harry73
Ingen fråga här, bara en beskrivning. Tänkte att jag i alla fall kunde lägga den här ifall jag kan hjälpa någon annan.
Vi har en Nibe F360P från 2008, och det är en rätt så klen värmepump, så när kompressorn gick sönder för något år sedan, körde vi vidare på bara elpatron. Nu innan eldningssäsongen passade vi på att reparera den och nu försöker jag såklart att tå ut det mesta av den.
Lägre inomhustemperatur, sänkt ventilationshastighet och stängt av elpatron (just för en 360P betyder det att den är låst i Höst/vår-inställningen). Det gick väl bra. ca 30 kwh per dygn och det är nog det mesta den kan dra (inkl hushållsel) och blir det för kallt är det brasa eller extra tröja.

Idag ringde frun mig på jobbet, att det droppade vatten ur den, så jag kom hem och vi tittade på den. Sedan kom jag också ihåg att det också hände för många år sedan innan den riktiga vintern kom och det fortfarande var relativt fuktigt i huset.
Idag var det i alla fall mycket mer vatten, och efter lite detektivarbete kunde vi konstatera att all vattnet kom från kopparledningar som kom ur förångaren mot utrymmet bredvid (där ventilatorn sitter) och där finns inget uppsamlingskärl med avlopp för kondensvattnet. Så kondensvattnet i ventilatorytrummet tog sig till en anslutning för några styrkablar och försvann därefter i ett skyddsrör till samma kablar, för att föras rakt in i lådan med elektronik till elpatron och temperaturbegränsare och allt möjligt.
Så där försökte vi torka upp tills jordfelsbrytaren inte längre gick så fort vi satt på strömmen.

Felet vi gjorde och som enligt montören jag pratade med var rätt så vanligt, är att vi snålade för mycket och krävde för mycket av pannan, så att kondensatorn blev för kallt och man fick för mycket kondens (han använde dock inte ordet snål men pratade om att alla ville trimma sin FLVP)

Den delen som hos oss orsakade jordfelet, var temperaturbegränsare som sitter längst ner i elektroniklådan och som finns direkt under slutet av skyddsröret som ledde kondensvattnet ner.

Jag fattar inte att man kan konstruera en värmepump så, borde man inte skydda elen bättre för kondensvattnet?

Nu är värmen igång igen och vi får hoppas det inte kommer att hända allt för ofta kommande vinter
 
harry73 harry73 skrev:
Ingen fråga här, bara en beskrivning. Tänkte att jag i alla fall kunde lägga den här ifall jag kan hjälpa någon annan.
Vi har en Nibe F360P från 2008, och det är en rätt så klen värmepump, så när kompressorn gick sönder för något år sedan, körde vi vidare på bara elpatron. Nu innan eldningssäsongen passade vi på att reparera den och nu försöker jag såklart att tå ut det mesta av den.
Lägre inomhustemperatur, sänkt ventilationshastighet och stängt av elpatron (just för en 360P betyder det att den är låst i Höst/vår-inställningen). Det gick väl bra. ca 30 kwh per dygn och det är nog det mesta den kan dra (inkl hushållsel) och blir det för kallt är det brasa eller extra tröja.

Idag ringde frun mig på jobbet, att det droppade vatten ur den, så jag kom hem och vi tittade på den. Sedan kom jag också ihåg att det också hände för många år sedan innan den riktiga vintern kom och det fortfarande var relativt fuktigt i huset.
Idag var det i alla fall mycket mer vatten, och efter lite detektivarbete kunde vi konstatera att all vattnet kom från kopparledningar som kom ur förångaren mot utrymmet bredvid (där ventilatorn sitter) och där finns inget uppsamlingskärl med avlopp för kondensvattnet. Så kondensvattnet i ventilatorytrummet tog sig till en anslutning för några styrkablar och försvann därefter i ett skyddsrör till samma kablar, för att föras rakt in i lådan med elektronik till elpatron och temperaturbegränsare och allt möjligt.
Så där försökte vi torka upp tills jordfelsbrytaren inte längre gick så fort vi satt på strömmen.

Felet vi gjorde och som enligt montören jag pratade med var rätt så vanligt, är att vi snålade för mycket och krävde för mycket av pannan, så att kondensatorn blev för kallt och man fick för mycket kondens (han använde dock inte ordet snål men pratade om att alla ville trimma sin FLVP)

Den delen som hos oss orsakade jordfelet, var temperaturbegränsare som sitter längst ner i elektroniklådan och som finns direkt under slutet av skyddsröret som ledde kondensvattnet ner.

Jag fattar inte att man kan konstruera en värmepump så, borde man inte skydda elen bättre för kondensvattnet?

Nu är värmen igång igen och vi får hoppas det inte kommer att hända allt för ofta kommande vinter
Inget uppsamlingskärl? Det låter nästan som att den som bytte ut pumpen tog bort den av okänd anledning och glömde att återinstallera den. På min gamla 360p så fanns det självklart ett uppsamlingskärl med genomskinlig plastslang som mynnade ut längst ner till en tratt som samlade ihop både 2,5 bars säkerhetsventilen och kondensvattnet.
 
Plocka bort luckan och ta gärna en bild på/under rörpaketet
 
harry73
D rob_t_j72 skrev:
Plocka bort luckan och ta gärna en bild på/under rörpaketet
Ja jag inser ju att det var det jag borde gjort när jag plockade bort alla luckor. Får se om jag gör det ikväll.

Men under förångaren finns det uppsamlingskärl med avlopp, bara inte framför ventilatorn. Framför ventilatorn brukar det inte heller finnas så mycket kondensvatten, men det kan hända, och händer det, får vattnet alltså en egen direktförbindelse med temperaturbegräbsaren, där det blir jordfel
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hårtorken brukar fungera för att få bort kondens och lite väta. Ta fram en bit plast, klipp till så den passar och ligger så det inte kan rinna på kort/elektronik och tejpa. Elektroniken tar ingen skada av det. Du är nog inte den första att fixa ett akut problem som detta, Är en klassiker på Nibes alla frånluftspumpar
 
  • Gilla
Falken 75
  • Laddar…
harry73
Jag kom hem efter lite ärenden och jfb hade gått igen. Nu tog jag lite bilder.
Hand nära en metallkomponent med skruv och gröna kablar i bakgrunden. Arbete eller reparation antyds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temperaturbegränsare som töms på vatten
En öppnad elektrisk apparat med kontakter, relä och ledningar synliga inuti. Teknisk underhåll eller reparation pågående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temperaturbegränsare lösskruvad på sin rätta plats
Elektrisk anslutning med flera kablar och ett kopplingsblock monterat under en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmeväxlare med kobberör, damm, isolering och kondens. Teknisk utrustning som behöver underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förångas med fungerande uppsamlingskärl
Interiör av en kommersiell kylutrustning med fläkt, kompressor, kopparledningar och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utrymme med ventilator som saknar uppsamlingskärl. Vattnet försvinner längs kablarna

Rörigt, bristfälligt isolerade kablar, elektrisk säkerhetsrisk, oordnat, potentiellt farligt, oprofessionellt kablage. Behöver omedelbar åtgärd av elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av kabelgenomföring
Elkoppling i dosa, kablar, rör, tejp, oordning under installation eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av kabelgenomföring
 
  • Elektrisk installation med reläer, kondensatorer och kablar i kopplingsskåp. Komponenter är märkta och organiserade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump till värmesystem, anslutna kablar, elektronikkort, isoleringsmaterial, suddig närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt skåp med oorganiserade kablar, säkringar, och terminaler. Verkar gamlat och behöver kanske underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen värmepumpsenhet med elektroniska komponenter och ledningar synligt, i ett rörigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallutrustning med kablar och genomföringar, dammigt, använd, ospecificerad plats, närbild, grå toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En fråga till, kan du stänga av EL-patronen och se vad som händer. En JFB löser direkt om det är något fel på patronen. Se även efter i alla kontakter. Dra ur och titta efter fukt. Är blött där den svarta kabeln går in i lådan.
 
harry73
J jonaserik skrev:
Dra ur och titta efter fukt. Är blött där den svarta kabeln går in i lådan
Det var därför jag tog bilden det droppar ovanifrån, men nu gar jag skyddat det med lite plast. Hoppas den funkar fortfarande när jag vaknar
 
Provat att köra på med lite mer ventilation för att se om det ventilerar bort den problematiska delen av fukten?
 
Rengjort kondensslangen?
För lågt ventilationsflöde resulterar i kallare förångningstemperatur. Även avstängd elpatron påverkar då kompressorn får kämpa när avgivna effekten inte räcker till
Det finns ett min-flöde för luften. Gå inte under det.
Vad visar avluft och förångningingstemperatur under drift?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.