Hej!
Ska bygga skrivbord i en fönsternisch och på så sätt utnyttja själva fönsterkarmen som arbetsyta. Min fråga är hur mkt benutrymme jag bör ha som minimum? Arbetsytan kommer alltså bli benutrymme + fönsternisch som är 30 cm.
Stort tack för svar!
 
Om man sitter med 90° böjda knän så räcker 60cm från bordsskiva till vägg, men vill man kunna sträcka ut benen lite 80-90cm. Om man vill vara snål så räcker nog 40cm.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om man sitter med 90° böjda knän så räcker 60cm från bordsskiva till vägg, men vill man kunna sträcka ut benen lite 80-90cm. Om man vill vara snål så räcker nog 40cm.
Tack för bra svar! Jag sållar mig nog till den snåla skaran och funderar på 40 cm då :) Måste bara hitta en hurts med det djupet också vilket verkar vara lite trixigt...
 
Hur länge ska personen sitta vid skrivbordet per gång?
Vad ska göras vid skrivbordet?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur länge ska personen sitta vid skrivbordet per gång?
Vad ska göras vid skrivbordet?
Jag vill att man ska kunna sitta vid dator, rita, skriva mm. Vill att man ska gå plats med benen. Arbetsytan skulle kunna vara Max 60 cm utan problem då jag tycker det är stort nog.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ikea har skåp som är 37 cm djupa. Kan det vara något?

[länk]
Ja, kanske det. Tack för tips. Tänker du 40 cm skiva då eller funkar även 37 cm. Vore ju guld.
 
Du kan prova vid köksbordet, bygg något som du kan ställa på golvet dels som vägg dels som skåpsidor, ”bygg” även en ram och lägg på köksbordet som begränsningar skrivbordsytan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H HannaLL skrev:
Ja, kanske det. Tack för tips. Tänker du 40 cm skiva då eller funkar även 37 cm.
Jag tänkte egentligen inget speciellt, men några cm överhäng på skivan tror jag ser rätt ut oavsett. Det har man på mycket i bänk- och bordform.

Jag tillhör nog iofs. de som tror att 40 cm är i minsta laget, men är det ont om plats i övrigt så är det.
 
H HannaLL skrev:
Ja, kanske det. Tack för tips. Tänker du 40 cm skiva då eller funkar även 37 cm. Vore ju guld.
Som sagt ovan, testa på något sätt. Tex ställ en flyttkartong 40cm in under köksbordet och sätt dig där.
Skulle 40cm vara trångt fick ju ex Ikeas Micke som är 50cm.
 
Ett problem är att du vill ha större benutrymme med lägre arbetsyta. Tänk typ barstol, då behöver du nästan inget benutrymme alls, medans du satt och sträckte ut benen under skolbänken.

Fönsternischer brukar vara låga....
 
Tänk om helt. Dator i fönster är ju en katastrof. Ljuset från fel håll.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tänk om helt. Dator i fönster är ju en katastrof. Ljuset från fel håll.
Bättre att ha ljuset bakom skärmen än på den, för att rita är det bra med ljus, och trevligt med utsikt!
 
  • Gilla
HannaLL
  • Laddar…
Varken framför eller bakom är bra. Men det beror förstås på vad man gör vid datorn och hur länge. Ska man bara betala räkningarna på kvällen spelar det förstås ingen roll.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Varken framför eller bakom är bra. Men det beror förstås på vad man gör vid datorn och hur länge. Ska man bara betala räkningarna på kvällen spelar det förstås ingen roll.
Betala räkningarna med dator, beskyller du TS för att vara pensionär?
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.