Så kan reklamen säga!

Bifogat säger en uträkning i en artikel från Aftonbladet att besparingen är dryga 10% jämfört med elvärme.

Får ni ihop det?

Skärmdump från Aftonbladet, artikel om kostnad för uppvärmning av hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabell över husets uppvärmningskostnader och -förbrukning beroende på värmesystem. Fotnot om elnätsavgifter och prisprognoser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
10% är struntprat. 65% blev det hos mig efter att ha bytt elpatroner mot LVVP. Södra Sverige förbisso.
 
Beror ju helt på hur kallt det är utomhus. Luft/Luftvärmepumpens värmeeffekt och verkningsgrad är ju som lägst när det är som kallast utomhus och husets värmebehov är som störst. Blir det riktigt kallt så slås ju elradiatorer på i alla rum som tidigare täcktes av luftvärmepumpens värme och således kan jag tänka mig att vid dessa temperaturer så blir besparingen jämfört med direktverkande el endast 10%, om ens det.
 
Fairlane
Känns som helgalna siffror. Ok, en luft/luft tappar effekt om det blir riktigt kallt ute, men väldigt många bor på orter där den kylan är väldigt ovanlig. Bergvärmen är också endast marginellt bättre än direktverkande el enligt den tabellen. Jag litar inte på det för fem öre.
 
Handlar det inte mest om HUR man använder värmen? Oavsett vad som genererar värmen så känns det varmare om det är golvvärme än elementvärme. Har hört att i golv kan vattnet vara 30 grader varmt och ge samma KÄNSLA som om vattnet i elementet var 65 grader varmt. För mig känns det som att det är DÄR man kan spara pengar. Inte om värmen genereras av värmepump, direktel eller bergvärme. Ok, v direktel i golv är nog sämst men ni fattar.
 
Jag gick från 20,000 kWh årligen ner till 11,500.
150 m2 i mellansverige.

Nån gammal ctc panna som värmde varmvattnet genom en växlare löpande. Idag har jag en ctc lvvp ecozenit. Elpatronen har jobbat 48 kWh sedan 4 år tillbaka.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
hansbertil hansbertil skrev:
Så kan reklamen säga!

Bifogat säger en uträkning i en artikel från Aftonbladet att besparingen är dryga 10% jämfört med elvärme.

Får ni ihop det?

[bild] [bild]
Nä, speciellt eftersom bergvärme nyttjar värme från marken vilket alltid är 5-9 Celcius. Så att skillnaden blir mindre när det är extremt kallt tvekar jag på med berg och elvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.