Bor i litet enplanshus på 110 kvadrat.Efter att Vattenfall var här och byte elmätare 11 november
har våran elförbrukning ökat med 3-4 ggr än innan byte.Blev ca 1000 kwh för november.Huset värms upp
med luftvärmepump och vattenburen golvvärme.Vattenfall utreder men kan ta många veckor och med
skenande elpriser är det ju frustrerande.Så någon som har en aning vad detta kan bero på???
Värmepumpen har de rätta inställningarna så inget har ändrats från innan och efter byte av elmätare.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
1000 kWh för november låter rimligt. Om du skulle haft 250 kWh med den gamla mätaren låter det som att något var fel på den snarare än den nya.
 
  • Gilla
Newgolds och 21 till
  • Laddar…
Du hade alltså en förbrukning på c:a 250 kWh i november 2021?
Tillägg: eller jämför du med oktober 2022?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Gamla elmätare kunde visa fel. Fanns de som kunde gå bakåt vid inget strömuttag.
Men bara en notering.
250 kWh är lite, det drog fritidshuset med underhållsvärme i november 12 grader och 80 kvm och hyfsat isolerat.
När är huset byggt, isolering, värme inne, antal personer i hushåll, etc, lite ,mera information om förutsättningarna.
 
  • Gilla
Fri som en fågel och 2 till
  • Laddar…
Så ni menar att mellan 10000-12000 kwh per år är normalt för ett litet hus med vattenburen golvvärme??
 
  • Gilla
DataJonny och 8 till
  • Laddar…
Ja, fullt rimligt. 2 500 kWh per år är helt orimligt. Det är väl vad en pensionär i lägenhet gör av med om värme och varmvatten ingår i hyran?

Bara hushållselen brukar ju vara ca 5 000 kWh per år. Sen tillkommer värme och varmvatten.

Vad har du haft för årsförbrukning innan mätarbytet?
 
  • Gilla
Newgolds och 22 till
  • Laddar…
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Så ni menar att mellan 10000-12000 kwh per år är normalt för ett litet hus med vattenburen golvvärme??
Det låter inte orimligt. Allt är ju beroende på hur väl isolerat du har det, hur mycket som går till hushållsel, hur varmt ni väljer att ha det osv.

Det finns dom jag känner till som på motsvarande yta drar ett par tusen om året, men då har de kamin som går dagligen höst-vinter-vår. Vi har 280m2 vattenburet med jordvärme (dock gamla radiatorer) och har en årsförbrukning på 20000 nånting.

Har du möjlighet att logga in och hämta ut förbrukningssiffror från Vattenfall för att se om det verkligen skedde en stor skillnad just vid bytet?
 
  • Gilla
andrenilsg och 1 till
  • Laddar…
När jag ser på förbrukningen dagarna innan bytet ligger den på runt 12 kwh per dygn och 52 kwh
efter bytet av elmätare vilket är en stor skillnad.
 
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
När jag ser på förbrukningen dagarna innan bytet ligger den på runt 12 kwh per dygn och 52 kwh
efter bytet av elmätare vilket är en stor skillnad.
12 kWh per dygn är inte normalt med värmen påslagen. Det är ungefär vad vårt hus förbrukar på sommaren med alla värme avstängd som jämförelse. Det var nog fel på din gamla mätare, var glad för all gratis el du fått!
 
  • Gilla
Newgolds och 26 till
  • Laddar…
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Så ni menar att mellan 10000-12000 kwh per år är normalt för ett litet hus med vattenburen golvvärme??
Japp, men beskriv det enligt min tidigare fråga. Vi vet inget om förutsättningar mera än kvm. Se också min noteting om vårt fritidshus med underhållsvärme.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Det är väl också så att det var ungefär då som det började bli kallare. Så förbrukningen borde ökat helt naturligt där. Men din tidgare förbrukning låter helt orimligt låg.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Japp, men beskriv det enligt min tidigare fråga. Vi vet inget om förutsättningar mera än kvm. Se också min noteting om vårt fritidshus med underhållsvärme.
huset byggt 1995.2-3 personer i hushållet.ca 22 grader inne.isolering vet ej men frågan var egentligen hur
Det kunde bli sån enorm skillnad?.November har ju mestadels varit plusgrader.Hade hög förbrukning feb/mars men inte lika mycket som nu,och då var det kallare.
 
Den enkla förklaringen är, som sagt var, att den gamla mätaren mätte alldeles för lite. Vad har du för historisk årsförbrukning?
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, fullt rimligt. 2 500 kWh per år är helt orimligt. Det är väl vad en pensionär i lägenhet gör av med om värme och varmvatten ingår i hyran?

Bara hushållselen brukar ju vara ca 5 000 kWh per år. Sen tillkommer värme och varmvatten.

Vad har du haft för årsförbrukning innan mätarbytet?
2500 kWh låter mycket för mig. Och inte är jag pansionr än :rofl: 1 500 kWh är mer rimligt. Sen om det är mycket bygg ström i vintern kan det öka.
 
  • Haha
  • Gilla
hansar och 1 till
  • Laddar…
Kör luftvärmepumpen som den ska? Tänker att den kanske bara kör på eltillsats (om det ären LVVP)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.