S sprucetwig skrev:
Vad du tycker är irrelevant, faktum är att en villa i Sverige på 100 kvm med värmepump förbrukar runt 10000 kWh per år. Prova att googla på elförbrukning villa så kan du utbilda dig lite!
Har ts skrivit om han förbrukar som genomsnittet eller inte? Vad goggel säger är enbart genomsnitt, om du nu vet vad det är? Fråga han annsr tycket jag. Jag menar att han kanske förbrukar lite och hans nya mätare visar fel. Men du tar för givet att alla förbrukar som genomsnittet.
 
Redigerat:
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Har ts skrivit om han förbrukar som genomsnittet eller inte? Vad goggel säger är enbart genomsnitt, om du nu vet vad det är? Fråga han annsr tycket jag. Jag menar att han kanske förbrukar lite och hans nya mätare visar fel. Men du tar för givet att alla förbrukar som genomsnittet.
En normalförbrukning är vad man får utgå från utifrån tillgänglig information för att ge ett svar som med stor sannolikhet pekar på orsaken, sedan finns ytterligheter men då blir det "vild" gissning.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är inte ointressant för tråden.
Man får en jämförelse av vad olika hus/familjer förbrukar dels i hushållsel, dels husets energiförbrukning.

Ett hus förbrukar en viss mängd värmeenergi oberoende om huset värms upp med direktverkande el, vedpanna, fjärrvärme, xxVP.

Samma hus som värms upp med LVVP till samma temperatur mm kommer att förbruka olika mängd elenergi bl.a. beroende på hur över-/underdimensionerade LVVPn är.
Absolut att jämförelser kan vara intressant men TS hjälps ju inte av att någon lägger upp en helt galen siffra. Frågan här var ju om mätaren visar rätt före eller efter bytet, inte att posta massa siffror.


Bjor Bjor skrev:
Har ts skrivit om han förbrukar som genomsnittet eller inte? Vad goggel säger är enbart genomsnitt, om du nu vet vad det är? Fråga han annsr tycket jag. Jag menar att han kanske förbrukar lite och hans nya mätare visar fel. Men du tar för givet att alla förbrukar som genomsnittet.
De flesta förbrukar i närheten av genomsnittet ja. Ju längre från genomsnittet desto färre kommer hamna där. Förbrukar man 3600 kWh per år i en villa på 100 kvm i Sverige med värmepump har man en väldigt speciell livsstil och det kanske man inte ska anta som utgångspunkt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
En luftvärmepump brukar väl dra 1 kW Så bara den drar nog 10-20 kWh om dagen om den går mycket eller lite grann. Din gamla förbrukning låter orimlig.
 
N
Som en jämförelse landade vår förbrukning i november på exakt 600 kWh (655 kWh 2021).
Uppvärmning med LLVP och en styck radiator i ett rum på övervåningen. Vi håller c:a 22 grader på nedervåningen och 20 på den övre.
Detta i ett gammalt och dåligt isolerat 1 1/2 planshus med en boyta på 75 m2. Varmvatten och hushållsel ingår liksom användande av elmotorvärmare och kupévärmare ett par gånger i veckan.
Huset beläget i Östergötland bör tilläggas.
Årsförbrukningen brukar ligga på runt 6500 kWh och ser ut att landa ungefär där i år också. Kanske något högre om december blir kall vilket förutspås.

1000 kWh med en boyta på 119 m2 låter inte orimligt tycker jag.
 
Enligt Konsumenternas energimarknadsbyrå så ligger årsförbrukning i villa
på ca 20000kwh med eluppvärmning.Med fjärrvärme eller annan uppvärmning än el
så är årsförbrukning ca 5000kwh i villa.Står dock inget om boyta men men…
 
  • Gilla
sssceasss
  • Laddar…
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Enligt Konsumenternas energimarknadsbyrå så ligger årsförbrukning i villa
på ca 20000kwh med eluppvärmning.Med fjärrvärme eller annan uppvärmning än el
så är årsförbrukning ca 5000kwh i villa.Står dock inget om boyta men men…
Ja och då är dina 250 kWh i månade ganska orimliga..
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Ja och då är dina 250 kWh i månade ganska orimliga..
På vilket sätt??
 
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
På vilket sätt??
För att du värmer med delvis ren el (till golvvärmen?) och luftvärmepump. Då hamnar man inte på 3000 kWh om året, det är iaf extremt lite i så fall.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Absolut att jämförelser kan vara intressant men TS hjälps ju inte av att någon lägger upp en helt galen siffra. Frågan här var ju om mätaren visar rätt före eller efter bytet, inte att posta massa siffror.




De flesta förbrukar i närheten av genomsnittet ja. Ju längre från genomsnittet desto färre kommer hamna där. Förbrukar man 3600 kWh per år i en villa på 100 kvm i Sverige med värmepump har man en väldigt speciell livsstil och det kanske man inte ska anta som utgångspunkt.
Nu var 3600 kWh enbart värmen. 36w/m². Vad har livsstilen med värmen att göra förutom hur varmt/kalt man har inne och hur stor del av huset man vill värma upp. Att ge gissningar från ett genomsnittet är som att singla slant. Så gissa på så hittar jag på nå annat
 
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Enligt Konsumenternas energimarknadsbyrå så ligger årsförbrukning i villa
på ca 20000kwh med eluppvärmning. Med fjärrvärme eller annan uppvärmning än el
så är årsförbrukning ca 5000kwh i villa.Står dock inget om boyta men men…
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
När jag ser på förbrukningen dagarna innan bytet ligger den på runt 12 kwh per dygn och 52 kwh
efter bytet av elmätare vilket är en stor skillnad.
12kWh*365=4380kWh/år

4380kWh/år för både hushållsel och xxVP-uppvärmning är UNDER årsförbrukningen för bara hushållsel.
Det är inte rimligt.
 
Om man delar 5000kwh med 12 så blir det runt 600kwh per månad i snitt.Jag har aldrig
sagt jag har 250kwh i månaden men runt 400kwh har det legat på men november runt 1000kwh.
 
  • Wow
SonnyListon
  • Laddar…
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
På vilket sätt??
Du har ett hus som värms med el via en luft/vattenvärmepump och det är vinterhalvåret nu. Det är alltså orimligt att bara förbruka 250 kWh på en månad. Ert hushåll har förmodligen tvättmaskin, elspis, ventilation och diverse annat som förbrukar ström utöver uppvärmning och varmvatten.

Vår familj gör av med mer än 250 kWh/månad även under sommaren.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Om man delar 5000kwh med 12 så blir det runt 600kwh per månad i snitt.Jag har aldrig
sagt jag har 250kwh i månaden men runt 400kwh har det legat på men november runt 1000kwh.
400-600kWh/månad är ungefär det vi förbrukar i BARA hushållsel.
Ja, med bara två vuxna så går det att komma ner lägre.

Om vi säger 300kWh/månad i hushållsel så blir det 3600kWh/år.
Om totala årsförbrukningen är 5000kWh så är det bara 1400kWh kvar till värme.
Om VPn har ett COP på 3 så skulle det då bli 4200kWh som huset samt varmvattnet får förbruka energimässigt (alltså om huset hade värmts med fjärrvärme så hade fjärrvärmeförbrukningen varit 4200kWh).

4200kWh är ca 30% av vad vår fjärrvärmeförbrukning är (då är vi fem personer samt 200m^2 i BOA).
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Nu var 3600 kWh enbart värmen. 36w/m². Vad har livsstilen med värmen att göra förutom hur varmt/kalt man har inne och hur stor del av huset man vill värma upp. Att ge gissningar från ett genomsnittet är som att singla slant. Så gissa på så hittar jag på nå annat
Då är vi ju överens, 3600 kWh värme och 6000 kWh hushållsel så är vi uppe på 10000 kWh per år avrundat.

Livsstilen påverkar ju hushållselen, tvätt, disk, dusch och matlagning drar mycket el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.