Hej,
Behöver tips på stilar på ytterdörrar till ett 20-tals hus.
De vi har idag är inte så roliga.
Vi behöver två; en till huvudentrén och en till groventrén. Båda enkeldörrar. Funderar på solid till groventrén och en med fönster till huvudentrén
Gul trähusfasad, vit dörr med rund fönster, gråa trappsteg, air condition-enhet, gräs, löv, vitt räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är målet?
Långsamt återställa någonting som liknar ursprunget?
 
Vi vet inte hur det såg ut ursprungligen, och hela utbyggnaden som dörrarna sitter på kom till på sjuttiotalet. Så egentligen inget försökt till att återställa men däremot något som passar huset lite bättre. Alla fönster t.ex. är original.
Jag har inte riktigt landat i om vi ska kolla bland de stora dörrtillverkarnas modeller i äldre stil, eller köpa mer genuina från t.ex. RM eller Allmogesnickerier.
 
Det beror på huset och miljön vad ni ska ha för dörrar. Det som syns på bilden är ett 1920-talshus som renoverats under 1970-1990-tal, där det mesta utvändigt är utbytt till den tidens material och stil.

Det 1920-talshus jag bott i som haft originaldörrarna kvar låg på landet (kan påverka stilen). Där hade finingången par-spegeldörrar med fönster i smårutor på båda dörrarna, dörrarna målade i gulockra ute och himmelsblått inne, antagligen linoljefärg. Dörren till köksingången var betydligt enklare utformad och saknade fönster.

Vad är det ni vill ge för intryck med dörrarna, och vilken stil? Var finns huset?
 
Det går att hitta moderna dörrar begagnat som passar lite bättre. Sen kanske skärmtaket ovanför dörren kunna ersättas med något annat?

Nedan är våra ”nya” dörrar. Köpt begagnat och målade. Jag säger inte att de är tidstypiska men mer matchande än ett runt fönster. Jag hade faktiskt en annan bild av vad jag ville ha som ytterdörr men de var för dyra att köpa. Vi blev riktigt nöjda när vi målat och satt in dom. En 1/5 av nypriset.

Notera en mer tidstypisk utbyggnad av entrétak. Det är förstås en hel del merjobb än skärmen men ger ett annat uttryck. Inget vi byggt utan nån snickare för 100 år sen.

Vit trädörr med fönster, ingångsparti, arkadformad veranda, slitet staket, husnummer elva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul trävägg, vit dörr, takfotsdekor, renoveringsbehov vid tröskel och dörrposter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Huset är i Karlskronas skärgård.
I gamla ritningar kan man se ett spröjsat fönster som kanske kan inspirera dörren

Ritning av husfasad, blyertsskiss, "Fasad mot norr", nordisk arkitekturdesign, linjerat papper, oavslutade detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gult trähus med tegeltak, stenmur, grå himmel, fuktig dag, landsväg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvåvåningshus med beige panel, brun takpannor, terrass, utemöbler, grön gräsmatta, träna i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och ja, skärmtaket ska bytas ut, och eventuellt bygga en liten farstukvist över ena dörren
 
Vi hittade bilder på vårt 20-talshus och kunde se hur ytterdörren hade sett ut från början. Sedan lät vi bygga en ytterdörr som såg ut ungefär så.

Originalet hade varit en målad dörr med ett spröjsat, kvadratiskt fönster.

Grön ytterdörr med fönster, tegelvägg, korgstol, rosa blommor, dörrmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär de här dimensionerna hade det varit på fönstret, fast med spröjs i diagonala rutor. Dörren var målad brun ursprungligen. Den här (obs inte vår) hittade jag hos https://snickargladje.com/allmogedorrar/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.