Jag har endast hittat Dewalts spikpistol i batterutförande. Den är ju säker bra, men över 7000kr har jag inte lust att lägga ut. Finns det inte någon tillverkare för el/batteri-spikpistoler där priserna är lite mer humana? Den är främst tänkt till att spika lister och takpapp.
 
Nu vet jag inte hur just den spikpistolen ser ut, men inte kan du spika lister och takpapp med samma pistol? Takpapp-pistolen är av en helt annan konstruktion. De finns - mig veterligt - endast för tryckluft.
 
andersmc skrev:
Nu vet jag inte hur just den spikpistolen ser ut, men inte kan du spika lister och takpapp med samma pistol? Takpapp-pistolen är av en helt annan konstruktion. De finns - mig veterligt - endast för tryckluft.
Mjao, det kan hända att det finns speciella takpapp-pistoler. Men jag tänkte närmast om det går att spika klammer och spik, för då funkar det för mina beov.
 
fast klammer till takpapp har jag för mig jag läst någonstans att mnan inte skall ha.
 
Jo, det står i HusAMA. Klammer ska man möjligen använda för provisorisk fastsättning av pappen.
Varför vill du ha just en elpistol? Du kan ju plocka ihop en kompressor, en dyckertpistol och en klammerpistol för under 2000. Och då kan du ju pumpa däcken också.
 
andersmc skrev:
Jo, det står i HusAMA. Klammer ska man möjligen använda för provisorisk fastsättning av pappen.
Varför vill du ha just en elpistol? Du kan ju plocka ihop en kompressor, en dyckertpistol och en klammerpistol för under 2000. Och då kan du ju pumpa däcken också.
Egentligen är det takshingel jag ska "spika", och inte takpapp. Nog för att skillnaden inte är så stor. En el/batteripistol känns lite smidigare att använda istället för att dra igång en kompressor. Så frågan kvarstår. Finns det att få tag på en el/batteri spikpistol som klarar av mina önskemål?
 
Ska du spika shingel ska du absolut inte klamra dem. Det är takspik som gäller, inget annat. Hyr en takspikpistol över en helg. Den underlättar oerhört.
 
andersmc skrev:
Ska du spika shingel ska du absolut inte klamra dem. Det är takspik som gäller, inget annat. Hyr en takspikpistol över en helg. Den underlättar oerhört.
Förstår inte vad problemet med att klamra shingel eller papp skulle vara. När jag la shingeltak på farstukvisten på sommarstugan klamrade jag med minst sagt bra resultat.

Jag är ute efter en spikpistol främst till att spika lister... Går den att klamra med är det ett +.
 
Det enda vettiga alternativet jag känner till är kompressor+spikpistol och hyra takspikspistol

för dom pengarna får du med högsta sannolikhet ingen spikpistol eldriven som funkar bra
 
Jimmy J skrev:
Förstår inte vad problemet med att klamra shingel eller papp skulle vara. När jag la shingeltak på farstukvisten på sommarstugan klamrade jag med minst sagt bra resultat.

Jag är ute efter en spikpistol främst till att spika lister... Går den att klamra med är det ett +.
Vad gäller pappspik / klammer tex: "Trebolit rekommenderar inte användning av klammer då det har visat sig vara dåligt ur både vidhäftnings och täthetssynpunkt." hämtat härifrån: http://www.trebolit.se/page.asp?id=162

Vad gäller kombinerad klammer/dyckert har jag inte testat det själv, men ämnet har dryftats i tidigare trådar. Sammanfattningsvis så är det problem med kombimaskinerna för att de slår märken när man spikar dyckert.

 
Hej

Senco har batteridrivna dyckert pistoler, går lös på ca 4000:- ex moms om jag minns rätt.

Sen såg jag i den senaste höstkampanjen att de ha kommit med en 230V dyckertpistol för 990:- ex moms, den ska jag sticka och beställa direkt på måndag morgon.

www.senco.se


Mvh Tobbe
 
Kemi skrev:
Hej
Sen såg jag i den senaste höstkampanjen att de ha kommit med en 230V dyckertpistol för 990:- ex moms, den ska jag sticka och beställa direkt på måndag morgon.

www.senco.se


Mvh Tobbe
Tackar! Blir nog att beställa en sådan.
 
Har du köpt den ännu ?

Jag beställde min i måndags, skulle komma nästa vecka. Bor ju i Kiruna så man får vänta liiiiite längre på det mesta som ska skickas från leverantören :)

Blir intressant att testa den iaf.
 
Nä, har inte hunnit beställa den än. Men har hittat en återförsäljare i stan, så ska knalla in där och beställa en... Kom gärna med rapport om du hinner få den före mig! :)
 
Fick den idag !

Provsköt lite ute i garaget, helt ljudlös bara ljudet av själva slaget, inget vinande från fläkten som på batterimaskiner och snabb som tusan, bara att mata på !

Verkar skitfin ! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.