Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan du leva med 1920*1080 i upplösning så funkar det säkert ..

Det finns ju riktiga dockor (som innehåller helt annan kvalitet på kretsarna än "no-name" från Kjell) för ungefär samma pengar, men det är ju lite krångligare att skicka tillbaka om det inte funkar .. Tex;
[länk]
Skärmarna har ju maxupplöning på 1920*1080 så det behövs inte bättre
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan du leva med 1920*1080 i upplösning så funkar det säkert ..

Det finns ju riktiga dockor (som innehåller helt annan kvalitet på kretsarna än "no-name" från Kjell) för ungefär samma pengar, men det är ju lite krångligare att skicka tillbaka om det inte funkar .. Tex;
[länk]
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan du leva med 1920*1080 i upplösning så funkar det säkert ..

Det finns ju riktiga dockor (som innehåller helt annan kvalitet på kretsarna än "no-name" från Kjell) för ungefär samma pengar, men det är ju lite krångligare att skicka tillbaka om det inte funkar .. Tex;
[länk]

Ja, tror inte jag kommer behöva 4k för att jobba/studera programmering. Vilka uttag skulle jag koppla med den du skickade?

Den från Kjell går inte heller att lämna tillbaka om det ej fungerar pga företaget har gjort en limmad förpackning... Tyvärr.
 
SysRe SysRe skrev:
Ja, tror inte jag kommer behöva 4k för att jobba/studera programmering. Vilka uttag skulle jag koppla med den du skickade?

Den från Kjell går inte heller att lämna tillbaka om det ej fungerar pga företaget har gjort en limmad förpackning... Tyvärr.
Det finns ju ett mellansteg mellan "FullHD" och "4K", nämligen 2560x1440 pixlar .. Det har jag på jobbet två stycken av, och det är lite litet tycker jag .. Hemmakontoret har jag en 4K-skärm ..

Den jag länkade till hade två stycken DisplayPort-utgångar .. Och det ser jag att skärmarna du köpt INTE hade ..Då är nog Kjell-lösningen det enda rimliga ... Trodde inte det såldes skärmar utan DP nuförtiden .. :oops:

Edit: det finns DP-HDMI-kablar att köpa, men det lägger ju några extra hundralappar på kostnaden ..
 
H hapazard skrev:
Ropa hem en proffsdockningsstation på tradera istället [länk] dockningsstation usb-c
Då måste jag återigen vet exakt vilken som fungerar, inga garantier på att jag ens får hem en som ej är trasig samt fungerar till mina skärmar+datorer :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det finns ju ett mellansteg mellan "FullHD" och "4K", nämligen 2560x1440 pixlar .. Det har jag på jobbet två stycken av, och det är lite litet tycker jag .. Hemmakontoret har jag en 4K-skärm ..

Den jag länkade till hade två stycken DisplayPort-utgångar .. Och det ser jag att skärmarna du köpt INTE hade ..Då är nog Kjell-lösningen det enda rimliga ... Trodde inte det såldes skärmar utan DP nuförtiden .. :oops:

Edit: det finns DP-HDMI-kablar att köpa, men det lägger ju några extra hundralappar på kostnaden ..

Ja det är lite konstigt... Elgigantena "mest sålda skärm". Hoppas denna lösning fungerar.. var nära på att bara lämna tillbaka skärmarna igår innan vi hittade den på Kjell. Känns orimligt att en dockan skulle kosta mer än en skärm
 
Det kan vara strul om man har en docka som klarar lägre upplösning än skärm och dator.

Nu är det en del år sedan, en "gammal USB3" ansluten docka, jag råkade ut för den som konsult ute hos en kund.

datorn handskakade en viss upplösning mot skärmen, men eftersom dockan inte klarade den upplösningen så blev det svart skärm. Man var tvungen att gå in på inställningar på datorn och sänka upplösningen mot skärmen. Då fungerade det. Men detta var jag tvungen att göra varje gånga jag anslöt datorn.

Tröttnade efter typ 2 dagar och skippade dockan, fick klara mig med en skärm, direktkopplad till datorn.
 
SysRe SysRe skrev:
Då måste jag återigen vet exakt vilken som fungerar, inga garantier på att jag ens får hem en som ej är trasig samt fungerar till mina skärmar+datorer :)
En DP till HDMI adapter är billigt dock.
 
H hempularen skrev:
Det kan vara strul om man har en docka som klarar lägre upplösning än skärm och dator.

Nu är det en del år sedan, en "gammal USB3" ansluten docka, jag råkade ut för den som konsult ute hos en kund.

datorn handskakade en viss upplösning mot skärmen, men eftersom dockan inte klarade den upplösningen så blev det svart skärm. Man var tvungen att gå in på inställningar på datorn och sänka upplösningen mot skärmen. Då fungerade det. Men detta var jag tvungen att göra varje gånga jag anslöt datorn.

Tröttnade efter typ 2 dagar och skippade dockan, fick klara mig med en skärm, direktkopplad till datorn.

Ja exakt, vi kommer få sänka upplösningen på skärmen med denna docka, låter dock jobbigt att behöva göra det varje gång man ansluter datorn
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det är skillnad på dockor och dockor .. Den vi hade förra vändan på jobbet blev överhettad med två skärmar inkopplade ..

Jag köpte en sån här ([länk]) till hemmakontoret, den laddar datorn direkt, och jag har tangentbord/mus inkopplat direkt i skärmen .. En enda sladd att koppla in ..

Gav 2k på black Friday per skärm. Så skulle jag köpa den skärmen du har x2 så hade jag lika gärna kunnat köpa en väldigt maxad docka
 
SysRe SysRe skrev:
Gav 2k på black Friday per skärm. Så skulle jag köpa den skärmen du har x2 så hade jag lika gärna kunnat köpa en väldigt maxad docka
Tja, den är ju 4K, så det jag gör på två skärmar med 2560x1440 på jobbet gör jag lätt på den hemma .. en 4K skärm har ju samma yta som 4 stycken FullHD-skärmar ..

Tanken var alltså att du får mer yta på en skärm, för mindre pengar ..
 
H hapazard skrev:
En DP till HDMI adapter är billigt dock.
Ja det är sant men skärmarna har inte DP så det är inte ett alternativ :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, den är ju 4K, så det jag gör på två skärmar med 2560x1440 på jobbet gör jag lätt på den hemma .. en 4K skärm har ju samma yta som 4 stycken FullHD-skärmar ..

Tanken var alltså att du får mer yta på en skärm, för mindre pengar ..
Förstår... Tror dock det är skönare med två skärmar. Sitter alltid med två sidor kod uppe +youtube när jag programmerar. Skönt att kunna ha saker lite separat och inte behöva dra storleken rätt till allt
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
ullet
Jag köpte en enklare docka från Kjell som dom säger ska klara dubbla skärmar i 4K , den klarar inte av 2560x1440 på båda skärmarna, utan den ena får 1920x1080 - mycket störande. Nu kör jag med den plus en liten miniadapter usb-c -> hdmi, då på två olika usb-c-portar, för att det ska funka.

Har efterforskat rätt mycket, och jag tror inte att bandbredden på usb-c räcker till för dubbla skärmar i den upplösning jag vill ha, utan man måste ha en Thunderbolt3-docka för att det ska funka bra. Så jag tror Tradera-alternativet är det bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.