Hej!

Vår fasadpanel är av sk. rakkantad falspanel, en "modern" fasad med "springor" mellan varje bräda. Panelen är sågad med en fördjupning var 10-15 cm, det innebär att panelen ser "randig ut". När vi målar fasaden förstärks detta ytterligare och det blir inte alls snyggt! Vid slutbesiktning var det ingen som uppmärksammade problemet.

Husföretaget hänvisar tillbaka till sina leverantörer som säger att det inte finns några standarder för problem som dessa. Resultatet är att husleverantören inte vill byta panelen och vi får ett "randigt" hus!

Är det någon som vet om det stämmer att det inte finns standarder för detta eller har något råd i hur vi ska gå tillväga? Det känns inte roligt att lägga ned tid och pengar på att måla när det inte blir bra!

Vad hade ni gjort?
 
  • panel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sattes panelen upp innan målning?
 
Jag vill inte verka dryg, men jag kan inte riktigt se problemet. Visst, det blir ett randigt utséende på fasaden och det kan man ju ha olika åsikter om, MEN detta är väl inget fenomen som uppstått under byggnationen? Jag menar, ni visste väl från början att det var rakkantad falspanel som i slutändan skulle målas med ljus färg, eller?

Möjligen kan man ju tycka att säljaren kunde påpekat detta då ni valde fasadbeklädnad, men han kanske inte upplevde detta som något konstigt. Angående standarder så är ju dessa utformade främst för funktion och inte form, så att hitta någon skrivelse att luta sig emot i denna fråga blir nog svårt.

Jag tycker för övrigt att er panel är snygg, särskilt svartmålad (typ Alcro Allmoge eller Nordsjö Tiinova V). Då trollar man ju även bort den randiga effekten. Om det är för djärvt så får ni väl slå på läkt över springorna så det blir som en "gammal" stående läktpanel.
 
Vilka ränder är det som är problemet? Du menar de vågräta "ränderna", som väl är orsakade av vibration vid hyvlingen? Inte själva modellen på panelen?
 
Panelen vi satte upp på sommarhuset för tio år sedan kan också sägas vara randig efter klyvsågningen. Det ser annorlunda ut än brädorna jag köpt till mitt eget hus men fult? Näe. Mer träigt. Fel? Det vet jag inte men vi har iaf inte haft en tanke på att reklamera leveransen till sommarhuset.
 
Jag håller med laja, att det är dåligt att inte kunna tillhandahålla en panel som kunden är nöjd med. Någon borde diskuterat detta, innan den sattes upp. Men som nämns ovan, så är det funktion och inte form/utseende, som man normalt kan klaga på, när det gäller hus. Det är också märkligt, om nu alla brädor ser lika ut. Men nästa gång Du skall måla om, så försök köra över ytan först med en bandputs, så du får bort dom värsta ryggarna. Grundmåla och färdigstryk, så kommer det mesta att försvinna. Hade själv inte godtagit en panelbräda i det skicket, men ger man efter för sådant, så kan lite skrapor på den nya bilen, inte heller ha så mycket med funktionen att göra.
 
zno skrev:
Jag vill inte verka dryg, men jag kan inte riktigt se problemet. Visst, det blir ett randigt utséende på fasaden och det kan man ju ha olika åsikter om, MEN detta är väl inget fenomen som uppstått under byggnationen? Jag menar, ni visste väl från början att det var rakkantad falspanel som i slutändan skulle målas med ljus färg, eller?

Möjligen kan man ju tycka att säljaren kunde påpekat detta då ni valde fasadbeklädnad, men han kanske inte upplevde detta som något konstigt. Angående standarder så är ju dessa utformade främst för funktion och inte form, så att hitta någon skrivelse att luta sig emot i denna fråga blir nog svårt.

Jag tycker för övrigt att er panel är snygg, särskilt svartmålad (typ Alcro Allmoge eller Nordsjö Tiinova V). Då trollar man ju även bort den randiga effekten. Om det är för djärvt så får ni väl slå på läkt över springorna så det blir som en "gammal" stående läktpanel.
Jag tror att det är de horisontella ränderna som avses. Har tillverkaren visat hustyp/panel för er innan köp?
 
gravedigger skrev:
Jag tror att det är de horisontella ränderna som avses. Har tillverkaren visat hustyp/panel för er innan köp?
Ja, där var man inte helt skarpsynt. Greppade inte det i mitt förra inlägg och det var därför jag inte riktigt såg "problemet" :p Oavsett min feltolkning tror jag dessvärre att det blir svårt att få det "fixat", med samma funktion-före-form-resonemang jag hade tidigare.

Tycker dock att det är fördjävligt att husföretagen slipper undan med sånt här. Man betalar ju för en vara som man valt både för dess form och funktion och i ett sånt här fall är ju "formen" inte som avtalat.
 
Kan ni inte med en smal pensel peta in färg i springan?
OK....det är mycket jobb med det på ett helt hus.....
 
I fredags fick vi reda på av vår husleverantör att de kommer att byta den randiga panelen. Det känns väldigt bra!

Det var de horisontella ränderna som var felet, springorna mellan brädorna är som det ska vara! Inget problem att måla mellan springorna är det heller!
 
Bra att det löste sig, och att husleverantören tog sitt ansvar. Man får väl hoppas att husleverantören går vidare till sågverksansvarig, med klagomål, om hur en yrkesman kan prångla ut brädor av detta slag, dåligt............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.