Har putsad fasad mot ISOblocken. Putsen är intakt efter 16 år (bortsett från att den mörkgrå färgen blekts rejält). Sätter nu en utedusch mot fasaden för varmvatten - främst för att duscha utomhus på vintern och mysdusch efter bastun. Om inte duschen används dagligen funderar jag på om det är nödvändigt att skydda fasaden.

Någon som har erfarenhet?
 
Hej!
Håller på att bygga om våran sommarstuga och vill ha utedusch som sitter på fasaden. Vår bygg firma säger att det inte alls är vanligt att ha varmvatten ute från vattensystemet i huset. Vi hoppas att sätta duschen utanför väggen till ett WC. Hur löste du mekaniskt att koppla ihop uteduschen med vattensystemet och har du vinteravstängning så du kan tömma rören i dushen_ Jag vet väldig lite om rörmokeri, men tycker att det vore möjligt att dra ut vattnet från WC till uteduschen. All info och tips är uppskattad.
 
Det var min röris som installerade uteduschen precis utanför mitt teknikutrymme och huvudkran med rör genom fasaden. Duschslangen är lite längre än vanligt så att man kan duscha någon meter från fasaden. Den kopplas av och tas in vid frostgrader så den måste kopplas på vid vinterbastubruk. Jag har också valt en billigare/enklare lösning där hetvattnet justeras inne i teknikutrymmet och inte utomhus. Dessutom står jag i en plastbalja på 30 l eftersom jag inte preparerat marken ännu (vill inte få vattnet mot husgrunden).

För din del blir det nog något mer kostsamt med snygg koppling och rördragning från toans handfat men det borde väl inte vara något problem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.