Hej! Är mitt i en renovering av vår villa byggd 1946, väggarna (dom vi har rivit i av olika anledningar) består av träullit och vad detta nu är (se bild) så till min fråga, vad hetter detta material och hur fäster man tex köksskåp i det? Det är otroligt poröst och löst. Det serut som att det är nån slags lättbetong med skräp i, lite bark eller nån mineral, stenbitar och glaskross(?)
Alla mina googlingsförsök går bet. Tacksam för svar!
Biten på bilden är lätt och ca 20cm lång för referens
 
  • Stor, ojämn stenbit med gråsvart textur och orange detaljer på svart plastpåse och träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nästan hemblandat ut.
 
Så kallad byggmästarblandning...
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Hur var de gamla köksskåpen fästa?
 
Byggmästarblandning är nog ganska bra gissning, men gjorde man sig besväret att göra block av det? Glömde skriva att väggarna är uppbyggda av block i detta material, i lättbetongsstorlek. Skorstensstocken är av tegel, men finns lite blåbetong här och var också, så är en härlig blandning.
Bra fråga ang gamla köket, har ju själv monterat ner det och det ”hängde” med feta skruvar i trätaket, tänkte inte mer på det förens nu, men nu förstår jag nog varför:)
 
G
Kan det vara tillverkat av slagg?
Hjälpte en vän med jobb på hans 20 tals hus för några år sedan och det var slagg i bjälklagen.
 
C
G OMathson skrev:
Kan det vara tillverkat av slagg?
Ja, typiskt slaggstensblock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.