Har precis flyttat in i nybyggd lägenhet, och under första dagen märkte vi svarta fläckar på golvet i sovrummet. Min oro är att det är mögel - har någon lite tips på hur man kan urskilja detta?

Den svarta fläcken på golvet kunde torkas bort med trasa, men de svarta märkena på golvlisten/i skarven på listen gick inte bort med trasa och rengöringsmedel.

All hjälp tas tacksamt emot!
 
  • Hörn med fönster, trägolv och vit vägg, smuts och skräp vid lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn där golv möter vit vägg och list, spricka i fog, skarpa vinklar, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet.
Förmodligen är det smuts som kommit in genom dörren om den stått öppen någon gång men jag undrar varför det ser ut som golvet är "kexigt" in till listen? (Röd pil) Är det bara en synvilla pga smutsen? Det ser också ut som att det är en mörk skugga på parketten.(vit pil) Rumshörn med fönster, trägolv, vita väggar, lister, smuts, två markerande pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gör att jag funderar på om det har regnat in.

Hur som helst tycker jag att du ska avvakta och se om det kommer tillbaka. Om det är mögel växer det ju till igen.

Jag utgår ifrån att det inte luktar mögel.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej där, det stämmer - det lutkar ingenting men det är fortfarande ganska skarpa svara märken på golvlisten, särskilt i skarven mellan de två listerna.

Angående träet som verkar mörknat, hade jag själv inte lagt märke till det tills du ritade pilen - jag hade tänkt att det var normal skiftning i träet men kanske ligger det något i det?

Tack för din feedback!
 
Det kan vara en skiftning i golvet men vänta och se om det kommer tillbaka.
Om det är fett och oljigt smuts så kan det vara svårt att få bort helt och hållet i springorna.
 
Gissar på skit från att det varit öppet.

Är du riktigt orolig kan du ju ta loss golvlisten lite försiktigt och se efter.
 
Det kan vara nån fuktskada sen tidigare.
Vet en som råkade tappa ett glas vatten så det för vatten mot ett hörn så där. Även fast det torkades upp så han det suga in i trädet och såg mörkt ut senare.
 
Kladdigt? Har flera gånger varit med om limrester från tidigare papptäckning som gått igenom slutbesiktning och senare pga sin kladdighet blivit smutsfällor.
 
Jiji Jiji skrev:
Om det är mögel växer det ju till igen.
Hur menar du? Mögel växer väl "överallt" där temperatur- och fuktförhållandena är lämpliga alldeles oavsett om det varit mögel där tidigare eller ej.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du? Mögel växer väl "överallt" där temperatur- och fuktförhållandena är lämpliga alldeles oavsett om det varit mögel där tidigare eller ej.
Om det är fukt i golv eller vägg som gör att det blir mögel kommer ju möglet att komma tillbaka tills källan till fukten försvinner, menade jag.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Skulle gissa att det stått öppet och regnat in
 
J
Eller ofta på glänt så att det blir kondens på kallaste platsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.