Har en Keddy som ser ut att vara en äldre variant av Keddy 103/203 - har i alla fall samma slags spjäll på båda sidorna, men man öppnar luckorna med ett handtag i mitten (grytvante).
Det går fint att elda men när man fått fart på elden så kan jag stänga spjällen helt och det brinner med full fräs i alla fall, det gör att det brinner för fort.
Är det någon som vet om spjällen kan bli slitna på något sätt? Ser ut att bara vara en plåtregel som vrids ett halvt varv för att öppna/stänga så det lär ju aldrig ha varit supertätt, men det måste ju gå att dämpa syretillförseln för att styra lite.

Det finns ingen isoleringslist på insidan av luckorna men det verkar vara originaldesignen.
 
Ingen packning i luckorna på Keddy, men du har packningar mellan glasen och luckorna så ser dom slitna ut så kan den dra tjuvluft där, man brukar kunna känna lite spel i glasen när dom blir riktigt dåliga.
 
Kollade, såg bra ut men när jag körde med öppen låga mot utsidan så finns det ett 10 cm område där lågan sticker iväg så jag måste nog titta på det, kan ju vara det - tack för tipset!
 
  • Gilla
vinylskiva
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Ingen packning i luckorna på Keddy, men du har packningar mellan glasen och luckorna så ser dom slitna ut så kan den dra tjuvluft där, man brukar kunna känna lite spel i glasen när dom blir riktigt dåliga.
Så är det på min gamla Keddy (210 tror jag modellen heter). Luckorna glappar en aning (skallrar när det är fullt drag), finns ingen tätningslist.

Vet du om det går att justera gångjärnen på den för att få det tätare eller ska man satsa på att sätta dit en täningslist/tätningsrep? Misstänker att det kommer bli så tight att luckorna inte går att stänga dock, med en list.

Edit: läste lite snabbt där, men frågan kvarstår.
 
MG_88 MatGab skrev:
Så är det på min gamla Keddy (210 tror jag modellen heter). Luckorna glappar en aning (skallrar när det är fullt drag), finns ingen tätningslist.

Vet du om det går att justera gångjärnen på den för att få det tätare eller ska man satsa på att sätta dit en täningslist/tätningsrep? Misstänker att det kommer bli så tight att luckorna inte går att stänga dock, med en list.

Edit: läste lite snabbt där, men frågan kvarstår.
Skulle killgissa att glappet är mot mitten av kaminen, då finns det modeller med en spak på undersidan av vänsterdörren som lyfter en hasp på insidan, den mekanismen kan det säkert bli spel i, eller den modellen där man lyfter hela dörren för att släppa haspen, där är ju frågan om det finns spel i gångjärnssidan eller sliten metall i haspen som glappar.
Du får rycka lite i dörren och försöka se vad som felar, har dock inga tips på hur man löser det annat än att höra av sig till keddy och se ifall det finns reservdelar.
Lär inte fungera med tätlist eftersom det förmodligen bara är glappt i ena änden och luckorna är designade för att sluta tätt i sig själva.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det är låsmekanismen som ska justeras, luckorna och insatsen är planade så där ska du inte sätta dit något extra. Svar på frågan i #4.
 
A AndersS skrev:
Det är låsmekanismen som ska justeras, luckorna och insatsen är planade så där ska du inte sätta dit något extra. Svar på frågan i #4.
Den enda låsmekanism som finns på våran är en tapp som håller den vänstra luckan låst mot kasetten. För att kunna stänga den måste man lyfta hela vänsterdörren en cm.

Det är högra luckan som skallrar, även om man pressar in vänstra dörren hårt så finns det lite spel i högerluckan

Bifogar lite bilder, ser ut som någon lagt chimsbrickor i gångjärnen till högerdörren någon gång i tiden.


Vertikalt beskuret foto av en metallisk mekanism, möjligtvis en del av en stängningsapparat eller hänglås. Närbild, metalldel, låsmekanism, grå, industriell, robust, detaljfokus, skruvar, mekaniska komponenter, ingen människa syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på texturerad, vertikal metallkonstruktion med två fästelement mot oklar bakgrund.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.