Har hittat ett par firmor som erbjuder behandling av takpannor - man tvättar och lägger sedan på ett nytt lager med en tvåkomponents polyuretanfärg. Är det någon som har erfarenhet av detta ?

Priset man tar är 200 kr per kvm (inkl. moms) och påstår att det är betydligt billigare än att byta tak. Är det någon som vet vad vad det kostar att byta bara pannor ? Alla inlägg jag hittat på forumet om kostnader handlar om byte även av läkt, papp och eventuellt brädor.
 
Det beror helt och hållet på vilken sorts panna du vill byta. Tror att man kan få nya tvåkupiga Vittinge tegelpannor för runt 100 kr/kvm. Men vad det kostar att få dom lagda av fackman kan jag tyvärr inte svara på.
 
  • Gilla
Bobbo81
  • Laddar…
Har du mossa och dylikt på taket?

Jag sputade mitt garage tak med bensalkonklorid.Tegel pannor har jag.

Det får bort mossa och lavar
 
Med tanke på att du funderar på polyuretanfärg så antar jag att det inte handlar om lertegel utan betongpannor. Att bara köpa betongpannor tror jag ligger en bra bit under 100 kr/kvm (för en 6-7 år sedan var det under 50 kr/kvm). Men sedan skall de ju läggas också. Och en ansenlig kostnad ligger även i att få de gamla bortkörda och tippade.

En intressant fråga är ju hur gammal underlagspappen är, för att bara byta pannor utan att byta pappen också brukar man inte göra. Pappen har betydligt kortare livslängd än pannorna.

Om vi antar att pappen är mindre än 10 år så kanske du tänker rätt, är den äldre än 30 år så är det dags att byta den, är den typ 20 år, så får du räkna med att det blir akut att byta den om 10-15 år, att i det läget spendera 200kr/kvm idag känns fel.

Har man tur så håller pappen i mer än 40 år, men det är som att köpa en lott.
 
Mossa och lavar har jag och funderade på bensalkonklorid.
Men, det egentliga problemet är att jag gjort en del tillbyggnader på huset och de befintliga pannorna ser ruskigt sjaskiga ut i jämförelse med de nya. Jag har svarta betongpannor.
Själva pannorna kan jag hitta så billigt som 55kr/kvm men undrar vad själva bytet skulle kosta. Jag skulle i och för sig kunna göra det för egen maskin men börjar bli trött på att göra så stora och tunga jobb själv
Iofs så har no pannorna legat länge men har kollat papp och läkt och de är fortfarande OK så det känns onödigt att byta något som inte behövs (än!).
Man ger garanti i 10 år och påstår att det ska hålla i 20. Jag gissar att underlaget håller minst 10 år till.
 
Jag tror att du borde kunna få ett mycket bra pris på att lägga plattorna om du frågar en takfirma (plåtslageri). Ge dem väldigt flexibel tidplan. Detta är ett jobb som inte är speciellt väderberoende. Så länge det inte är blankis på taket så spelar det ingen större roll vad det är för väder. De borde kunna stoppa in ett sådant jobb när det är fel väder för mer normala takjobb.

Borde gå att lägga minst 10kvm i timmen.
 
bensalkonklorid var hittar jag det har ringt överallt Akzo nobel hade men endast fat om 200l :D dyrt var det också! det ska tydligen blandas 1,6% procentigt alt 4% så det är ju tok för mkt om jag inte vill bada huset.
 
Tack då har jag beställt undermedlet :D
 
Är inne på samma linje, funkar bra enl http://www.bensalkonklorid.com/Tak-med-mossa-och-lavar.html

Ni som gjort detta, räcker det med 1,6% blandning? Ska behålla tegelpannor enkupigt som legat på i 45 år, (byta allt annat: papp.läkt, vindskivor,plåt mm) Pannorna är fulla med lavar, som mkt riktigt ser ut som fågelskit...

Tvekar om jag ska köpa 1 liter eller 5 l dunken direkt, (taket är bara 100 kvm, så det borde räcka med 1 liter, beroende på om blandningen 1,6% är tillräcklig...

Mvh Tony
 
Ja det ska räcka.Jag köpte 1 liter och det räcker långt.
Jag kör 1.2 dl till 5 liter.Har man en bra spruta så räcker det länge.
Har gjort av med en halv liter nu och då har jag sprutat garaget härbret och boningshuset.
Ska bli kul och se hur mycket som försvinner i vinter :)

Jag kommer lägga ut några bilder här så man ser resultatet
http://picasaweb.google.se/725hansson/Bensalkonklorid
 
tack för svar! bara att beställa, köpte du sprutan på samma site?
 
  • Gilla
Roej
  • Laddar…
Nej någon billig på plantagen.Den var inte bra.
Gardena ska vist vara bra. Finns på jula.
Minst 5 liter bör man ha
 
suveränt, kollar det, tack igen.
 
Hur giftigt är det ? jag har nu fått hem min 5 liters dunk men med massa varningstexter vet jag inte om jag vågar använda det. Vilken skydds utrusning ska man ha ? Det är frätande, hur går det för teglet då ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.