Jag hjälpte grabben installera kök i helgen. Vi skulle kapa ner ett vitrinskåp, ikea till rätt mått. Då bar det sig inte bättre att grabben gjorde samma misstag jag gjort många gånger, man läser talmetern på fel skala. Så när jag kapade, så blev sidostycket 100 mm kortare än det borde.
Nu tog jag hem sidostycket för att kexa och göra om till rätt längd. Skarven som blir, hur får jag den så osynlig det går? På utsidan ska det ligga en ytterligare täckning, så där kommer skarven inte synas alls. Insida skåp ska målas om i annan kulör än Ikeas vita. Jag tänkte om man drar ett spår med sänksågen och sedan fyller med spackel. Blir det bättre än att bara spackla och slipa?
 
Trist men ett misstag vi alla säkert gjort som använder talmeter. ;)

Stor risk att du är klar eftersom det är några dar sedan du postade, men...

Jag tycker för egen del att du är rätt ute i lösningen på problemet; sänksågen eller fräs med V-format stål och för fyllnad hade jag valt plastiskt trä med härdare (Plastic Padding).

Hög ambition med ommålade skåpsinsidor, kul! :)
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Trist men ett misstag vi alla säkert gjort som använder talmeter. ;)

Stor risk att du är klar eftersom det är några dar sedan du postade, men...

Jag tycker för egen del att du är rätt ute i lösningen på problemet; sänksågen eller fräs med V-format stål och för fyllnad hade jag valt plastiskt trä med härdare (Plastic Padding).

Hög ambition med ommålade skåpsinsidor, kul! :)
//Ronnie
Tack för svar!
Sonen brås på sin far.
Plastic padding, eller Biltemas dito. Det hade jag nog inte själv tänkt på. Tack för det tipset. Som du förstår, så har jag inte gjort vad jag lovade Sonen, ännu....
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Trist men ett misstag vi alla säkert gjort som använder talmeter. ;)
Ett tips här är väl att i möjligaste mån ta fysiska istället för numeriska mått med
talmetern. Alltså lås den vid rätt längd och märk direkt utan att ta omvägen via siffror.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.