Hej,

Kopplade i söndags in våran julbelysning, och efter detta har våran elförbrukning skjutit i höjden!
Se bifogad bild över förbrukningen. Förbrukningen innan låg på ca 30kWh per dygn, efter mellan 70-90 !!

Jag tänkter att något måste vara defekt som gör att förbrukningen skjuter i höjden så som den gjort. Upptäckte detta nu och ska självklart åka hem och koppla ur allt, för att sedan koppla in dom allt eftersom för att få reda på vilken av dom det är som är boven i dramat.

För visst måste något vara galet när förbrukningen ökar så extremt ?
Det ska tilläggas att jag även styr all belysning med tidstyrning via telldus, så inget är igång dygnet runt.

Julbelysningen består av följande:

ute:
En 30m ledslinga med vit belysning från Jula.
En dekorations "ren" med vit ledbelysning inköpt förra året.

inne:
1 st led adventsstjärna.
1 st adventsstjärna ej led
1st led adventsljusstake
1st ljusstake ej led (men nyare modell).
 
  • App för elanvändning: visar kWh förbrukning, utetemperatur, elpris och veckostatistik. Ökning jämfört med tidigare vecka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Mrjayser och 13 till
  • Laddar…
OJ! Något måste ju vara jättefel, kanske på gränsen till att något blir såpass varmt så att det finns risk för brand?
 
  • Gilla
nissenhj och 11 till
  • Laddar…
Eller att nått i värmesystemet gått sönder ungefär samtidigt.
Känns lite otroligt att led belysning skulle dra så mycket även om den är trasig.
40kWh är ju en massa värme som generas så då borde den belysningen smälta
 
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 27 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Eller att nått i värmesystemet gått sönder ungefär samtidigt.
Känns lite otroligt att led belysning skulle dra så mycket även om den är trasig.
40kWh är ju en massa värme som generas så då borde den belysningen smälta
ja jag tycker också det verkar mycket för bara lite belysning. Dock så tydligt att det började precis samma dag som jag kopplade in detta.
 
  • Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
S
1600 watt konstant förbrukning mer eller mindre. Det råkar inte vara så att du kör motorvärmare till bilen via telldus och har råkat sätta den på samma styrning som belysningen?

Att de skulle vara trasiga tror jag inte på, ett fel som utvecklar sån effekt skulle ha brunnit av på under en sekund enligt min erfarenhet.

Eller så har du råkat dra igång värmen i garaget.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mrjayser och 26 till
  • Laddar…
Mätfel?

Har du ingen effektmätare på telldus-styrningen?

Skaffa ett uttag med effektmätning för att kontrollmäta de olika slingorna.

40-60 kwh extra per dygn låter jättemycket. Hur starka säkringar har du?
 
  • Gilla
tskillback och 2 till
  • Laddar…
S
arneri68 arneri68 skrev:
Mätfel?

Har du ingen effektmätare på telldus-styrningen?

Skaffa ett uttag med effektmätning för att kontrollmäta de olika slingorna.

40-60 kwh extra per dygn låter jättemycket. Hur starka säkringar har du?

Så mycket är det inte att man behöver fundera på huvudsäkringarna.
1600watt konstant förbrukning skulle t.o.m gå att komma undan med på en fas.

(Edit, räknade på 40kwh då, 60kwh blir lite jobbigare :)
 
  • Gilla
KATN och 3 till
  • Laddar…
Motorvärmare & kupéfläkt som går konstant?
Infravärmare som går konstant?

40kWh/dygn motsvarar 1,67kW konstant, det motsvarar 7A enfas.
60kWh/dygn motsvarar 2,5kW konstant, det motsvarar 11A enfas.

Det lär vara någon typ av värmeelement som är igång konstant.
(Kanske grannen som har startat värme i hönshuset.)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
nissenhj och 26 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
1600 watt konstant förbrukning mer eller mindre. Det råkar inte vara så att du kör motorvärmare till bilen via telldus och har råkat sätta den på samma styrning som belysningen?

Att de skulle vara trasiga tror jag inte på, ett fel som utvecklar sån effekt skulle ha brunnit av på under en sekund enligt min erfarenhet.

Eller så har du råkat dra igång värmen i garaget.
ingen annan förändring förutom belysningen. Ingen värme i garaget, inga motorvärmare eller liknande.
Är Påväg hem nu och ska kolla bergvärmen mm.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 5 till
  • Laddar…
J J1jet skrev:
Hej,

Kopplade i söndags in våran julbelysning, och efter detta har våran elförbrukning skjutit i höjden!
Se bifogad bild över förbrukningen. Förbrukningen innan låg på ca 30kWh per dygn, efter mellan 70-90 !!

Jag tänkter att något måste vara defekt som gör att förbrukningen skjuter i höjden så som den gjort. Upptäckte detta nu och ska självklart åka hem och koppla ur allt, för att sedan koppla in dom allt eftersom för att få reda på vilken av dom det är som är boven i dramat.

För visst måste något vara galet när förbrukningen ökar så extremt ?
Det ska tilläggas att jag även styr all belysning med tidstyrning via telldus, så inget är igång dygnet runt.

Julbelysningen består av följande:

ute:
En 30m ledslinga med vit belysning från Jula.
En dekorations "ren" med vit ledbelysning inköpt förra året.

inne:
1 st led adventsstjärna.
1 st adventsstjärna ej led
1st led adventsljusstake
1st ljusstake ej led (men nyare modell).
Grannen skaffade hönshus i samband med att du satte upp julbelysningen så du skulle skylla på den, smart typ han/hon är:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anders.o93 och 41 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Grannen skaffade hönshus i samband med att du satte upp julbelysningen så du skulle skylla på den, smart typ han/hon är:crysmile:
haha nej grannen har inget hönshus. Har varit hemma nu och mycket riktigt så varnade pannan till bergvärmepumpen för fel, och som jag förstår det går den över till elpatron då… blir till att undersöka vidare på detta .
 
  • Värmepumpens kontrollpanel visar larm för givare högtryck, CTC GSI 12, torsdag 12:17.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
jonle336 och 49 till
  • Laddar…
Tråkigt, men bra att du hittat anledningen till hög elförbrukning.


(”Grannens hönshus”, kommer ofta upp dels på skämt när det är hög elförbrukning utan synbar anledning, men lite även för att ”titta utanför boxen”.)
 
  • Gilla
Jerry66 och 16 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tråkigt, men bra att du hittat anledningen till hög elförbrukning.


(”Grannens hönshus”, kommer ofta upp dels på skämt när det är hög elförbrukning utan synbar anledning, men lite även för att ”titta utanför boxen”.)
Ja den med hönshuset brukar dyka upp i trådarna här har jag sett så den var jag med på :D Tackar för alla svaren, nu blir det till att undersöka varför pumpen felar.

Nu känner man sig lite dum som misstänkte belysningen, men då detta började samma dag jag kopplade in den så blev det misstanke nr 1
 
Redigerat:
  • Gilla
OFP och 24 till
  • Laddar…
Och den här tråden blir en allmän påminnelse om hur sjukt bra det är att och/eller
  • Ha larm på värmepumpen som man märker av
  • Ställa värmepumpen så att den inte värmer varmvatten vid fel så man får en rimlig indikation på att något är snett (har min VP så själv, huset värms fortfarande med elpatron vid fel, men vattnet blir kallt i kranarna)
  • Ha koll på energiförbrukningen för att fånga tokigheter
 
  • Gilla
Mrjayser och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.