Hej allihopa!

Kollade igår upp olika försäkringsbolag för Villa/Hem-försäkring och blev chockad över hur mkt det kan skilja på årspremien!!! T.ex. IF= 4400:-/år mot Länsförsäkringar= 2350:-/år med samma innehåll och villkor! Inte så svårt att bestämma vilket man ska välja...

// Jessica
 
Är det överhuvudtaget möjligt att jämföra två försäkringar med varandra och komma fram till att det är exakt samma villkor? I så fall måste ju de två försäkringsbolagen referera till samma skrift med villkor (brukar väl vara bort emot hundra sidor). Tror inte det, men jag håller med om att det var stor skillnad.
 
Gjorde samma jämförelse härom veckan mellan if och Habo. De senare var nere i 1850 kr till och med. Jag blir misstänksam och undrar: vad är haken? Eller är if bara oförskämt dyra?
 
Ja, om man ska rota i de 100-sidiga villkoren är det troligen inte lika.
Men det gjorde inte jag, utan jag jämförde bland de punkterna som var viktiga för mig, lösöre, allriskförsäkring "sk drulle" m.m.
Dessutom är Länsförsäkringar, Folksam m.m. bra då de har antingen Bonus då man har fler försäkr. eller med i fackförbund.

// Jessica
 
Ja, om man ska rota i de 100-sidiga villkoren är det troligen inte lika.
Men det gjorde inte jag, utan jag jämförde bland de punkterna som var viktiga för mig, lösöre, allriskförsäkring "sk drulle" m.m.
Och där skiller sig Länsförsäkringen inte merkvärd från if.
Ibland har Länsförsäkringen t.o.m. bättre villkor. Var kund
hos if och fick premien höjd - då bytte jag försäkring och
är sen dess jättenöjd med Länsförsäkringen i Bergslagen.
Det gäller inte bara att jämföra villkoren - Kontoret och
därmed möjlighet till personlig kontakt finns i Lindesberg.
Bättre än så kan det inte bli.

Gjorde samma jämförelse härom veckan mellan if och Habo. De senare var nere i 1850 kr till och med. Jag blir misstänksam och undrar: vad är haken? Eller är if bara oförskämt dyra?
Ja det tycker jag - if - är inte bara svindyrt utan också
klantig utan dess like. Det tog dom och mig mer än 6
månad att ordna autogiro !!!! Utan att lyckas. Jag gav
upp till sist och är nu Länsförsäkringens kund.

Trevlig helg allihoppa
 
En inte oväsentlig detalj i försäkringen är viljan hos försäkringsbolaget att smidigt betala när något gått snett. Det finns ju ingen klausul som säger "vi lovar att behandla er som en seriös kund och kommer därför att utbetala vad ni önskar snabbt, smidigt och utan några tveksamheter"  ::)

Jag har TryggHansa för (nästan) alla mina försäkringar (med reduktion via facket). Vart 4:e år går jag igenom alla försäkringar och begär in anbud hos alla stora bolag och försöker göra en jämförelse (inte lätt). TryggHansa är inte vidare billig - men när jag gör en komplett genomgång visar sig detta bolag vara fullt konkurrenskraftigt. De få gånger jag utnyttjat en försäkring (halva taket blåste bort vid en storm, två bilar har under årens lopp brunnit  :-[) har hjälp & reglering skett snabbt, smidigt och till min fulla belåtenhet.

När det gäller försäkringar tror jag det är vettigt att först se över totalbilden (hus-, bil-, barn-, rese-, sjuk- och fritidsförsäkring etc). Det är inte säkert att vad som är billigast för mig är billigast/bäst för dig!

Så det kan vara tveksamt att rekommendera ETT bolag pga försäkringspremiens storlek.
 
Jag har Länsförsäkringar och blev RIKTIGT förvånad när de skulle ha 3% påslag på försäkringspremien bara för att jag ville ha autogiro. De räknar kallt med att man skall betala dem hela summan för ett år för att de skall tjäna på räntan. Skaffar man autogiro så förlorar de ju de räntepengarna. Dock hittar jag inget billigare försäkringsalternativ till gården men tycker att det är ett j...a sätt.
 
Aktsam är riktigt bra... Jag ringde runt för några år sen, till ALLA försäkringsbolag som finns i 08-katalogen (hade otroligt lugnt på jobbet) och japp Aktsam har inte bara lägst premie utan även lägst självrisk. Dessutom var det inga problem att få ut ersättning när jag behövde det.
 
Ja, det lönar sig att kolla runt och därefter försöka pruta hos sitt "vanliga" försäkringsbolag. Lyckades pruta ett år, men nästa år fick jag över 1000:- billigare bilförsäkring hos Länsförsäkringar, så då kunde den gamla (Salus-Ansvar) inte hänga med längre. Men allt beror ju på vilken bilmodell och årsmodell och var man bor i landet mm.
 
Jag har för mig att både TryggHansa och IF numera ej använder sig av olika "belopp" på lösöret utan sätter en schablon på lösöret beroende på hur stor bostaden är samt hur många personer som bor där... Kolla upp lösöres-värderingen för säkerhets skull, det kan löna sig!

Hls,
 
Som anställd i Trygg-Hansa kan jag meddela att Trygg-Hansa har s.k. "fullvärde upp till 1 miljon" som standard i alla hem- och villahemförsäkringar. Det betyder att i prissättningen av försäkringen utgår vi från ett schablonbelopp baserat på hur stor bostaden är. Om det väl skulle hända dig något, ger vi dig alltid ersättning för hela skadebeloppet, oavsett vad schablonen säger, så länge som totala värdet på lösöret inte överstiger 1 miljon kr. Om du tror att ditt lösöre är värt mer än 1 miljon kr, måste du säga till om detta.
 
Jag kolla upp försäkring på mitt fritidshus å där var skildnaden stor; dyrast 4647:- billigaste 1090:- på den dyraste glömde jag uppge ett våtrum!? kanske skulle ha kostat 5000:- då.... :surprised:

Patrik
 
Vår ett-åriga villaförsäkring som följde med nybygget går snart ut och försäkringen ska förnyas, antingen hos IF som stod för 1:a året via husföretaget men troligast hos ngn. annan.
Är det någon som har någon rykande färsk uppgift på var det kan vara mest lönsamt att teckna försäkringen ???

Har hemförsäkringen hos Salus och har fått ett pris därifrån för själva huset 1,5 plan på knappa 200 m2 +  fristående garage 60 m2 på sammanlagt 2849 Skr.
Hur låter det, tycker Ni ??
Tilläggas kan att IF ville ha 3556 skr för samma försäkring och då har dom gjort försämringar i villkoren för försäkring av våtrum, bla. så har de högre generell självrisk om det är just badrummet som ske ersättas 2500kr mot 1500kr för övriga skador samt att de inte ersätter ytskikten i badrum dvs. kaklet+klinkers :( är det vanligt att f-bolag har det villkoret ??? (Salus har iaf. inte)

Några synpunkter ??

//Christina.
 
Hemmakatten
byggimpert skrev:
högre generell självrisk om det är just badrummet som ske ersättas 2500kr mot 1500kr för övriga skador samt att de inte ersätter ytskikten i badrum dvs. kaklet+klinkers
Kan inte svara på hur vanligt det är, men Badrum är ju just ett sånt rum där det kostar mycket att återställa. Det är ju inte bara kakel o klinkers utan även arbetskostnaden o underarbeten mm som det inte ersätter.

Vi hade en vattenskada i badrummet i våras. Tack vare att vi hade en extra "hus-plus"försäkring hos Trygghansa blev avdraget för ytmaterial maximerat till 10.000:-. Normalt skrivs ju kakel o mosaik avs på ca 30 år. Vårat badrum var 40 år gammalt. Trygghansa, vårt försäkringsbolag, betalar inte byte av avlopps- o vattenrör, men resten betalade de. Hade vi inte haft extraförsäkringen (kostar ca3-400/år) hade vi fått ut kanske 20´, nu kommer vi att få uppåt 100´. Iofs kostade badrummet mycket mer eftersom vi ju förstås bytte porslin o satte in ny lampor o golvvärme och bytte VA-rören.

Tycker definitivt att man skall välja ett försäkringsbolag som inte bortskriver badrum o kök o andra våtutrymmen.
 
Hemmakatten skrev:
Det är ju inte bara kakel o klinkers utan även arbetskostnaden o underarbeten mm som det inte ersätter.
Som jag förstod (eg. tolkade) det så ersätter IF allt utom själva ytskiktet dvs själva kakel/klinkerkostnaden MEN när jag nu läser ditt svar så slog det mig att jag aldrig tänkte på att fråga om de ersätter det som ligger under klinkern men sas. hör till själva klinkerläggningen dvs. tätskikt, fix, arbete med det, uppsättning av kakel osv. osv. :-/

Tack för svaret Hemmakatten, där fick jag mig verkligen en tankeställare, för är det så att de inte ersätter något som har med själva kakel/klinkersättningen att göra då blir det ju megadyrt om man får en vattenskada, men det spar ju iof. otroliga kostnader åt försäkringsbolaget isf. :p

Någon annan som vet vad som gäller för övriga försäkringsbolag ???

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.