Hej, jag har en Mitsubishi luft/vatten pump.
Installerad 2019.
Som rubriken säger så får jag återkommande is på utedelen.
Det lägger sig på sidan och i trumman. (Se bild)
Yttertempen ligger på ca +4 och runt 0an på natten.
Brukar ligga på 19 grader innetemp.
Jag undrar om det är något som ni har råkat ut för och isåfall vad ska jag göra för att åtgärda problemet?
Kan det vara så enkelt som en trasig givare?
Installerad 2019.
Som rubriken säger så får jag återkommande is på utedelen.
Det lägger sig på sidan och i trumman. (Se bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yttertempen ligger på ca +4 och runt 0an på natten.
Brukar ligga på 19 grader innetemp.
Jag undrar om det är något som ni har råkat ut för och isåfall vad ska jag göra för att åtgärda problemet?
Kan det vara så enkelt som en trasig givare?
Ja, det är bra gissning. Min IVT började isa igen (dock inte fullt SÅ illa) efter kanske 7-8 års drift, och då fick givaren bytas (nu var det inte så ”bara”, det var ett helt kretskort som kostade ett par tusen), men sen funkar den bra igen.
I ditt fall kanske du rent av har garantitid kvar?
I ditt fall kanske du rent av har garantitid kvar?
Alright. Jag tänkte att det bara var den lilla utedelen av givaren.B b8q skrev:
Japp jag har 5års garanti.
Den har avfrostat tidigare, men nej detta problemet är helt nytt.P p_k skrev:
Jag tänker att den kanske diffar på ett par grader och därav blir det fel.
Jag vet inte om jag borde haft högre innetemp om det skulle göra någon skillnad?
Eftersom du har garanti kvar så hade jag felanmält den men även provat att trigga avfrostning manuellt och läst av givarna. Kan ju vara så att någon givare visar så mycket fel att det blir självklart var felet ligger.
Högre innetemp hjälper inte.
Högre innetemp hjälper inte.
Okej. Det jag kunde läsa av var att där och då (när jag läste av givaren) så tyckte jag allt såg vettigt ut, men när det är runt nollan och det eventuellt strular kan jag också kan förstå att det kan gå snabbt på fel håll.P p_k skrev:
Hoppas att det går fort att åtgärda, dyrt med värmepatron nu.
Iom att den ser ut att vara jämnt påfrusen är det inget fyllningsfel. Mest troligt givarfel på utedelen så den inte går in på avfrostning. Dvs den ger för högt värde. Jag har själv en ecodan, och har för mig att den inte går in på avfrostning om det är varmare än 6 eller 7 plusgrader. Vid den temperaturen och varmare frostar den inte på alls.
Redigerat:
Min Ecodan, SW100 anno 2018 har förvisso aldrig frostat igen sådär.. men exakt en gång om året (i och omkring den första riktiga kylan i december) så brukar den balla ur med allehanda konstiga cykler, plötsliga eltillskott och oregelbundna körtider. En simpel omstart av systemet har alltid löst det problemet varpå den återgår till helt normalt läge som håller sig ungefär ett år framåt.
Förra året hade jag av lämplig slump en servicetekniker här för underhåll när det årliga spektaklet uppenbarade sig och han kunde då se att utedelen plötsligt rapporterade 5-6 grader varmare ute än vad det faktiskt var enligt traditionellt kvicksilver. Någonting i styrsystemet ballar ur i och med avvikelsen när siffrorna inte går ihop sig.. hur och varför det uppstår har jag aldrig fått svar på men omstart löser som sagt alla världens problem och så även detta. Har du inte gjort det än så fimpa hela anläggningen på huvudströmbrytaren i ~30 sek och starta sen upp på nytt.
Förra året hade jag av lämplig slump en servicetekniker här för underhåll när det årliga spektaklet uppenbarade sig och han kunde då se att utedelen plötsligt rapporterade 5-6 grader varmare ute än vad det faktiskt var enligt traditionellt kvicksilver. Någonting i styrsystemet ballar ur i och med avvikelsen när siffrorna inte går ihop sig.. hur och varför det uppstår har jag aldrig fått svar på men omstart löser som sagt alla världens problem och så även detta. Har du inte gjort det än så fimpa hela anläggningen på huvudströmbrytaren i ~30 sek och starta sen upp på nytt.
Okej, tack för svar!Putten skrev:Iom att den ser ut att vara jämnt påfrusen är det inget fyllningsfel. Mest troligt givarfel på utedelen så den inte går in på avfrostning. Dvs den ger för högt värde. Jag har själv en ecodan, och har för mig att den inte går in på avfrostning om det är varmare än 6 eller 7 plusgrader. Vid den temperaturen och varmare frostar den inte på alls.
Okej, låter ju onekligen skumt.D Dayangel skrev:Min Ecodan, SW100 anno 2018 har förvisso aldrig frostat igen sådär.. men exakt en gång om året (i och omkring den första riktiga kylan i december) så brukar den balla ur med allehanda konstiga cykler, plötsliga eltillskott och oregelbundna körtider. En simpel omstart av systemet har alltid löst det problemet varpå den återgår till helt normalt läge som håller sig ungefär ett år framåt.
Förra året hade jag av lämplig slump en servicetekniker här för underhåll när det årliga spektaklet uppenbarade sig och han kunde då se att utedelen plötsligt rapporterade 5-6 grader varmare ute än vad det faktiskt var enligt traditionellt kvicksilver. Någonting i styrsystemet ballar ur i och med avvikelsen när siffrorna inte går ihop sig.. hur och varför det uppstår har jag aldrig fått svar på men omstart löser som sagt alla världens problem och så även detta. Har du inte gjort det än så fimpa hela anläggningen på huvudströmbrytaren i ~30 sek och starta sen upp på nytt.
Jag har haft systemet av (huvudströmbrytaren) och problemet kommer tillbaka.
Har nu haft en servicetekniker här som har beställt ny givare.
Hoppas på snabb leverans och reparation innan den riktiga kylan kommer.
Jepp, min gamla pump har stannat sju gånger på lika många dagar så jag vet hur det känns.
Onödig info kanske men fortsätter pumpen se ut som en isklump innan givaren kommit så är det nog klokt att ta bort det värsta med varmvatten.
Onödig info kanske men fortsätter pumpen se ut som en isklump innan givaren kommit så är det nog klokt att ta bort det värsta med varmvatten.
Trist att höra! Jag har stängt av den och kör nu med elpatronen i väntan på ny givare.P p_k skrev:
Jag kan inte Mitsubishi men på min gamla IVT finns inställningar så man kan kompensera för felvisande givare. Om din alltid visar t ex fyra grader för mycket så kanske du kan justera det och slippa elpatron?
Hoppar den mellan olika värden blir det dock svårt. Får hoppas givaren kommer snabbt.
Hoppar den mellan olika värden blir det dock svårt. Får hoppas givaren kommer snabbt.
Liknande trådar
-
Vad gäller kring isolering av kondensslang från luft-luft-värmepump?
Värmepumpar -
Hur isolera garagetak utan luftspalt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Klassisk luft luft vs annorlunda (?) frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Behövs verkligen extra luftreningsfilter till Mitsubishi Hero?
Värmepumpar -
Luftvärmepump isbildning - vattenskada
Värmepumpar