Hej

Jag har hyrt ut min källare sista månaden, el ingår i hyran.
Jag beräknade runt 1500:- i extra elförbrukning men med den högre elpriser det kommer att bli 4500:-
Hyresgästen körde 24timmar golvvärme och en extra el element förutom den vattenburen element.

Vad får jag göra? får jag prata med hyresgästen om det och byta kontrakt till kallhyra nu? jag vill inte säga-upp
avtalet för att få ett annat hyresgäst med nytt kallhyra avtal, det känns inte bra. Med ökade räkningar
och skatten på hyran, jag blir kvar med 20% av intäkter som gör att det inte värt det att hyra ut ett utrymme
som man kan utnyttja istället
 
Du kommer ju ändå inte att kunna säga upp avtalet innan vi är igenom den kalla perioden. Du har 3 månaders uppsgäningstid vid privatuthyrning oavsett vad ni skrivit i avtalet (1 månad om hyresgästen säger upp avtalet).

Men ÄR förbrukningen verkligen så hög, hur har du mätt?
 
  • Gilla
UkJay
  • Laddar…
Jag har tibber som elleverantör som mätar dagligen. Jag förbrukar 45kwh per dag. nu det är 76..
Jo jag kan inte säga upp avtalet nu i alla fall med undrar om det går att ändra på den eller prata med hyresgästen.. :/
 
Låter ju som att du behöver bygga om och se till att få vattenburen golvvärme samt höja tempen på vattenburna värmesystemet?
 
  • Gilla
UkJay
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Låter ju som att du behöver bygga om och se till att få vattenburen golvvärme samt höja tempen på vattenburna värmesystemet?
Jag tänkte lägga till en till element för hyresgästen men det är inte lönsamt att bygga om ett 12kvm badrum/tvättstuga som är mindre en 10år gammalt
 
Beroende på hur avtalet ser ut så kan du nog hävda att elen som ingår inte får användas till extra uppvärmning. Under förutsättning att den vattenburna värmen räcker.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Har du övervägt att sätta in mätning på elen till hyresgästen?

Och jag tänker som @Daniel 109 - om avtalet anger att "hushållsel" ingår kanske det går att hävda att el till elradiator inte ingår.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.