Har sedan några veckor efter inflytt i mitt nya hus upptäck bomljud i mina badrum. Det ena betydligt värre än det andra.

Jag har under ca 1 års tid försökt få både entreprenören och hustillverkaren (Som rekommenderat entreprenören; har dock kört på delad entreprenad. Men som sagt, hustillverkaren har rekommenderat och tillhandahållit entreprenören. Denna har i sin tur tagit in en underleverantör för våtrum) att åtgärda detta.

Enda sättet att få något gehör var en tvåårsbesiktning vilken precis utförts.
- Där har stjärnan till besiktningsman mage börja med att berömma plattsättningen med att ”det här ser ju riktigt bra ut”. Jag har själv kaklat ett par badrum, och även om jag inte är en expert samt att något som tar en plattsättare en vecka; tar för mig en månad, eller mer.
Fakta ÄR att delar av golvet ser förjävligt ut då man börjar syna fogar, spalter etc där det på sina ställen varken är rakt jämn spalt.
SEDAN förkunnar samme besiktningsman att det minsann ”får vara bomljud på 10%”. Då jag frågar om det är 10% av totala golvytan eller 10% av varje platta så kan han inte svara…

Så kort sagt; får det vara bomljud på golvklinker (60x30cm) plattor? Stämmer det i så fall att 10% får ha ”bom”? Och slutligen; vart återfinns denna info? (Hittar ingen info i anvisningar från BKR som återfinns på nätet)

Jag är så jävla frustrerad. Detta är absolut SISTA gången jag anlitar hantverkare för att göra ett jobb jag gör bättre själv! Och enda anledningen att jag lejde bort just badrummen är för att familjen ville vinna tid samt att vi ville ha ett våtrumsintyg pga splitternytt hus.
 
BirgitS
Har du sett vad BKR skriver om bomljud?
https://www.bkr.se/kunskapsbanken/teknik/bomljud

Vem var det som anlitade besiktningsmannen?
När entreprenören gör det så finns det ju risk för en jävssituation. Det händer att BKR:s egna besiktningsmän åker ut för att kolla att deras anslutna företag uppfyller kraven så du kan ju fråga om de vill besiktiga ditt badrum, under förutsättning då att firman är ansluten till dem.
 
Ja, jag har läst denna. Och det står inget om att 10% anses som ok.

det är jag som bokat besiktning av en godkänd besiktningsman/firma som är ett välrenommerad i Sthlm.

Detta är något som stör mig kopiöst, och både min husleverantör samt entreprenören kommer sågas därefter om detta inte blir åtgärdat enl konstens alla regler.

någon annan som haft liknande problem?
 
BirgitS
Jag skulle tro att 10 % helt enkelt är besiktningsmannens (eller besiktningsföretagets) tolkning av "enstaka platta och/eller begränsade områden på ett flertal plattor".

Du kan ju alltid ringa BKR.
 
T
Kan du inte lägga in några bilder på plattsättningen samt en film på bomljudet?

Och nej, det ska absolut inte vara något bomljud på en endaste platta eller några 10%, aldrig ens hört talas om och då har jag jobbat som plattsättare i 15 år. Är trött på alla värdelösa besiktningsmän ute i landet som inte kan regler eller så hittar dom på egna.
 
  • Gilla
BirgittaBT och 3 till
  • Laddar…
Ska fixa det!

Då kanske du även kan svara på följande vad gäller badrum//tvåårsbesiktning.
- Tvåårsbesiktningen är mig veterligen till för att fånga sådant man inte upptäckt på slutbesiktningen samt fel och brister som kan ha uppkommit inom två år.
Jag har en balkongdörr där karmen spruckit vid nedre gångjärnet. Besiktningsmannen tyckte inte detta var något att bry sig om då dörren funkade bra ”nu” och ansåg sig därför inte kunna skriva upp det. Han hänvisade till ett sk ”skönhetsfel” som inte påverkade funktionen.

jag har bilderna som påvisar att sprickan vart där sedan minst två månader efter slutbesiktning. Påpekade detta; men han vägrade lyssna.

Jag får verkligen intrycket av att denne besiktningsman mer satt i hustillverkarens//entreprenörens knä än att faktiskt vara opartisk.

vad gäller egentligen? Och vart kan man hitta svart på vitt famn själv har för rättigheter? Det känns verkligen som att det kännas väldigt mycket utrymme att ”tycka” för en besiktningsman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.