C Christian Bäckström skrev:
Jag ska försöka montera ur displayen under eftermiddagen och se.

Dum fråga man man bör stänga av pumpen helt när man gör detta? Någon som vet om displayen sitter med enkel kontakt så man kan loss eller sitter de så man måste klippa kablar?
Nej det är inte svårt och ta bort dom 4 st toraxskruvarna men se upp att du inte tappar plåten och sedan är det en stiftkontakt på baksidan och du behöver inte stänga av värmepumpen men det kan du väl göra när du skaffat lödkolv och tenn samt kondingar.Titta i länken jag skickade.
 
V växelventil skrev:
Nej det är inte svårt och ta bort dom 4 st toraxskruvarna men se upp att du inte tappar plåten och sedan är det en stiftkontakt på baksidan och du behöver inte stänga av värmepumpen men det kan du väl göra när du skaffat lödkolv och tenn samt kondingar.Titta i länken jag skickade.
Ok jag kollar så får vi se senare!
 
C Christian Bäckström skrev:
Ok kan jag plocka ur displayen och sen starta pumpen igen och den går som vanligt eller måste displayen sitta där för att pumpen ska fatta vad den ska göra?
Displayen måste var där , innehåller en del data.
 
Nu har jag monterat ner och tagit kort på kretskortet. även satt tillbaka det och när jag satte tillbaka det då synd ingenting i displayen alls... vad beror det på?

Men här är bilder pådet. Hand håller kretskort, elektroniska komponenter, LCD, knappar, ingen identifikation av personen synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med integrerade kretsar, kondensatorer, motstånd, och tryckknappar; teknologisk komponent, grönt PCB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller kretskort med elektroniska komponenter och kopplingskontakter, fokus på grönt LED och svart kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fungerar VP ? Det är dom två blanka cylindrarna som brukar säga upp sig, prova att byta dom.
 
J jonaserik skrev:
Fungerar VP ? Det är dom två blanka cylindrarna som brukar säga upp sig, prova att byta dom.
Aa värmepumpen funkar som det ska iallafall som det känns. Jag ser ju inte om det är något annat fel.
 
Se bara till att + och - kommer rätt, har för mig just nu att svarta halvmånen är +. Dom sitter ytlödda och kan vara lite knepiga att få bort. Dom nya kanske har längre svansar, men behöver inte klippas, utan bara lödas in och vikas till sidan. Aluminiumkapseln får inte träffa/ligga emot någon el-del
 
J jonaserik skrev:
Se bara till att + och - kommer rätt, har för mig just nu att svarta halvmånen är +. Dom sitter ytlödda och kan vara lite knepiga att få bort. Dom nya kanske har längre svansar, men behöver inte klippas, utan bara lödas in och vikas till sidan. Aluminiumkapseln får inte träffa/ligga emot någon el-del
Okej! Jag ska försöka få någon som gör det. Men jag är helt nollad om vilken man ska köpa. Ska det vara samma nummer på de man köper som de på kortet? Hur många olika finns det och hur fel blir det om man köper fel? Finns spnthär i en bygghandel eller måste man beställa?
 
Kontakta dom här , https://help.conrad.se/hc/sv/requests/new skicka med en närbild på kondingen. Det är två lika. Kanske någon annars vet värdena på forumet och kommer in.

Edit Har du någon firma som reparerar TV/radio/elektronik i närheten så får du svar och kan köpa där.
 
E etompau skrev:
220 uF.

[länk]
Tänkte för det står 6 5, 220, I 6A. jag har absolut ingen aning om vad som är vad men tänkte för den du länkade så stod det 35V. och 35 står inte på själva kondensatorn som är på kretskortet. Jag misstror inte men jag tänkte bara ur ett logiskt perspektiv. Logiskt och elektronik brukar ju undantagsvis inte vara logiskt ibland :crysmile:
 
C Christian Bäckström skrev:
Tänkte för det står 6 5, 220, I 6A. jag har absolut ingen aning om vad som är vad men tänkte för den du länkade så stod det 35V. och 35 står inte på själva kondensatorn som är på kretskortet. Jag misstror inte men jag tänkte bara ur ett logiskt perspektiv. Logiskt och elektronik brukar ju undantagsvis inte vara logiskt ibland :crysmile:
16 står för kondensatorns spänningstålighet.
Det gör inget att välja en ersättningskomponent med högre spänningstålighet, i detta fall 35 V.

Du kan ju dubbelkolla storleken på komponenten att den har samma fysiska storlek.
Observera att ytmonterade komponenter bäst lödas bort med varmluft. Använder man en vanlig lödkolv finns risken att kretskortsbanorna skadas/går sönder
 
Nu har jag fått en att göra detta åt mig. Har en lokal elgubbe i stan som pysslat med detta i många år.

Nu är igentligen bara frågan. Är det helt lugnt att vara dra ur displayen och låta pumpen gå? Fick lite delade åsikter i tråden om detta. För ska lämna in den isåfall 8 på morgonen och få tillbaka den antingen mitt på dagen eller dagen efter.

Stäng av pannan helt i ett dygn eller låta den gå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.