Hej!

Jag håller på att bygga garage och allt det utvändiga arbetet är strax klart. Arbetet invändigt såsom isolering, eldragning, skrivning osv kommer ske till sommaren när stommen torkat ut. Jag skulle dock gärna vilja ha el i garaget över vintern för att kunna köra nån bygglampa, maskin dra ut en sladd till motorvärmaren. Gärna till så liten kostnad som möjligt.

En byggcentral så jag får möjlighet att sprida ut belastningarna över fler faser hade varit perfekt!

Från mitt fasadmätarskåp och upp genom plattan ligger en N1XV 5g6 som inte är kopplad i någon ände.

Fråga 1:

Är det så enkelt att be en elektriker komma och koppla in den i skåpet och sätta ett Cee-don i andra änden i garaget som jag ansluter till en byggcentral? Är det ”godkänt” som tillfällig lösning?

Fråga 2:

Jag jobbar på att få mitt slutbesked så snart som möjligt. Jag behöver mest ha utsidan klar för detta. Dock så behöver jag ett intyg över:

Elsäkerhet: Kapslingsklass Skyddsjordsmätning Isolationsmätning. ELSÄK- FS 2008:1-3 Elinstall. regler
Är det något jag kan få av elektrikern redan vid den tillfälliga lösningen (vad den nu blir) eller kan det ske först när centralen kommer på plats?

Tack på förhand!
 
E elmont skrev:
Be elektrikern sätta upp ett CEEuttag typ
[länk] och sedan kan du använda en liten byggcentral.
Ett intyg kan du bara få på den del av byggnationen som är klar och avprovad, men jag tror att du klarar dig utan att garaget är med.
Tack! Perfekt, det låter som en bra lösning!

Vad menar du med att ”utan att garaget är med”? Kontrollplanen avser endast garaget och det är där det finns krav på intyg.
 
Jag missuppfattade, är garaget inte klart kan du ju inte få nått protokoll på garaget.
 
E elmont skrev:
Jag missuppfattade, är garaget inte klart kan du ju inte få nått protokoll på garaget.
Hur mycket krävs egentligen för att få intyg för elen i garaget? Krävs en elcentral?

Teoretiskt så kanske jag bara vill ha ett uttag i garaget?

Övriga punkter på kontrollplanen är strax genomförda. Jag strävar efter att få mitt slutbesked så snart som möjligt.
 
Redigerat:
A Amrich skrev:
Hur mycket krävs egentligen för att få intyg för elen i garaget? Krävs en elcentral?

Teoretiskt så kanske jag bara vill ha ett uttag i garaget?

Övriga punkter på kontrollplanen är strax genomförda. Jag strävar efter att få mitt slutbesked så snart som möjligt.
Det krävs att installationen är färdig så att man kan spänningssätta den och innan man spänningssätter den ska vissa kontroller göras. Hur omfattande den ska vara är en helt annan sak, vill man ha en lampa mitt i taket och en strömbrytare så får man naturligtvis ha det så. Vill man inte ha ström i garaget över huvud taget så behöver man inte det och då behövs det inget intyg för det finns ju inget att intyga.
 
Jag förstår. Då borde jag kanske kunna få ett intyg efter att elektrikern satt upp uttaget så jag kan få mitt slutbesked och sedan låta elektrikern göra klart elinstallationen vid ett senare tillfälle.

Tack för hjälpen!
 
Lyfter min egna tråd!

Elektrikern har varit här och satt upp ett trefasuttag som använts till en byggcentral under byggtiden. På grund av att budgeten, som alltid, överskridits något så tänkte jag låta den fullständiga elinstallationen ske när förutsättningarna är bättre. Jag kommer klara mig bra på byggcentralen och skarvsladdar en tid!

Resten av garaget är klart och den enda punkten som min KA vill bocka av i kontrollplanen är:

Elsäkerhet: Kapslingsklass Skyddsjordsmätning Isolationsmätning. ELSÄK- FS 2008:1-3 Elinstall. regler
Elektrikern säger att den typen av mätningar gör man vid en mer omfattande installation. Jag framför det till min KA och säger att jag inte vill ha en mer omfattande anläggning just nu. Han vill dock prompt ha ett ”intyg”.

Det känns konstigt om man blir påtvingad en viss omfattning på installationen. Det måste väl vara upp till mig om jag nöjer mig med ett uttag.

Kan jag be elektrikern skriva något ”intyg” om att allt arbete är gjort enligt gällande föreskrifter och att allt är testat efter anläggningens behov eller liknande så kanske KA blir nöjd? Endast fakturan från elektrikern var inte tillräcklig…
 
Säg till KA att han ska skärpa sig och sluta tjata...
Ett intyg kan du få av vem som helst. Skriv det själv! Det är ett värdelöst dokument i vilket fall.
Här är en mall, och här en annan.
 
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Säg till KA att han ska skärpa sig och sluta tjata...
Ett intyg kan du få av vem som helst. Skriv det själv! Det är ett värdelöst dokument i vilket fall.
Här är en mall, och här en annan.
Tack för svar men jag har försökt… Mycket krångel och han verkar alltid hitta en anledning att vilja komma tillbaka för att syna något för att sen fakturera drygt 2000kr. Idag sa jag ifrån då han ville syna nått som han överhuvudtaget inte nämnt i kontrollplanen.

Jag ringde min elektriker och förklarade läget. Han skulle skriva ihop något så kan jag förhoppningsvis få mitt slutbesked sen.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Säg till KA att han ska skärpa sig och sluta tjata...
Ett intyg kan du få av vem som helst. Skriv det själv! Det är ett värdelöst dokument i vilket fall.
Här är en mall, och här en annan.
Det går väl inte att skriva ett intyg om korrekt elinstallation utan att man namnger installatören samt vilken firma som avses? Godkänner kommunen verkligen ett sådant intyg?

/S - från en som har stora problem med att få elektrikern att skriva ett intyg och är väldigt sugen på att skriva ett själv för att få slutbesked för en liten utbyggnad.
 
Du kan prova. Be en kompis "besiktningsman" att skriva det. Jag tror inte KA bryr sig, bara han får sitt papper. Jag kan inte juridik, men då papperet är värdelöst tror jag inte någon kan klaga på att det är falskt. De ska va ifall kommunen vill bråka av ngn anledning.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan prova. Be en kompis "besiktningsman" att skriva det. Jag tror inte KA bryr sig, bara han får sitt papper. Jag kan inte juridik, men då papperet är värdelöst tror jag inte någon kan klaga på att det är falskt. De ska va ifall kommunen vill bråka av ngn anledning.
I detta fallet är det min kompis som själv är KA. I den kontrollplan som lämnades in till kommunen vid bygglovsansökan hade han/vi tagit bort krav på "elintyg" men det lade kommunens handläggare till själv innan denne diarieförde ärendet. Vi kan ju vara så stygga att vi ytgår ifrån den egna kontrollplanen, och inte den som kommunen reviderade. Kommunen hade även lagt till några andra punkter t.ex. barnsäkerhet.

Jäkligt märkligt ändå.

Jaja jag tror vi utgår ifrån nån av de där mallarna som postades i denna tråd, men raderar firmanamn, och sen tar nån släkting eller liknande som får "intyga" att elinstallationen är korrekt. Både jag och min vän är trötta på detta, då bygget är klart sedan länge.

/
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.