Fairlane Fairlane skrev:
Hur mycket drar pumpen (0,75 kwH drar den garanterat inte). Är den på 0,75kW?

Isåfall förbrukar den 32 kWh om dagen om du kör dygnet runt, eller runt 4000 kWh under de 4 månader som ni har den igång. Detta under förutsättning att den drar max hela tiden.

Man brukar säga att man ska pumpa igenom 2 ggr vattenmängden varje dygn och troligen bör nu klara det på 8 timmar om dygnet. Där har du redan kapat en hel del och vips så kan du dessutom köra den mer när det är billigare el.
Hur blev 750W till 32kWh/dygn?
 
Är det inte fördelaktigt att värma poolen med fjärrvärme? Den brukar ju kosta noll och inget på sommaren?
 
alm82 alm82 skrev:
Hur blev 750W till 32kWh/dygn?
Otur när han/hon räknade....
 
T TommyC skrev:
Den gamla tumregeln säger att poolens vattenvolym ska omsättas 3-4 gånger per dygn. Vi har en cirkulationspump som är märkt 730 W. Fram till i år kördes den på tidur ca 12 timmar per dygn. I år gick jag ner till 10 timmar per dygn. Poolen är i drift från mitten av juni till mitten av september. Poolen är bara på 31 kubikmeter. Vi har inga problem med vattenkvalitén. Vi håller 30-32 grader. Juli och augusti går poolvärmepumpen väldigt få timmar då solen tillsammans med pooltaket håller temperaturen på en behaglig nivå. Badbelastningen är dock måttlig med oftast bara 2 vuxna som badar. Har man poolen full med barn som pinkar i vattnet så blir det mycket svårare att hålla vattnet rent.
Tack TommyC, det låter som att vi har väldigt likartade förutsättningar (förutom att vi har 40 kbm).

Får man fråga vilket tidur ni använder för att koppla på/av cirkulationspumpen? Som säkerligen, med all önskvärd tydlighet, har framgått av denna tråd är jag novis på detta område så jag tar gärna tips på modell/placering/kompetenskrav för installation. :)
 
Fairlane
P PurreP skrev:
Är det inte fördelaktigt att värma poolen med fjärrvärme? Den brukar ju kosta noll och inget på sommaren?
Hoppsan, fort och fel. 18 kWh ska det såklart vara eller drygt 2 kWh de 4 månader poolen är igång. Då blir förbrukningen av andra saker ännu märkligare.
 
En poolvärmepump kan ju förbruka en hel del, vi har en på 10kW som drar runt 2kW och den går mer eller mindre konstant dagtid under vår/höst och mindre sommartid för att hålla 30 grader. Oisolerad pool på 12m3
 
Fairlane
alm82 alm82 skrev:
En poolvärmepump kan ju förbruka en hel del, vi har en på 10kW som drar runt 2kW och den går mer eller mindre konstant dagtid under vår/höst och mindre sommartid för att hålla 30 grader. Oisolerad pool på 12m3
12 kubikmeter och värmaren går konstant? Jag har en bubbelpool i ungefär den storleken och ingen luftvärmepump jag förbrukar inte den mängden.
 
P Plåthuset skrev:
Tack TommyC, det låter som att vi har väldigt likartade förutsättningar (förutom att vi har 40 kbm).

Får man fråga vilket tidur ni använder för att koppla på/av cirkulationspumpen? Som säkerligen, med all önskvärd tydlighet, har framgått av denna tråd är jag novis på detta område så jag tar gärna tips på modell/placering/kompetenskrav för installation. :)
Det är den enklaste typen av mekaniskt tidur. Köptes på Ikea för många år sedan, 3-pack för 99 kr.

Läs någon bra guide om skötsel av pool. Finns bl a hos Pahlén och Folkpool. Det som känns svårt och obegripligt som nybörjare blir efter några år väldigt enkelt när man har lärt sig det viktigaste om skötsel av poolen.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Snurrigt värre.
Det går inte direkt att avgöra poolvattnets omsättningshastiget utifrån pumpens märkeffekt.

Pumpen har garanterat ett redovisat flöde i relation till pumphöjd, därifrån kan man räkna ut lämplig pumptid.

En årselförbrukning på 15-16000 kwh med fjärrvärme låter helt uppåt väggarna, hur stort är huset? Hur stor är poolen samt vilken temperatur håller ni?

Vi driver 140m2 hus med bergvärme, c:a 1000mil elbil, och 21m3 pool under 4 månader (22-29 grader) på 13000 i år med en månad kvar på året. Alltså max 14500 i år om det blir en smällkall december.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Snurrigt värre.
Det går inte direkt att avgöra poolvattnets omsättningshastiget utifrån pumpens märkeffekt.

Pumpen har garanterat ett redovisat flöde i relation till pumphöjd, därifrån kan man räkna ut lämplig pumptid.

En årselförbrukning på 15-16000 kwh med fjärrvärme låter helt uppåt väggarna, hur stort är huset? Hur stor är poolen samt vilken temperatur håller ni?

Vi driver 140m2 hus med bergvärme, c:a 1000mil elbil, och 21m3 pool under 4 månader (22-29 grader) på 13000 i år med en månad kvar på året. Alltså max 14500 i år om det blir en smällkall december.
Huset är på ca 150 m2 boyta plus ca 100 m2 källare. Två elradiatorer på övervåningen (tidigare vind - nu gästrum, allrum och hemmakontor).

Poolen är på 40 m3 som värms till 27 grader och pooltak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.