Vid åtgärderna för en vattenskada hos en boende så gick vattenrör sönder i samband med bilning utav golvet då placeringen av rör ej efterfrågades men heller ej hade gått att styrka. Vattenrören behövdes därmed dras om.

Vem står kostnaden för detta sönderbilade vattenrör? Ska det gå på skadearbetet och föreningens försäkring eller på den boendes försäkring? Eller bör ingen utav oss i detta fall ta kostnaden?
 
Vem har anlitat entreprenören?
Är jobbet ett försäkringsärende?
 
BirgitS
Normalt ansvarar entreprenören för de skador som hantverkarna orsakar.
 
  • Gilla
salkin85
  • Laddar…
Jobbet är ett försäkringsärende, där fel i en avloppstam lett till skador i den boendes badrum. Föreningen står för stamskadan/bytet emedan den boendes försäkring täcker ytskikt, allt som är ovan golv.
 
Det låter ju som bilandet hör till det arbete som utfördes åt föreningen. Det måste ju vara det första man bedömer. Men om detta sedan skall tas av entreprenören som ett fel man ställt till med, eller bli en debiterbar kostnad mot föreningen och deras försäkringsbolag är svårare att bedöma tycker jag.

Att bila i golv är en högrisk aktivitet, även om jag tror det är ovanligt att man bilar i rör utöver de som skall bilas fram. Men att det råkar bilas ned till grannen under är vanligt. OM entreprenören skall ta på sig de skadorna, som kanske inträffar med 10 -30% sannolikhet, så tror jag många firmor skulle vägra göra den typen av arbeten, eller ta extremt betalt.
 
BirgitS
H hempularen skrev:
Att bila i golv är en högrisk aktivitet, även om jag tror det är ovanligt att man bilar i rör utöver de som skall bilas fram. Men att det råkar bilas ned till grannen under är vanligt. OM entreprenören skall ta på sig de skadorna, som kanske inträffar med 10 -30% sannolikhet, så tror jag många firmor skulle vägra göra den typen av arbeten, eller ta extremt betalt.
Ja, när vi nyligen gjorde om badrummet så stod det i offerten att om de råkade bila igenom golvet så skulle de fakturera ett antal tusen kr.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
CBJ CBJ skrev:
Vid åtgärderna för en vattenskada hos en boende så gick vattenrör sönder i samband med bilning utav golvet då placeringen av rör ej efterfrågades men heller ej hade gått att styrka. Vattenrören behövdes därmed dras om.

Vem står kostnaden för detta sönderbilade vattenrör? Ska det gå på skadearbetet och föreningens försäkring eller på den boendes försäkring? Eller bör ingen utav oss i detta fall ta kostnaden?
Inget av dom. Det ska gå på entreprenörens ansvarsförsäkring. Entreprenören ska anmäla det till sitt försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.