Först och främst... regnar det när du spela in videon?
Är det konstaterat att det är regnvatten.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Även i fall där dagvatten från stuprören är korrekt separerat från avloppet, så är det väldigt vanligt att dräneringen är kopplad till avloppet. Detta för att dräneringen ligger djupare än dagvattenrören. I många dall går det inte att leda dräneringsvattnet via dagvattenrören. Och man vill gäran ha en bra separation mellan dagvatten och dränering, så inte dagvatten "svämmar över" till dräneringen, då kommer dräneringen att släppa ut stora mängder vatten runt husets grundplatta, istället för att leda bort de relativt små vattenmängder som finns där i marken.

Dräneringsvattnet är dessutom oftast ett väldigt litet flöde.

Man vill inte ha dagvatten kopplat till avloppssysetemet, eftersom det kan komma enorma flöden vid skyfall. Men dräneringen har ungefär samma rännil av vatten hela tiden. Så det ställer inte till problem för avoppssystemet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Först och främst... regnar det när du spela in videon?
Är det konstaterat att det är regnvatten.
Inget regn men hyfsat snötäcke på både tak och gräsmatta och plusgrader så det droppar rejält ute ändå.

Huset har en nyare dränering också med rör som går till en brunn i gatan. Det kunde rörmokarna konstatera efter att ha kommit tillbaka och undersökt mer. Dock verkar det vara stopp i den nya dräneringen då det inte rinner något ur det röret. Det föreslogs en spolning av dräneringen för att se om man får igång flödet där och se om det minskar i inspektionsluckan.

Rörmokarna anser fortfarande att något är fel när det sipprar vatten i hålet.

Jag behöver tydliga förklaringar för att förstå, men varför kan man inte laga det lilla rör som fattas, gjuta igen men med en inspektionslucka kvar, och därmed stoppa vattnet som sipprar in?
 
lGamla gjutjärnsrör som rostat upp och läcker grundvatten under golvet. och dränerar under. Inget ovanligt, dom har passerat bäst före datum. Låt det vara och tänk om ni ska göra om i källaren och byt rör då. Inspektiosndelen måste vara kvar för rensning om det blir stopp i avloppet. Även vid nya rör så ska det finnas rensmöjligheter
 
Jag skulle säga att du helt väntar tills det är torrt ute och kollar i röret igen innan du gör något mer
 
J jonaserik skrev:
lGamla gjutjärnsrör som rostat upp och läcker grundvatten under golvet. och dränerar under. Inget ovanligt, dom har passerat bäst före datum. Låt det vara och tänk om ni ska göra om i källaren och byt rör då. Inspektiosndelen måste vara kvar för rensning om det blir stopp i avloppet. Även vid nya rör så ska det finnas rensmöjligheter
J jonaserik skrev:
lGamla gjutjärnsrör som rostat upp och läcker grundvatten under golvet. och dränerar under. Inget ovanligt, dom har passerat bäst före datum. Låt det vara och tänk om ni ska göra om i källaren och byt rör då. Inspektiosndelen måste vara kvar för rensning om det blir stopp i avloppet. Även vid nya rör så ska det finnas rensmöjligheter
Jag förstår att inspektionsmöjligheten ska vara kvar men ska det inte vara ett rör hela vägen med en lucka på?

Rörmokaren som var här igen vill laga med ett nytt rör och vill då gräva upp utanför huset också för att komma åt ”rent” material att skarva på.
Bortåt 80 tusen kronor för jobbet.
Låter överdrivet tycker jag.
Förstår att man behöver skarva uppströms avloppet i huset men ut mot gatan, kan man inte köra in ett nytt rör där eller skarva på det nya på något sätt?
 
D dahmar skrev:
Bortåt 80 tusen kronor för jobbet.
Vill man kasta bort sina pengar så. Det verkar ju fungera så varför röra något. Så länge ingen anmäler till kommunen så lär de knappast märka att det kommer in lite extra vatten i avloppet. Så enklaste är väl att sätta dit en lucka eller bara täcka över hålet.
 
  • Gilla
B BUS
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vill man kasta bort sina pengar så. Det verkar ju fungera så varför röra något. Så länge ingen anmäler till kommunen så lär de knappast märka att det kommer in lite extra vatten i avloppet. Så enklaste är väl att sätta dit en lucka eller bara täcka över hålet.
Jag gillar svaret och inställningen!
Tidigare ägare har täckt över med ett stenblock bara. Det blir det ju inte helt rätt av men räcker det?
Man kanske kan ha ett enkelt vattenlarm ovanpå stenblocket som varnar om det skulle börja stiga vatten i inspektions”brunnen”.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
D dahmar skrev:
Inget regn men hyfsat snötäcke på både tak och gräsmatta och plusgrader så det droppar rejält ute ändå.

Huset har en nyare dränering också med rör som går till en brunn i gatan. Det kunde rörmokarna konstatera efter att ha kommit tillbaka och undersökt mer. Dock verkar det vara stopp i den nya dräneringen då det inte rinner något ur det röret. Det föreslogs en spolning av dräneringen för att se om man får igång flödet där och se om det minskar i inspektionsluckan.

Rörmokarna anser fortfarande att något är fel när det sipprar vatten i hålet.

Jag behöver tydliga förklaringar för att förstå, men varför kan man inte laga det lilla rör som fattas, gjuta igen men med en inspektionslucka kvar, och därmed stoppa vattnet som sipprar in?
Så klart det inte rinner vatten i den nya dräneringen om det finns en fungerande gammal tegelrörsdränering, den kan ligga i strängar under hela plattan och ansluta till avloppet. Det är det vattnet som ses strömma in i avloppet på filmen. Inte konstigt det inte rinner något vatten i den nya dräneringen som även ligger i singel. Skall till mycket vatten innan det börjar rinna i den dräneringen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Om stupen går ner i marken, så gör som en del säger, led bort det ovan jord ca 2,5 - 3 meter ut och se hur allt reagerar.
 
H hempularen skrev:
Även i fall där dagvatten från stuprören är korrekt separerat från avloppet, så är det väldigt vanligt att dräneringen är kopplad till avloppet. Detta för att dräneringen ligger djupare än dagvattenrören. I många dall går det inte att leda dräneringsvattnet via dagvattenrören. Och man vill gäran ha en bra separation mellan dagvatten och dränering, så inte dagvatten "svämmar över" till dräneringen, då kommer dräneringen att släppa ut stora mängder vatten runt husets grundplatta, istället för att leda bort de relativt små vattenmängder som finns där i marken.

Dräneringsvattnet är dessutom oftast ett väldigt litet flöde.

Man vill inte ha dagvatten kopplat till avloppssysetemet, eftersom det kan komma enorma flöden vid skyfall. Men dräneringen har ungefär samma rännil av vatten hela tiden. Så det ställer inte till problem för avoppssystemet.

Måste bara flika in ang dränering, även fast det är en "rännil" av vatten så blir det enorma mängder i slutändan som måste renas i onödan. I många fall går även kommuner in och kräver bortkoppling av dräneringen samt rekommenderar pumpbrunn för att ha möjligheten att komma i nivå med dagvattenledningen.
 
L lbgu skrev:
Vill man kasta bort sina pengar så. Det verkar ju fungera så varför röra något. Så länge ingen anmäler till kommunen så lär de knappast märka att det kommer in lite extra vatten i avloppet. Så enklaste är väl att sätta dit en lucka eller bara täcka över hålet.
Det är inte så att du har en brunn vid någon trappa (spygatt) som gör att det rinner, alternativt en garagenedfart? Med tanke på snösmältningen som du nämner
 
Redigerat:
Det är ett sönder vittrat rens rör (skall vara en rens-lucka utav gjutjärn på den + durk-lucka i golv nivå) markfukt som trycker in. Kontakta en Reliningsfirma tex https://repipe.se/ be dem ersätta rensröret infodra ledningarna (longliner + grenförstärkning)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Som många redan svarat så Byggarbetsplats interiör med uppbruten betonggolv, rör, och skräp. Renovering eller ombyggnad pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det beror ju lite på vad kommunen har för regler? Om det är tillåtet med dagvatten i avloppet just nu, så kan det vara mycket möjligt att det blir förbjudet längre fram.
Ang: Bila upp golvet. När jag köpte mitt första hus i 25 års åldern kändes den tanken som en mardröm och ett enormt dyrt och komplicerat projekt.
Senare i livet har jag gjort det mer eller mera frivilligt då jag lagt klinkers i hela källare, och vill inte riskera att behöva bryta upp dom igen.
Därför har jag "sågat upp" öppningar i golvet där dom gamla rören ligger. Och sen bytt ut till plaströr och nya godkända avloppsbrunnar.
Är man lite händig så är inte denna typ av jobb särskilt jobbigt eller dyrt.
Enkelt att hyra en betongsåg och sen såga upp golvet.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Vad jag förstått så ska man aldrig renspola en dränering. Det kan ju finns flera skäl till att det inte kommer något vatten där nu. I första hand så brukar man ju inspektera.

Flödet känns alldeles för stort för att vara dräneringsflöde enligt mig. Det är är ett ganska stadigt flöde och att man skulle få ut så mycket fukt från marken känns enastående. Speciellt om man tar hänsyn till informationen att det finns en ny dränering också ?

Visst, skulle det vara ett grundvattenflöde som man dränerar bort så kanske man kan få detta flöde, hur ser marken ut?

Generellt skulle gissa på dagvatten och det är ju lätt att kolla. Stoppa stuprören på något sätt ett tag och se vad som händer, färga vattnet från taket och se vad som händer etc.

Dags att göra lite tester och undersöka nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.