Vi har låtit bygga ett hus med prefab betongväggar från Hedareds Sand och Betong. Väggarna kallas Excellent och de är isolerade med igjuten cellplast på insidan.

Som man kan läsa i andra inlägg från mig är vi mycket missnöjda med väggarnas isoleringsegenskaper.

Jag vill gärna komma i kontakt med andra byggare/ägare av hus som har använt dessa väggar för att kunna diskutera gemensamma problem med energiförluster, mögelbildning eller vilka andra problem som kan finnas - och vad man kan göra åt saken, på egen hand eller i grupp.

Förutom Hedareds Sand och Betong, har dessa företag använt, eller använder Excellentväggarna i sin produktion.

• Excellenthus
www.excellenthus.se

• Casapropria
www.casapropria.se

• Skandinaviska arkitekthus
www.sa-hus.se

• Sköna hus
www.skonahus.se

Om du har byggt, skall bygga eller bygger med dessa väggar - skicka mig gärna ett pm så kan vi ta upp en diskussion.

vänligen

per
 
Hittar inga speciikationer för deras väggar under Konstruktion/Kvalité. Hur tjocka är deras väggar och hur mycket isolering får man?

Rent tekniskt kommer faktiskt cellplast (EPS) att ta upp fukt genom åren, och som med alla andra värmeisolerande material, kommer dess U-värde att påverkas negativt. Jag tvivlar dock att det är fallet i ett nybyggt hus.

Har du funderat på att hyra en värmekamera för att se var huset läcker värme? Bara ett tips.
 
Hej Isolde,
det fanns lite olika isoleringskombinationer att välja mellan inom systemet Excellent- vi fastnade för 190 mm cellplast, vilket påstods skulle ge ett U-värde för väggarna om 0,22 W/m2 K. Detta är ett högre värde än för enbart 190 mm cellplast, men beror på att laster tas ned i hårdarmerade stående "förtjockningar" i betongskalet - eller kontreforer. Isoleringen blir mindre över dessa partier så det är rimligt att U-värdet lyfts något. Själva betongskalet är 60 mm.

Problemet är snarare att många andra lösningar i väggarnas konstruktion skapar enorma köldbryggor bestående av plåt och betong - bägge materialen är grymt oförlåtande vad gäller värmeläckage.

Jo - vi har hyrt en värmekamera (på Cramo). Det är en av de bästa saker vi gjort. Varenda köldbrygga sytnes mycket tydligt och det gick att mäta upp exakta värmedifferenser mellan välisolerade väggdelar och där bryggorna ledde ut värmen.

På grund av att vi INTE drog in någon värmepump till en början utan använde endast en el-värmepatron, kunde vi på ett enkelt sätt beräkna vad husets faktiska energiförluster var - och de var inte roliga att se. Förlustfaktorn är 405 W/K för hela huset, omslutningsvolymen är 640 m2, vilket ger ett medel U-värde om 0,63 W/m2 K. Inga höjdarvärden direkt. OCH troligen helt osäljbart efter den numer obligatoriska energideklarationen som skall medfölja alla hus som säljs. Dessutom är temperaturskilnaderna på skalets insidor så stora att fukt faller ut på gipsen/tapet som sitter över köldbryggor och mögel växer till där.

Vi har även låtit en oberoende konsult titta på ritningarna och räkna på köldbryggornas bidrag till värmeförlusterna, vilket var mycket stort för att uttrycka sig diplomatiskt.

För att komma ned till mer normala värmeförluster rekommenderar vår konsult en omisolering av huset utifrån. På så sätt kan köldbryggorna brytas. Vi får då putsa huset utanpå isoleringen och när detta är klart - byta all gips på väggarnas insidor.

Allt som vi har tagit fram under resans gång har vi presenterat för Hedareds Sand och Betong, men de har hittills inte varit intresserade av att ta i frågan (sedan feb 2006)

Vi stämmer nu dem till tinget på den summa det kommer att kosta att fixa till husets köldbryggeproblem och kommer där att lägga fram argument för att väggarna inte är fackmannamässigt konstruerade - dvs inkompetens från deras sida. Med det underlag vi har på hand är jag inte det minsta tveksam till att vi kommer att vinna tvisten i rätten.


MEN - jag vet att det sitter andra familjer, framför allt i västra och södra Sverige, som har byggt med samma väggar som vi. De kanske har liknande problem som vi har haft. Jag är mycket intresserad av att komma i kontakt med fler sådana husägare. Väggarna kan också ha levererats av andra företag som t.ex. Sköna Hus.


ha det

per
 
G
Har inte alfa stenhus samma konsept.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.