Jag har under ett par år hyrt ut min villa och bott med min partner på hans gård. Ekonomiskt har det varit fördelaktigt för mig trots att jag betalat en liten hyra till honom, men pga flera olika anledningar så har jag sagt upp kontraktet med mina hyresgäster nyligen och igår flyttade de ut. Jag tänker inte fortsätta hyra ut huset, men det är förstås extremt dålig tajming på detta med tanke på bostadsmarknaden idag... Nu står jag i valet och kvalet om jag ska försöka sälja så snart som möjligt i mer eller mindre befintligt skick, renovera upp det lite mer ordentligt för att höja standarden innan försäljning eller bara försöka hålla huvudet kallt tills marknaden kanske blivit lite bättre igen.
Jag har diskuterat mycket både med mig själv och min partner om detta, och jag förstår att ingen annan kan förutspå framtiden heller, men jag är nyfiken på om fler går i liknande tankar och hur ni i sådana fall resonerar? Liksom, om man KAN vänta med försäljning ett tag till, är det värt att göra det med risken att det är ännu sämre den dagen man faktiskt MÅSTE sälja? Skiljer det mycket mellan olika områden och typ av hus (litet/stort/gammalt/nytt) tror ni?
 
Mycket beror väl på när du faktiskt MÅSTE sälja, vad kostar det att vänta i form av ränte och driftskostnader?

Min personliga gissning är att närmaster 12 månaderna i bästa fall blir stillastående priser, mer troligt med sjunkande priser.

Och sedan behöver man fundera över om vi riskerar att "botten går ur" på marknaden som den gjorde 1992. Personligen tror jag inte på så dramatiska prisfall. Men risken finns.

Dvs. OM du måste sälja inom 12 månader så skulle jag inte tveka att sälja nu. Om det handlar om längre sikt, så blir det mer svårbedömt. OM jag kunde vänta i 3 år med en försäljning så skulle jag nog "hålla ut". Men hoppas att kunna säljas om 1,5 år.

På ditt inlägg låter det som du har haft problem med urhyrningen? Du kanske skulle prova att hyra ut igen, men låt någon seriös förmedlare ligga emellan, det blir mindre pengar in till dig, men säkrare (om du anlitar rätt förmedlare).
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Varför hyr du inte bara ut det igen ? Räkna ut vad du vill ha i hyra för att det ska vara kul och lägg ut en annons. Du kommer bli förvånad vad folk betalar i kallhyra. Passa på att rusta upp lite nu när det är tomt. Varför har du väntat med att fundera på detta tills det är tomt? Det skulle du gjort samma dag du sa upp hyresgästen...
 
Fråga en mäklare om dina planerade renoveringar i sig skulle öka värdet oavsett åt vilket håll marknadspriser na går. Bara mäklaren som känner till området kan svara på dina frågor. Gällande uthyrning är det helt beroende på hur mycket vinst du får netto varje månad/år om du tycker det är värt "besväret".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Mycket beror väl på när du faktiskt MÅSTE sälja, vad kostar det att vänta i form av ränte och driftskostnader?

Min personliga gissning är att närmaster 12 månaderna i bästa fall blir stillastående priser, mer troligt med sjunkande priser.

Och sedan behöver man fundera över om vi riskerar att "botten går ur" på marknaden som den gjorde 1992. Personligen tror jag inte på så dramatiska prisfall. Men risken finns.

Dvs. OM du måste sälja inom 12 månader så skulle jag inte tveka att sälja nu. Om det handlar om längre sikt, så blir det mer svårbedömt. OM jag kunde vänta i 3 år med en försäljning så skulle jag nog "hålla ut". Men hoppas att kunna säljas om 1,5 år.

På ditt inlägg låter det som du har haft problem med urhyrningen? Du kanske skulle prova att hyra ut igen, men låt någon seriös förmedlare ligga emellan, det blir mindre pengar in till dig, men säkrare (om du anlitar rätt förmedlare).
Ja det är just det där att jag inte riktigt vet när jag kan komma att behöva sälja som gör det svårbedömt som attan, men tack för att du delar med dig av dina tankar oavsett!
Min personliga ekonomi är såpass stabil att det skulle krävas en väldigt extrem situation för att jag skulle bli tvungen att sälja för att få det att gå runt, även med höjningarna av räntorna som väntar. Däremot lär jag behöva sälja för att jag och sambon ska köpa eller bygga något tillsammans, vilket är vad vi planerar att göra så småningom iaf, men då är ju frågan när det ska ske..
Själva uthyrningen har egentligen funkat bra med betalning och sådant, men det hände lite grejer här på slutet som gjort mig extremt osugen på att någonsin behöva släppa in främmande människor i mitt hus igen. Jag var inte heller sådär jätteglad i känslan av att ha ansvaret över någon annans boende ärligt talat... Skulle jag bestämma mig för att vänta en längre tid med försäljning lär jag dock överväga det igen, men som du säger kanske det är bäst att använda förmedlare då, för att åtminstone känna någon slags trygghet i att det finns någon mellanhand som man kan vända sig till från båda håll.
I InsidersUnited skrev:
Varför hyr du inte bara ut det igen ? Räkna ut vad du vill ha i hyra för att det ska vara kul och lägg ut en annons. Du kommer bli förvånad vad folk betalar i kallhyra. Passa på att rusta upp lite nu när det är tomt. Varför har du väntat med att fundera på detta tills det är tomt? Det skulle du gjort samma dag du sa upp hyresgästen...
Jag vill inte hyra ut det igen pga saker som hände med hyresgästerna. Jag har som sagt funderat väldigt mycket på detta, dessutom var det i oktober jag sa upp dem men de flyttade ut innan uppsägningstiden var över (hade annars varit sista januari). Med mitt goda minne för jag ville bara ha ut dem så snabbt som möjligt. Nu har jag dessutom en massa extra slitage som jag nåste åtgärda oavsett vad jag gör med huset. Men nej, att hyra ut igen är bara en sista lösning om jag vet att jag kommer behöva vänta länge innan försäljning.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fråga en mäklare om dina planerade renoveringar i sig skulle öka värdet oavsett åt vilket håll marknadspriser na går. Bara mäklaren som känner till området kan svara på dina frågor. Gällande uthyrning är det helt beroende på hur mycket vinst du får netto varje månad/år om du tycker det är värt "besväret".
Ja jag har planerat att ta in en mäklare för värdering och passa på att fråga ut dem om vad de tror kan vara värt att satsa på om man ska rusta upp något utöver det nödvändiga. Men alltid intressant att höra fler tankar om dagens situation, behöver inte vara utifrån mitt specifika fall. :)
 
Nu vet vi inte hur akut det är med renoveringar. Men oftast så är det inte lönt att renovera inför en försäljning. Möjligen i så fall en bedräglig estetisk uppfräschning, utan reelt värde.

Men om du går på spåret att hyra ut igen. Så kan det vara lönt att renovera. Beror på hur attraktivt läget är. Om huset är sunkigt, så kan det vara svårt att hitta en bra hyresgäst som är villig att bo där. Men är läget alltför oattraktivt kan det vara svårt att hitta en seriös hyresgäst oavsett hur fräscht huset är.

Ett tips jag har hört om hur man får bra hyresgäster. Är att kolla med personalavdelningen där man själv arbetar. Det är inte ovanligt att de har nyrekryterad personal på gång, som de vet behöver lösa sin bostadsituation. De man då kan få som hyresgäster har troligen en liknande livssituation som man själv. Bör minska risken för strul.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu vet vi inte hur akut det är med renoveringar. Men oftast så är det inte lönt att renovera inför en försäljning. Möjligen i så fall en bedräglig estetisk uppfräschning, utan reelt värde.

Men om du går på spåret att hyra ut igen. Så kan det vara lönt att renovera. Beror på hur attraktivt läget är. Om huset är sunkigt, så kan det vara svårt att hitta en bra hyresgäst som är villig att bo där. Men är läget alltför oattraktivt kan det vara svårt att hitta en seriös hyresgäst oavsett hur fräscht huset är.

Ett tips jag har hört om hur man får bra hyresgäster. Är att kolla med personalavdelningen där man själv arbetar. Det är inte ovanligt att de har nyrekryterad personal på gång, som de vet behöver lösa sin bostadsituation. De man då kan få som hyresgäster har troligen en liknande livssituation som man själv. Bör minska risken för strul.
Ja det har du nog rätt i angående renoveringar, misstänker att mäklaren kommer säga samma sak.. Priserna i bygghandeln har ju inte varit nådiga senaste året heller så även om det lugnat ner sig lär det vara väldigt svårt att ha igen de pengarna någon gång närmsta tiden.
Tack för tipset, låter ju vettigt och nu när du säger det drar jag mig till minnes att det skickats ut sådana förfrågningar på jobbmailen ibland!
 
Att tänka åt andra hållet gällande renovering före sälj. Vad jag har hört har det varit knepigt att ens sälja hus med renoveringsbehov senaste året. Kostnad för att ta in snickare? Svårt med material som tar lång tid att få. Helt enkelt sånt som får en att välja andra objekt om man nu inte själv är händig.

Så har du huset i ett område där det går att sälja så är det nog vettigt. Men om du tex testar sälj och det inte funkar kanske det kan vara ett alternativ att kavla upp ärmarna och köra på en period?
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Att tänka åt andra hållet gällande renovering före sälj. Vad jag har hört har det varit knepigt att ens sälja hus med renoveringsbehov senaste året. Kostnad för att ta in snickare? Svårt med material som tar lång tid att få. Helt enkelt sånt som får en att välja andra objekt om man nu inte själv är händig.

Så har du huset i ett område där det går att sälja så är det nog vettigt. Men om du tex testar sälj och det inte funkar kanske det kan vara ett alternativ att kavla upp ärmarna och köra på en period?
Intressant perspektiv! Min sambo är snickare och själv har jag inte tummen mitt i handen heller, så med det i åtanke har jag åtminstone bättre förutsättningar än många andra att kunna hålla nere kostnaderna något. När man tänker så behöver det ju inte vara helt meningslöst med viss renovering, om man prioriterar rätt saker iaf. :)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ja underskatta inte vad 150 liter målarfärg kan göra. Jag målade ett hus som köptes för uthyrning invändigt/utvändigt, värderingsmannen tyckte det var värt 600 000 kronor mer än vad jag gav för det 3 månader tidigare.... Detta var visserligen 2021 då tiderna var annorlunda...hehe
 
  • Wow
  • Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
A
Pytt Pytt skrev:
Jag har under ett par år hyrt ut min villa och bott med min partner på hans gård. Ekonomiskt har det varit fördelaktigt för mig trots att jag betalat en liten hyra till honom, men pga flera olika anledningar så har jag sagt upp kontraktet med mina hyresgäster nyligen och igår flyttade de ut. Jag tänker inte fortsätta hyra ut huset, men det är förstås extremt dålig tajming på detta med tanke på bostadsmarknaden idag... Nu står jag i valet och kvalet om jag ska försöka sälja så snart som möjligt i mer eller mindre befintligt skick, renovera upp det lite mer ordentligt för att höja standarden innan försäljning eller bara försöka hålla huvudet kallt tills marknaden kanske blivit lite bättre igen.
Jag har diskuterat mycket både med mig själv och min partner om detta, och jag förstår att ingen annan kan förutspå framtiden heller, men jag är nyfiken på om fler går i liknande tankar och hur ni i sådana fall resonerar? Liksom, om man KAN vänta med försäljning ett tag till, är det värt att göra det med risken att det är ännu sämre den dagen man faktiskt MÅSTE sälja? Skiljer det mycket mellan olika områden och typ av hus (litet/stort/gammalt/nytt) tror ni?
Att planera för en återhämtning är otroligt naivt. Marknaden kommer inte vända på allvar på minst 5 år. Nivåerna i vintras kanske tom är 10 år bort. Om du vill sälja inom 2-3 år kommer du förlora någon procent ytterligare av värdet för varje månad du väntar

Jag som potentiellt köpare är otroligt trött på alla dessa "uppfräschningar" av gammalt skräp som ska "lura" köparna. Jag ser direkt när folk har försökt sminka grisen och i 99 fall av 100 kommer jag ändå vilja göra om allt du eventuellt försökt "sminka". Undantagen är om du gjort ordentliga renoveringar som tex;

* Bytt tak
* Totalrenoverat badrum/kök (förutsatt att du gjort smakfulla och neutrala val. Inget grönt kakel eller märkliga inriktningar, håll det vitt och cleant)
* Dränerat
* Bytt fönster
* Målat fasaden samt snickerier
* Installarat energiförbättringar. Solceller, värmepump etc
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
dessutom var det i oktober jag sa upp dem men de flyttade ut innan uppsägningstiden var över (hade annars varit sista januari).
OM du hyr ut som privatperson så gäller att hyresgästen har max en månads uppsägnmingstid, oavsett vad ni har avtalat. På samma sätt gäller att du som hyresvärd har minst 3 månaders uppsägningstid, oavsett vad ni avtalat.

Detta gäller vid "privatuthyrning".

Så det låter inte som hyresgästen har gjort ngt. fel vad gäller utflyttningen i "förtid".
 
H hempularen skrev:
OM du hyr ut som privatperson så gäller att hyresgästen har max en månads uppsägnmingstid, oavsett vad ni har avtalat. På samma sätt gäller att du som hyresvärd har minst 3 månaders uppsägningstid, oavsett vad ni avtalat.

Detta gäller vid "privatuthyrning".

Så det låter inte som hyresgästen har gjort ngt. fel vad gäller utflyttningen i "förtid".
Nä, jag sa aldrig att de gjorde något fel med att flytta ut "i förtid" heller, det var bara bra. Precis som jag skrev i meningen direkt efter den du citerade....
 
Aaake37 skrev:
Att planera för en återhämtning är otroligt naivt. Marknaden kommer inte vända på allvar på minst 5 år.
Du kan ha rätt, men mer troligt är att marknaden återhämtar sig snabbare.

Jag tar alltid krisen i början av 90- talet som referens. Såå djup kris har vi inte haft i modern tid. Och i nuläget ser det inte ut som denna heller blir så djup.

Då hade vi ett prisfall på 30 - 100%. Och själva krisen pågick i ca 1,5 - 2 år. Under den tiden var bankerna i princip stängda. Det gick överhuvudtaget inte att få lån, och befintliga lån till lönsamma företag som skötte sina betalningar sades upp till omedelbar betalning, så att företagen gick i konkurs trots god lönsamhet.

Krisen började på allvar 1992, men det hade varit en del prisfall, ränteoro redan under 1991. Marknaden öppnade försiktigt igen 1993, priserna var tillbaka till "det normala" 1998. Det tog alltså ca 6 år från start till slut den gången.

Men djupet i den krisen går inte att jämföra med det vi ser nu. Visserligen är det för tidigt att säga var kriget tar vägen. Men då kanske vi har värre saker att bekymra oss över än bostadspriser.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Du kan ha rätt, men mer troligt är att marknaden återhämtar sig snabbare.

Jag tar alltid krisen i början av 90- talet som referens. Såå djup kris har vi inte haft i modern tid. Och i nuläget ser det inte ut som denna heller blir så djup.

Då hade vi ett prisfall på 30 - 100%. Och själva krisen pågick i ca 1,5 - 2 år. Under den tiden var bankerna i princip stängda. Det gick överhuvudtaget inte att få lån, och befintliga lån till lönsamma företag som skötte sina betalningar sades upp till omedelbar betalning, så att företagen gick i konkurs trots god lönsamhet.

Krisen började på allvar 1992, men det hade varit en del prisfall, ränteoro redan under 1991. Marknaden öppnade försiktigt igen 1993, priserna var tillbaka till "det normala" 1998. Det tog alltså ca 6 år från start till slut den gången.

Men djupet i den krisen går inte att jämföra med det vi ser nu. Visserligen är det för tidigt att säga var kriget tar vägen. Men då kanske vi har värre saker att bekymra oss över än bostadspriser.
Det är en ganska kass referens om vi ska vara ärliga. 90-tals krisen handlade främst om Sverige och vår växelkurs samt de misstag som hade begåtts under hela 80-talet. När bostadspriserna började hämta sig i slutet av 90-talet så var räntorna drygt hälften av vad de varit under hela 80-talet och första halvan av 90-talet. Nu kommer vi från räntor på 1% vilket historiskt är extremt lågt. Vi kan inte gå tillbaka till LÄGRE räntor än så som vi gjorde på 90-talet.

Vi kommer nu från en period som har varit EXTREM som på intet sätt kan jämföras med början av 90-talet. Bostadspriserna har varit extremt räntedopade med boräntor på knappt 1% och den tiden är en avvikelse och ingen normalitet, det borde du veta om du har koll på historisk data. Detta i kombination med pandemin som gjorde att just villor växte helt enormt. Reallönerna hade ökat i väldigt många år vilket inflationen nu slaktar totalt.

För att komma tillbaka till vinterns priser behöver vi ha;

1. Bolåneräntor på 1%
2. En ny panedmi
3. Väldigt många år mer reallöneökningar

Tror du dessa tre parameterar kommer uppfyllas i närtid? Inom något år? Normala boräntor ligger runt 4%, inte 1%.

Priserna ligger fortfarande högre än pre-pandemi. Åren 2020-2022 års början är avvikelsen, du borde jämföra med åren innan panedmin för att se normalitet.

Du, och alla andra, som tror de kan sitta lugnt i båten och få pandemipriser igen inom något år är extremt naiva. Vilka experter man än frågar (utom mäklare) så är konsensus att vi inte kommer se några värdestegringar att tala om på många år men möjligen en utplaning av priserna när man vet framtida räntenivåer. Men marknaden spås falla betydligt mer innan dess så om du väntar 1-2 år kommer du förlora ytterligare 10% ish mot nuvarande värde.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.