Kom på den briljanta idén att skaffa zipscreens för några fönster hemma. Ville ha möjlighet att styra via mobilen och tills slut föll valet för Tahoma och zipscreens med Somfy io maestria motor. Jag kan idagsläget styra dom med en flerkanalig fjärrkontroll men jag kan för mitt liv inte få in dom i Tahoma switchen.
Enligt instruktionerna i Tahoma ska man trycka på prog knappen på fjärren tills den screen jag vill lägga till rör sig. Men dom rör sig aldrig, hur länge jag än trycker och vilken screen jag än väljer.
Hjälp?! Någon som vet hur man gör. Jag börjar bli desperat.
 
Eftersom jag just nu sliter med en Tahoma Switch också, men i mitt fall gardinskenor (Glydea) så kan jag bara hålla med....

Jag kan, efter 5 till 10 försök att inkludera en gardinstång, faktiskt få in den i Tahoma Switch. Men jäklar vad den sturlar på vägen, gnäller om fel och allt möjligt, men sedan plötsligt är allt inne....

Sedan om vi tar styrningen via appen: Ja har du tur så fungerar det, men väntar du 45 sekunder efter senaste lyckad sändning så kopplar den helt frankt ned från internet. Läser man på Somfys hemsida, och det är j*vlligt svårt att få support för övrigt, så är det fel på ens internet enligt Somfy. Så är INTE fallet, utan det är faktiskt WiFi inne i Somfy Tahoma Switch som helt sonika kopplar ned utan att tänka sig för... Energibesparing kanske? Sedan gnäller hela tiden appen på att switchen tappat kontakt med internet (men det är nog tvärt om, Somfy's servrar som man går via - det är aldrig direkt kommunikation... - som inte kan etablera kontakt med Tahoma Switchen som droppar sin koppling mot Somfy's egna servrar alltså) - vilket är irriterande.

Jag försöker också få Home Assistant att fungera med Tahoma Switch - och det fungerar precis som med appen, slumpartat om man har tur.

Och om man lyckas få iväg ett kommando, ex stäng, så kan det ta 10 sekunder eller något från appen. Om jag direkt sedan öppnar, och kopplingen finns mellan Somfy servrar och Somfy Tahoma Switch, så går kommando två mycket snabbare. Men aldrig lika snabbt som den lösa fjärrkontrollen.

Såhär långt är Tahoma Switch inte en färdig produkt - när den inte ens klarar av att hålla kontakt med sina egna Somfy servrar......
 
  • Gilla
Ensambyggare85
  • Laddar…
Nu efter att fått en helt ny Somfy Tahoma Switch, TU332 istf den förstas TU132, så fungerar allt nästan som det skall. Det är fortfarande pain att få in ex mina gardinmotorer i Tahoma Switch, för det fungerar inte som Somfy's app påstår osv, utan helt plötsligt är de bara inkluderade. Men då lirarar det.

Notering 1: alltså Switch med nummer TU332 - det är tydligen viktigt!

Notering 2: Somfy Tahoma Switch appen, på Android i alla fall, klarar bara fem enheter - de tre andra jag har (totalt 8) inkluderas men syns inte såvida man inte delar upp dem på rum - men ja gränsen är 5 stycken som appen klarar av att styra via "enheter" - men via "rum" så finns alla. Udda bugg.

Notering 3: Se till att ditt lokala Wifi nät klarar av att göra DNS resolve på .local adresser för Somfys programmerare tyckte de var smarta och använde en icke-standard... Enklast uppnås detta genom att man ger sin lokala router det egna namnet local helt enkelt - men det är i princip fel och helt uppåt väggarna.

Notering 4: Om du har problem, så återanvänd INTE din email, börja om från början, och välj en helt ny email adress - även om Somfy support anger att dom rensat, så har dom inte det för deras rensningsrutin är inte helt komplett uppenbarligen........ don't ask and all that... Så ha en bunt email adresser tillgängliga...

Fransmännen har lite kvar att felsöka, och nej wifi kopplingen är inte 100% stabil. Men med senaste programvaran nedladdad (sker automagsikt vid instalationen) så blir det bättre på TU332. Men ha inte bråttom, låt Tahoma Switchen stå där och uppdatera sig och allt, och gärna några extra omstarter eller så, så du VET att den är fräch och uppdaterad. Då men först DÅ kanske det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.