N
G Gräsand skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med här... På vilka grunder skulle kommunen vara kostnadsansvarig för kraven i PBL? Jag har aldrig hört talas om ett sådant case och heller inget lagrum som stödjer det. Tvärtom framgår det av PBL 8:14 att särskilt värdefulla byggnader ska underhållas på ett sätt så de särskilda värdena bevaras. Däremot kan Länsstyrelsen i vissa fall lämna bidrag till byggnadsvård inom ramen för bevarande av kulturhistoriskt värdefulla miljöer. Så tipset är att kolla med Länsstyrelsen i det här fallet.
Jag är med dig här. Ibland kan man få lite i bidrag för vissa saker men för detta tak kan vi inte få något då det inte kräver specifik kompetens. Men tex balustraden på framsidan kan vi få ett litet bidrag för. Vi visste ju att vi köpte en kulturmärkt kåk. Vi köper ju heller inget nytt tak, vi återanvänder ju plattorna och köper några kompletteringsplattor (också de är gamla plattor).
 
Kan du få ett vist bidrag då räknar säkert hantverkaren med att han förväntas gå på samråd mm. "gratis" något som offerten du fått tillåter honom att göra. Får man en billig offert kanske den hantverkaren vill ha 300 kr för att komma dit och 550 kr / timme för att samråda med myndigheter.(alternativt att de avstår från att lämna en offert för de inte vill delta i samråd) Har hört många hantverkare som hellre låterbli att offerera än att vara med i sådana processer.
 
Vilken klassificering på k-märkning har ni på ert hus? (A,B eller C).
Äger själv ett B-klassat hus i samma kommun.
 
N
F foppa skrev:
Vilken klassificering på k-märkning har ni på ert hus? (A,B eller C).
Äger själv ett B-klassat hus i samma kommun.
Vårt är också B-klassat!
 
Vad sägs om att ta tjänstledigt ett år, göra jobbet själv och ge dig själv en miljon i skattefri lön? Du. Skulle ändå spara pengar jämfört med offerten.

PS. Vårt tegeltak, vanligt sadeltak med utbyggnad i vinkel, på ungefär 100 kvm kostade typ 100 000 kr inklusive allt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
Vad sägs om att ta tjänstledigt ett år, göra jobbet själv och ge dig själv en miljon i skattefri lön? Du. Skulle ändå spara pengar jämfört med offerten.

PS. Vårt tegeltak, vanligt sadeltak med utbyggnad i vinkel, på ungefär 100 kvm kostade typ 100 000 kr inklusive allt.

Jag tror faktiskt TS har ett jobb med en inkomst som man även måste räkna av dessa 1.330.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Jag tror faktiskt TS har ett jobb med en inkomst som man även måste räkna av dessa 1.330.
Om han tjänar mindre än en miljon om året efter skatt så är det lönsamt. Det är få som tjänar så mycket. Antagligen tar det inte heller ett helt år att slutföra, så resten av tiden kan man spendera på soffan/ i Thailand/ med barnen.
 
N
Uppdatering:

Vi har nu träffat tre nya företag för offerter och inte en enda av dem är över 500.000kr. Dock är det svårt att ställa offert mot offert då det alltid kan vara skillnad i vad de erbjuder. Men vi har nu valt en firma som kommer landa kring 500-600’ för samma tjänster som den offert vi fick i höstas. Otroligt att det kan skilja 800’ på samma jobb.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Gick det bra?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.