare ett nödstopp, stoppknapp och en startknapp. Ja, och två lampor till. En för drift och en för när motorskyddet har löst ut.” Ja, då blev det snurrigt i huvudet en stund.

Elkraftteknik-uppgift med kretsschema för start/stopp och nödstopp av elmotor på träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektriskt schema över en kopplingsanordning för start/stopp och nödstopp av en elmotor, som en del i en utbildning för elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kretsschema med elektriska symboler för en enkel start/stopp och nödstopp av elmotor som diskuteras i elektrikerutbildningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när man dels får göra, och sedan komplettera ritningen själv så lossnar det. Sakta men säkert. Sen är det inte lätt att rita på ett papper när man har en plywoodskiva som stöd.

Nu taggar vi för nästa vecka, men ännu mer motorkopplingar och sedermera praktisk bedömning.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 6 till
  • Laddar…
Totte_S
Du verkar ha bra lärare som ser till att ge dig bra uppgifter att träna på!
Träna på ritningsläsning och problemlösning så mycket du kan under utbildningen, för det är troligen det som du kommer stöta på. Är själv ny i branschen, 50-årig 1:a årsmontör. Fördelen med att ha lite livserfarenhet är i mitt fall att det är prestigelöst att erkänna att man inte har koll på läget och behöver fråga om hjälp!
Det är mitt bästa råd - fråga alltid en mer erfaren kollega om råd om du är det minsta osäker. Det ger dig kunskap och en bättre elsäkerhet!
 
  • Älska
JLyck
  • Laddar…
Dagens bilder:

Fram/back funktion med en extra tryckknapplåda med tillhörande fram/back, stop och nödstopp.
Elektrisk kopplingspanel med reläer, kablar och tryckknappar för fram/back, stopp och nödstopp monterade på trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag var klar vid lunch, så frågade jag läraren. Finns där något mer/annat man kan göra inom ramen för elkraftteknik. Då fick jag en Y/D start slängd framför mig (tillhör elmotorstyrning kursen). Sagt och gjort, efter liten snabb och bra genomgång satte jag igång.

Hann inte klart idag. Imorgon blir det inkoppling av motor och en eventuell felsökning.

Elkopplingsschema med fram/back funktion, stop och nödstopp för elkraftteknikprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elkopplingsschema med markeringar för fram/back funktion i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elkraftsteknikinstallation med tryckknapplåda, kablage, säkringar och relä för fram/back-funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martinalm86 och 2 till
  • Laddar…
Fortsätt med utbildningen, försök sedan få börja jobba på en firma som sysslar med det mesta från data, larm, kraft, belysning, industri och högspänning... Då ser du att det finns många grenar att jobba vidare med. Det är ett bra sätt om man inte riktigt vet vad man vill göra... Elbranchen är bred...

Jag själv hade turen att få jobb på en större elfirma som gjorde allt från tele/data/larm till högspänning...
Det var riktigt lärorikt.

Nu har jag 25-år i yrkeslivet varav 23,5år i elbranchen....
När jag var 23år tog jag ut dåvarande AB behörighet....
Har aldrig varit arbetslös, jag tror att du har gjort ett val till en branch som är framtidens...
Har under åren varit handledare för både äldre och yngre och det är kul att äldre vågar byta bana. Sen är det kul att se dem man varit handledare för lyckats när man träffar de fem år senare.

När man är intresserad av det man vill jobba med då kommer man ofta långt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tag sedan man uppdaterade tråden. Utb flyter på. Jag är nu inne och gör de sista två kurserna, elmotorstyrning och belysningsteknik. Den 31:e oktober är det dags för den efterlängtade praktiken.

Har fått praktikplats på en lokalfirma där jag även har ”smygstartat” min praktik.

Kursen vi gör nu är elmotorstyrning, där jag fick uppgiften att göra en komplett ritning av Y/D start av en motor i ett styrskåp. Den är inte testad än, blir imorgon. Sen är tanken att vi ska byta skåp med varandra och komplettera någon annans skåp med en extern knapplåda.

Styrskåp med knappar och en motor i ett utbildningsområde för elmotorstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet styrskåp med komponenter och ritning av Y/D-start för motorstyrning mot plywoodvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet styrskåp med kablage och komponenter för Y/D-start av elmotor, inklusive kontaktorer och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara 3 veckor i skolan och sedan praktik, sen är man klar i skolan. Sjuk känsla.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Idag avslutades min praktik. På måndag börjar min anställning som lärling på den lokala firman. Kommer fira med pizza ikväll. :beer:
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Rickard.
Lycka till!

Jag hoppas måndag är ett bra datum att börja på då jag också börjar en lärlingsresa då men inom teknikinstallations. Jag har tagit ett sabbatsdecenium från den branschen men nu har jag bestämt mig att få det klart ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Lycka till!

Jag hoppas måndag är ett bra datum att börja på då jag också börjar en lärlingsresa då men inom teknikinstallations. Jag har tagit ett sabbatsdecenium från den branschen men nu har jag bestämt mig att få det klart ;)
Lycka till oss båda! (y)
 
Bra jobbat
Det kommer att gå bra för dig
Du har valt ett bra yrke där du kommer att möta nya utmaningar under hela din karriär.
Lycka till i framtiden
 
  • Älska
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.