Hej,

har en Heru 100 S 2022 års modell.
Se bifogad bild på återvinningsgraden:
Tilluften är 17’
Uteluften är 2’
Avlyftes är 8’

är detta en normal verkningsgrad? Att man inte lyckas få ner frånluften lägre än 8’?
Eller är det någon inställning som behöver göras?
Digital kontrollpanel visar temperaturer för flera funktioner, t.ex. utomhus, avluft, rotor, frånluft, tilluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gräsmattenörden skrev:
Hej,

har en Heru 100 S 2022 års modell.
Se bifogad bild på återvinningsgraden:
Tilluften är 17’
Uteluften är 2’
Avlyftes är 8’

är detta en normal verkningsgrad? Att man inte lyckas få ner frånluften lägre än 8’?
Eller är det någon inställning som behöver göras?
[bild]
Hmm.
Vad har du för fläktinställningar?
 
A Antemoo skrev:
Hmm.
Vad har du för fläktinställningar?
 
Digital display visar ventilationssystemstatus: fläktar, sensorer, värmelagring, filterbyte, på svenska, med tidsangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gräsmattenörden skrev:
[bild]

Då kanske du kan justera ner tilluften några % och se om det blir någon skillnad.
Väldigt taskig verkningsgrad
 
A Antemoo skrev:
Då kanske du kan justera ner tilluften några % och se om det blir någon skillnad.
Väldigt taskig verkningsgrad
Det konstiga är ju ändå att tilluften har nästan samma temp som frånluften. det borde ju innebära nästan 100% verkningsgrad.
Men om man värmt tilluften till samma som frånluften borde ju avluften ha samma temp som uteluften?
 
G Gräsmattenörden skrev:
Det konstiga är ju ändå att tilluften har nästan samma temp som frånluften. det borde ju innebära nästan 100% verkningsgrad.
Men om man värmt tilluften till samma som frånluften borde ju avluften ha samma temp som uteluften?
Ja, matematiken är väldigt luddig.
Avluften och uteluften måste vara inne i den ekvationen…som jag inte får ihop helt och hållet.
 
Är tillskottsvärmen påslagen?
 
O Odi et Amo skrev:
Är tillskottsvärmen påslagen?
Den är avstängd.
 
G Gräsmattenörden skrev:
Hej,

har en Heru 100 S 2022 års modell.
Se bifogad bild på återvinningsgraden:
Tilluften är 17’
Uteluften är 2’
Avlyftes är 8’

är detta en normal verkningsgrad? Att man inte lyckas få ner frånluften lägre än 8’?
Eller är det någon inställning som behöver göras?
[bild]
Frånluft 18 tilluft 17 känns rimligt.
 
I Installation skrev:
Frånluft 18 tilluft 17 känns rimligt.
Fast att få en 64% verkningsgrad på de siffrorna känns lite skumt.
Avluften på 8 grader känns dessutom ganska hög
 
A Antemoo skrev:
Fast att få en 64% verkningsgrad på de siffrorna känns lite skumt.
Avluften på 8 grader känns dessutom ganska hög
Om jag ändrar beräkningssensor från ”tilluft” till ”frånluft” då får jag en verkningsgrad på 90%
Det kanske stämmer bättre. Det konstiga är bara hur avluften kan vara så varm. Kanske kan mäta tempen i avluftningsröret istället för i aggregathuset och se om det bara är ett mätfel?
 
G Gräsmattenörden skrev:
Om jag ändrar beräkningssensor från ”tilluft” till ”frånluft” då får jag en verkningsgrad på 90%
Det kanske stämmer bättre. Det konstiga är bara hur avluften kan vara så varm. Kanske kan mäta tempen i avluftningsröret istället för i aggregathuset och se om det bara är ett mätfel?
Nu har jag ingen aning om hur beräkningarna går till. Jag har däremot en åsikt om att verkningsgrad är verkningsgrad och resultatet borde vara likt oavsett var man mäter.
För mig låter det rimligaste att se på hur mycket spillvärme som försvinner. Alltså en kombination av frånluft, avluft, uteluft och tilluft.
Just avluften känns lite hög i ditt tillfälle
 
Jag har samma aggregat fast från oktober 2021.
Verkningsgraden visar även för mig 64%. Använder jag en sida på nätet som länkades till från värmepumpsforum ligger jag mellan 82-85%.
Min frånluft visar 17° men den har jag lagt till 4° på.
Ute 0°C -0,1°C på annan termometer
Rotor 21°C
Tilluft 19°C som jag har som börvärde
Frånluft 17°C
Avluft 8°C

Aggregatet presenterar bra men värdena litar jag inte på. Tilluften stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.