Hej på er.
Jag sitter och tittar på apparaten på bilderna. Det är ett helt skåp egentligen, fjärrvärme värmer luften i skåpet och så trycker det där "skovelhjulet"/-trumman ut den varma luften i byggnaden. Det har tidigare suttit en elmotor uppepå m.h.a den svarta remmen, men nu har den motorn gett sig så jag håller på och letar efter en ny.

Enligt märkningen på den gamla motorn så har den kört med 920 rpm. Jag har svårt att hitta en motor med det varvtalet, de flesta har legat runt 2700-2800 varv, d.v.s 3 gånger så snabbt, och med tillhörande högre effekt, vilket jag känner är onödigt.. Men kanske av ren nyfikenhet: Vad borde man tänka på om man skulle montera en sån motor, d.v.s 3-dubbla hastigheten? Ändras luftflödet ut i huset på nåt liknande vis? (Förutsatt att man lyckas montera motorn så att remmen inte bara slirar?) Jag letar fortfarande efter en motor med 920 rpm, men vad skulle hända med ovanstående? Är det icke rekommenderat, helt enkelt? Eller nåt annat?
 
  • Närbild på dammiga mekaniska delar, möjligtvis inom industrimaskineri eller fordon, med fokus på en hjuldel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen, dammig fläkt eller maskin i en smutsig ventilationsschakt med synliga ledningar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte att hitta en motor med lägre varvtal går det väl alltid att byta remskivor så fläkthjulet snurrar med samma varvtal..
 
  • Gilla
Tobbe St
  • Laddar…
Det var såklart en bra synpunkt, och det löser varvtalet. Det som är kvar och som jag antar är svårare att lösa är effekten, märkningen på den gamla motorn säger 0.37kW och de nya verkar ligga mellan 1.5-4kW :(
 
Tror inte det ska vara något problem.. Enklast är väl att kontakta den som byggt låddan och se om de har reservdelar...
Lägg upp en bild på märkskylten från motorn så kan nog nån rota fram en ersättare...
 
No offence, men den där dammlådan, tillförs det frisk utomhusluft som värms och skickas ut till kanaler i huset? Är det 60 eller 70-tal ?
 
  • Haha
Tobbe St
  • Laddar…
Känns som det kanske hade varit läge att titta på en ny lösning här. Kanske FTX?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
No offence, men den där dammlådan, tillförs det frisk utomhusluft som värms och skickas ut till kanaler i huset? Är det 60 eller 70-tal ?
Den fanns här när jag flyttade in, jag kan inte ta åt mig äran ;). Men huset är från 60-talet, så du gissar nog bra. Dammlådan var nog svenskt ingenjörskunnande för sisådär 50 år sen :p. Och ja, i normalfallet så tar den in luft utifrån. Men det finns en spak så att man kan välja mellan det och att återcirkulera luften.
 
  • Röd och vit Bahco-skylt; sliten; tillverkningsdetaljer; "Made in Sweden"; från Enköping.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lordi skrev:
Känns som det kanske hade varit läge att titta på en ny lösning här. Kanske FTX?
Om det här hade varit på sommaren så hade jag nog nappat på det. Men nu så sägs det att kylan är på väg, de andra i huset uppskattar *inte* svalka och så vet jag inte om jag kan skrapa ihop till en FTX-anläggning(det vore en dröm). Som det är nu så trycks luften ut genom .. "håligheter"? i grunden och kanaler i källartaket på sina ställen, och kommer upp i rummen "i" golvlisterna(specialare där, ett slags lister med luftgenomsläpp och inbyggda nät som går längs hela väggarna där jag inte rivit bort det). Så att införa FTX innebär i mina oerfarna ögon att man måste dra kanaler till att börja med. Om nåt byggföretag skulle vilja öva att bygga, kanske ;-p.. Men som sagt, jag drömmer om det. Nuvarande system är en udda del av ett udda hus.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror inte det ska vara något problem.. Enklast är väl att kontakta den som byggt låddan och se om de har reservdelar...
Lägg upp en bild på märkskylten från motorn så kan nog nån rota fram en ersättare...
Tack i förskott isåfall, den som gör det, rent och oförbehållsamt..
 
  • Gamla ASEA elektriska motor etikett, dammig, tekniska specifikationer, tillverkad i Danmark, industriell utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tobbe St skrev:
Den fanns här när jag flyttade in, jag kan inte ta åt mig äran ;). Men huset är från 60-talet, så du gissar nog bra. Dammlådan var nog svenskt ingenjörskunnande för sisådär 50 år sen :p. Och ja, i normalfallet så tar den in luft utifrån. Men det finns en spak så att man kan välja mellan det och att återcirkulera luften.
ojdå, har ni några friskluftsintag i sovrum eller v-rum då? Att återcirkulera använd luft är inte bra för er hälsa, det måste fyllas på med frisk luft! Hur funkar det med ventilerna du beskriver i grunden, tar huset in luft från grunden ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
ojdå, har ni några friskluftsintag i sovrum eller v-rum då? Att återcirkulera använd luft är inte bra för er hälsa, det måste fyllas på med frisk luft! Hur funkar det med ventilerna du beskriver i grunden, tar huset in luft från grunden ?
Kanalen från höger på bilden är utomhusluft, spaken uppe till vänster styr ett spjäll som avgör om tilluften kommer därifrån eller inifrån huset.

Den uppvärmda trycks "inåt" i bilden till grunden för övervåningen. En "distributionskanal"/-kanaler(tomrum i grunden, helt enkelt?) leder upp till kanterna på rummen och golvlisterna där, varigenom luften förs ut i rummen, förhoppningsvis någorlunda jämnt. Så alltså inget intag av luft den vägen utan det sker genom det som syns på bilden.

Inga intag i sovrum/v-rum(om man inte öppnar den där stora konstiga av glas med en massa konstiga blad i, då ;)). Huset behöver tätas för värmens skull, tanken på längre sikt är att få nåt vettigare ventilationssystem på plats.
 
  • Rörigt utrymme med isolering, rörledningar och gammal utrustning, potentiellt en källare eller förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.