Våra målare har i vårt helt nybyggda hus målat ytterpanelen med tjära och då stått inomhus och gjort detta. Nu stinker hela huset tjära och kläder samt hud luktar tjära när man vistats i huset av en kort stund. Finns det något att göra? Är såklart otroligt ledsen över detta då det känns som att huset är förstört och just nu förstår jag inte hur vi ens ska kunna flytta in om ett par veckor. Tar tacksamt emot tips.
 
Är det bara lukt eller har de spillt tjära?

Är det bara lukt så försvinner det snabbt med lite ventilation och att ha lite värme påslaget för att skynda på...

Jag skulle inte oroa mig... iochförsig vallar jag mina träskidor i köket så jag kanske inte är bästa personen att fråga.

/ATW
 
  • Gilla
inred
  • Laddar…
Lukten skulle ju iofs kunna ha att göra med att ni målat hela huset med tjära? Det kan ju omöjligen bara vara inne i huset som det luktar tjära?

Det kan ju vara så att det luktar såpass mycket utomhus att tjärlukten följer med friskluften in?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Lukten skulle ju iofs kunna ha att göra med att ni målat hela huset med tjära? Det kan ju omöjligen bara vara inne i huset som det luktar tjära?

Det kan ju vara så att det luktar såpass mycket utomhus att tjärlukten följer med friskluften in?
Hej, alltså har man varit en stund i huset så stinker det om hud och kläder som man har på sig när man sedan lämnat. Att känna tjärdoft utomhus är inte så farligt och var jag beredd på. Men att målarna ställt sig inne med planken o målat var inte riktigt planen…
 
I inred skrev:
Hej, alltså har man varit en stund i huset så stinker det om hud och kläder som man har på sig när man sedan lämnat. Att känna tjärdoft utomhus är inte så farligt och var jag beredd på. Men att målarna ställt sig inne med planken o målat var inte riktigt planen…
Ja, men det anledningen till att det luktar inne i huset kan ju vara för att det även luktar ute vid huset och att det dras in via ventilationen. Såvida inte målarna har kladdat med tjära inomhus och det alltså finns tjära kvar där så har jag svårt att tro att man inte ska kunna bli av med lukten från själva målningstillfället via ventilation.

Jag har tjärat en hel del grejer utomhus och går man nära en vältjärad stolpe så kan det lukta ganska länge. En hel husfasad i tjära måste ju lukta oerhört mycket.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Hej vad är det för tjära på fasaden, menar du tjärvitriol? Vi målade vårt hus med det och jag tyckte det luktade ett tag inomhus. Nu inga problem. På somrarna kan man känna en svag doft utomhus men jag älskar doften.
Hoppas det snabbt blir bättre för er, borde det då tjära väl knappast doftar lika mycket hela tiden.
 
  • Gilla
inred
  • Laddar…
Som tidigare påpekats så är det sannolikt pga att fasaden luktar och att det tar sig in i huset med ventilationen.
Har själv tjärat väggar, och särskilt när jag tjärade den där friskluftsintaget sitter så luktade det tjära inomhus. Det går över, tjärlukten klingar av. Nu på vintern när det är kallt så luktar det inte särskilt mkt alls. Efter ngt år så känns doften enbart när man sticker näsan i fasaden på soliga ställen.
 
  • Gilla
inred
  • Laddar…
I inred skrev:
Våra målare har i vårt helt nybyggda hus målat ytterpanelen med tjära och då stått inomhus och gjort detta. Nu stinker hela huset tjära och kläder samt hud luktar tjära när man vistats i huset av en kort stund. Finns det något att göra? Är såklart otroligt ledsen över detta då det känns som att huset är förstört och just nu förstår jag inte hur vi ens ska kunna flytta in om ett par veckor. Tar tacksamt emot tips.
Hur gick det för er, försvann doften? Jag står i en liknande situation där panel har målats inomhus och doften är stark trots olika saneringsförsök.
 
M Mliros skrev:
Hur gick det för er, försvann doften? Jag står i en liknande situation där panel har målats inomhus och doften är stark trots olika saneringsförsök.
Har ni målat innerpanel med trätjära?
 
M Maledictus skrev:
Har ni målat innerpanel med trätjära?
Nej självklar inte. Jag menar likt trådstartaren att ytterpanel har målats inomhus
 
M Mliros skrev:
Hur gick det för er, försvann doften? Jag står i en liknande situation där panel har målats inomhus och doften är stark trots olika saneringsförsök.
Hej, känner inte längre lukten när vi kommer in i huset men på textilier, lakan, handdukar, kläder mm känner vi en speciell doft/lukt fortfarande så tvättar alltid allt när vi kommer därifrån. Jag har kört med massor av doftpinnar mm i garderober så är bättre. Även provat ättika i glas. Kanske borde man torka insidan av alla garderober, skåp mm med ngt.
Vi har även målat alla innerväggar ett varv sedan detta men hjälpte inte helt.
Denna lukt beror inte på ventilation utifrån som ngn gissade på.
Målade ni också panelen i tjära?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.