Tänker köpa en liten tv ca:24 tum, att ha i husbilen, samt vid sommarstugan. Vad måste jag ha för utrustning för att enklast kunna se på den, nöjd med typ basutbud 1-2-4 ....Såklart ska den gå att köra på både 12 o 230 volt. Förmodar att den ska vara av smart typ. Antenn, router med sim eller via telefonen, då med utökad surf förmodar jag. Öppen för förslag.
 
M Max R70 skrev:
Denna har vi i husbilen, funkar bra!
[länk]
Tv är inte det stora problemet, utan vad tar man ner programmen med? Router / eller mobil? Krävs väl mycket surf? om man kör via mobil?
 
I Sverige går det att direkt ta ner TV per digitalt. Är det svårt så är WIFI från något som gäller. Finns för det mesta på Burgerställen, Ikea och andra ställen, bara stå utanför eller ställplatser. Utomlands är det bara WIFI som gäller och hitta där det finns, lika där på omnämnda platser.
 
J jonaserik skrev:
I Sverige går det att direkt ta ner TV per digitalt. Är det svårt så är WIFI från något som gäller. Finns för det mesta på Burgerställen, Ikea och andra ställen, bara stå utanför eller ställplatser. Utomlands är det bara WIFI som gäller och hitta där det finns, lika där på omnämnda platser.
Eftersom jag är dålig på detta ämne, så bara undrar jag vad som krävs i antennväg?
 
Jag har en rund liten rackare på taket och det går bra i Sverige, utomlands så har jag en s.k. dong med USB till datorn, för att få någotsånär mottagning av WIFI, hänger den på utsidan mot där WIFI finns. För det mesta är dom med passworld , går bra att ta datorn med sig in och lite kaffe. Nästa gång har man koden. Utanför alla burgers finns täckning.
 
  • Gilla
arvid53
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jag har en rund liten rackare på taket och det går bra i Sverige, utomlands så har jag en s.k. dong med USB till datorn, för att få någotsånär mottagning av WIFI, hänger den på utsidan mot där WIFI finns. För det mesta är dom med passworld , går bra att ta datorn med sig in och lite kaffe. Nästa gång har man koden. Utanför alla burgers finns täckning.
ok, va bra vilket utbud får man då? förmodar de fria kanalerna.
 
I Sverige får du alla publika kanaler.. Alla nya TV i dag har digital mottagning och fungerar för det mesta utan antenn. Utomlands kan det vara någon svensk som inte går. Lägger man in VPN och markerar en svensk server så fåt men allt från Sverige.
 
A arvid53 skrev:
Tänker köpa en liten tv ca:24 tum, att ha i husbilen, samt vid sommarstugan. Vad måste jag ha för utrustning för att enklast kunna se på den, nöjd med typ basutbud 1-2-4 ....Såklart ska den gå att köra på både 12 o 230 volt. Förmodar att den ska vara av smart typ. Antenn, router med sim eller via telefonen, då med utökad surf förmodar jag. Öppen för förslag.
Jo nu blev det nog rörigt utifrån svaren.
I Sverige så sänder då Teracom ut signalerna till det digitala marknätet.
dvs de höga TV-masterna man ser lite varstans.
https://www.teracom.se/privat/Support/
Sen behöver man då en digital antenn och eventuellt en digital mottagare beroende av vilken TV man köper.
Antenner finns det massvis av:
https://www.google.com/search?q=dig...3QOSAQE4mAEAoAEByAEKwAEB&sclient=gws-wiz-serp
Vill man ha mer än basutbudet så finns Boxer.
 
Jo, gratis kanalerna tas enklast emot med en digitalTVantenn. TV'n har betydelse. Den i inlägg #2 klarar det mesta. Marksänd TV, satellit med parabol, har CA-modul för programkort (Boxer, sateli), HDMI till dator eller extra box.
Extra box lär inte behövas då det är en Android tv.

Smart TV som även klarar överspänning på tolvvolten och fel polaritet. (y)

Har man FiberTV hemma, tex Telias så kan man installera deras TeliaPlay App och få alla kanaler hemma också på husbilsTVn. (Ofta från man en box(internet/hdmi) med fjärr och några "extra" login för att titta via app på mobil/platta/smartTV(om det är Android tv) från de flesta FiberTV operatörerna).

Edit: jag skrev ett betydligt längre svar men råkade posta halvfärdigt. Men det försvann på bilen....

Det slutade iaf med en rekommendation av
- en digitalTVantenn
+ en mobil antenn ansluten till en MiFi router.

MiFi = Mobil 3G/4G/5G-router med batteri + USB laddning och wifi. Det ska vara en modell med anslutning för externa antenner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.