Har en trio väggbricka i en tvättstuga med tvättbänk ovanför och en blandare. På väggbrickan sitter vanliga VA-vinklar från R15 i brickan, till Cu10 för blandarslangarna.

Jag vill nu sätta en t-koppling på KV-anslutningen samt en ballofix och ansluta en tvättmaskin dit.

Hur gör jag detta enklast?


Schematisk ritning, rörkopplingar, väggbricka, blandare, kallt och varmt vatten, tekniska markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byter vinkeln till en T-koppling.
Sen lämplig rör mm till tappkran som tvättmaskinen ansluts till.
 
Jag skulle låta vinklarna mot väggbrickan vara som de är och bara montera ett T-kors på röret efter vinkelkopplingen. Allt du behöver finns på Hornbach (Vatette).
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle låta vinklarna mot väggbrickan vara som de är och bara montera ett T-kors på röret efter vinkelkopplingen. Allt du behöver finns på Hornbach (Vatette).
Jo jag är också lite inne på det. Men fastnade lite på att t-kopplingarna inte finns i alla varianter. Jag vill ju egentligen bara ha klämkoppling 10 mm åt ena hållet, och R15 eller liknande åt två håll. Ska se om det finns någon sådan.
 
Du sätter en förminskande klämring på 10 mm-sidan. Vinkel och T har samma byggdjup hos VA så det är lätt att byta.

Mässingskoppling med märkningar, två anslutningsändar, industriellt rörledningskomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du sätter en förminskande klämring på 10 mm-sidan. Vinkel och T har samma byggdjup hos VA så det är lätt att byta.
Tack.

Å så en planadapter i motsatt ände där jag vill skruva på en ballofix eller?
 
Eller dubbelmutter, beroende på typ av anslutning på ventilen.
 
M martinradbo skrev:
Jo jag är också lite inne på det. Men fastnade lite på att t-kopplingarna inte finns i alla varianter. Jag vill ju egentligen bara ha klämkoppling 10 mm åt ena hållet, och R15 eller liknande åt två håll. Ska se om det finns någon sådan.
Du kan använda en skruvdel (T) dy15 och sedan en sådan förminskning mot röret som Johan visade, men du har fortfarande inte en plankoppling mot blandaren, vilket du borde ha. För det finns det något som heter "Planadapter" och då kommer det bli tätt. Nu pratar jag om Vatette, inget annat.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du kan använda en skruvdel (T) dy15 och sedan en sådan förminskning mot röret som Johan visade, men du har fortfarande inte en plankoppling mot blandaren, vilket du borde ha. För det finns det något som heter "Planadapter" och då kommer det bli tätt. Nu pratar jag om Vatette, inget annat.
Nja, mot blandaren har jag ju klmäringskopplingen för t.ex. 15 mm, sätter i en förminskning och voila så passar 10-mm röret från blandaren. Där behövs väl ingen planadapter?

Det är i andra änden jag pratar om, där jag vill ansluta en ballofix
 
M martinradbo skrev:
Nja, mot blandaren har jag ju klmäringskopplingen för t.ex. 15 mm, sätter i en förminskning och voila så passar 10-mm röret från blandaren. Där behövs väl ingen planadapter?

Det är i andra änden jag pratar om, där jag vill ansluta en ballofix
Ursäkta, jag blandade ihop trådarna. Jag trodde du hade en blandare med flexslang och halvkopplingar med packning.
 
Tack för all hjälp.

För kännedom och andra som ska göra samma ska:
Det blev en T-koppling med 3 klämringskopplingar, 12 mm, 15 mm och 15 mm.
Utöver det en dubbelmutter för 15 mm och så en vinklad ballofix på det.
I 12 mm-kopplingen byttes klämringen ut mot en förminskning från 12 till 10 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.