Fairlane Fairlane skrev:
Tog en titt på bilderna i första inlägget igen och det ser inte ut som om de hänger ihop, alternativt är Malmbergs manual (eller design) riktigt usla.

Anvisningen visar ordningen: L, N, L1, L2, S1, S2
Bilden på dosdimmern visar ordningen: N, Ö, S1, L1, S2, L2
Jag antar du menar L istället för Ö. Men annars håller jag med , är det rätt schema till produkten som är köpt?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F frause skrev:
Nej, S1 och S2 är inte tändtrådar, utan ingångar för strömbrytare (switch).
Fas till L, neutral till N, strömbrytarens tändtråd till dosans S, dosans L1/L2 till lamputtaget?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag antar du menar L istället för Ö. Men annars håller jag med , är det rätt schema till produkten som är köpt?
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag antar du menar L istället för Ö. Men annars håller jag med , är det rätt schema till produkten som är köpt?
Ja det är den som är i manualen, ser dock att Malmbergs tabbat sig då det på pucken är enligt följande:
N, L, S1,L1, S2,L2

Men enligt manualen är det L1,L2, S1,S2
 
M Mjolnir skrev:
Fas till L, neutral till N, strömbrytarens tändtråd till dosans S, dosans L1/L2 till lamputtaget?
Korrekt
 
Fairlane
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag antar du menar L istället för Ö. Men annars håller jag med , är det rätt schema till produkten som är köpt?
Tack, korrigerade nu.
 
Kontrollfråga: Vad är det för färg på de två jordkablarna och hur är de inkopplade? Det låter som sagt underligt med jord framdraget men ingen nolla/neutral.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
D Dilmon skrev:
Ja det är den som är i manualen, ser dock att Malmbergs tabbat sig då det på pucken är enligt följande:
N, L, S1,L1, S2,L2

Men enligt manualen är det L1,L2, S1,S2
Det gör det väldigt intressant.
Jag skulle nog hört av mig till dem och frågat vilket av alternativen som är korrekt.
Förhoppningsvis är det rätt på dimmern och fel i manualen, annars blir det ännu större risk för fel om några år när man ska ändra.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det gör det väldigt intressant.
Jag skulle nog hört av mig till dem och frågat vilket av alternativen som är korrekt.
Förhoppningsvis är det rätt på dimmern och fel i manualen, annars blir det ännu större risk för fel om några år när man ska ändra.
Märkningen på apparaten måste ju vara det som gäller i 100 fall av 100. Är den inbördes ordningen är olika är det inte bra, men heller inte avgörande så länge benämningarna är samma/rätt. Schemat är just en schematisk bild av verkligheten.
 
Fairlane
F frause skrev:
Märkningen på apparaten måste ju vara det som gäller i 100 fall av 100. Är den inbördes ordningen är olika är det inte bra, men heller inte avgörande så länge benämningarna är samma/rätt. Schemat är just en schematisk bild av verkligheten.
Ja, står det rätt på dimmern är det inget problem. Står det fel där...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, står det rätt på dimmern är det inget problem. Står det fel där...
Haha, ja så är det ju. Men är man på den nivån kan dom ju lika gärna ha kopplat den fel internt också så det blir en tredje variant som är rätt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bilderna visar kopplingsschema för en dosdimmer samt en bild av en fjärrbrytare, dosdimmern ska se ut som på kopplingsschemat: https://www.malmbergs.com/Products/9917037

Av ren nyfikenhet hade det varit intressant med ett foto av hur det ser ut vid brytaren nu. Tycker dock att du ska ta in någon på jobbet oavsett eftersom det verkar förekomma så mycket osäkerheter. Dessutom har jag svårt att se att det inte skulle vara en auktorisationskrävande uppgift eftersom det inte rör sig om att ersätta med likvärdig produkt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
V Vesh skrev:
Bilderna visar kopplingsschema för en dosdimmer samt en bild av en fjärrbrytare, dosdimmern ska se ut som på kopplingsschemat: [länk]
Mycket bra!, som man misstänkte var det fel schema till avsedd produkt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
På den bifogade bilden syns hur det ser ut i pappersmanualen, men den digitala stämde inte.
Denna verkar dock stämma med hur det ser ut på switchen
 
  • En elektronisk enhet från Malmbergs och installationsinstruktioner för smart hem-brytarmodul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Är du medveten av att det inte är en dosdimmer du har? Du har en relä puck.
 
Fairlane
S Schäfer skrev:
Är du medveten av att det inte är en dosdimmer du har? Du har en relä puck.
Lite hårt kan jag tycka när Malmbergs själva kallar den domdimmer?
"WiFi Smart Dosdimmer 2-kanal / Kron, 2x100W LED"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.