Morsning!

Sitter och funderar på min luftvärmepump från 2006, en IVT Nordic converter 12 fr-n. Den fungerar som den ska vad jag förstår, men jag funderar lite på hur utvecklingen har varit sedan dess. Är det värt att byta bara för att komma åt modernare pumpars högre effektivitet, eller är det att kasta pengar i sjön att skrota en fungerande pump?

Ett nyköp (ganska oresearchat) skulle väl kosta 20 000 kr, installationskostnaden lär vara låg eftersom det redan finns en pump på plats.

Hur ska man tänka egentligen?
 
Du behöver ha en mätning eller uppskattning av hur mycket el din nuvarande pump gör av med. Sedan beror det också lite på var i Sverige du är, hur många dagar per år är det riktigt kallt, så att du får ta till tillskottsvärme. Moderna luftvärmepumpar fungerar ned till lägre temperatur än äldre pumpar.

En modern värmepump har högre verkningsgrad. Vet ej hur mycket högre, men skulle gissa 15 - 20% lägre förbrukning per producerad kwh värme. Men då också att den ger lite värme under riktigt kalla dagar, då den nuvarande helt stänger av. Dock har de generellt väldigt låg verkningsgrad när det är ordentligt kallt, så det ger inte någon dramatisk besparing de kalla dagarna.

Så om din nuvarande värmepump gör av med ex. 5 000 kwh / år, så kanske du kan spara 1000 kwh. Men detta är helt gissade siffror. Om vi sedan antar att vi får lite mer "normala" elpriser inom 2 år, så kanske man får räkna med 5 - 10 år till breakeven.

MEN om man lägger in i kalkylen att den nuvarande värmepumpen ändå måste bytas om ex. 3 år, för den går sönder. Så lönar det sig troligen att byta nu, med råge. Men det är ju då ännu mera gissning.
 
Tack för svar!

Kompletterar direkt med att pumpen (och resten av huset) ligger i Sundsvall. Mitt i landet med andra ord, med norrländskt klimat. Kan också lägga till att pumpen värmer övervåningen. På nedreplan i vårat sutteränghus har vi Legalett golvvärme. Udda luftburen golvvärme där man cirkulerar hetluft i kanaler i grunden. Fungerar fint och ger sköna golv, men det är ju i stort sett direktverkande el.

Tackar för gissningar. Har alldeles för lite tumme med el för att göra riktiga mätningar tyvärr. Pumpen är avstängd under sen vår/sommar/tidig höst.
 
Om pumpen är inkopplad med kontakt i ett uttag, så kan du sätta in en enkel elmätare i uttaget, kostar 2 - 300 kr. man skall ta mätresultatet med en nypa salt (för sådana här enkla/billiga mätare), men det ger iallafall en uppfattning.
 
H hempularen skrev:
Om pumpen är inkopplad med kontakt i ett uttag, så kan du sätta in en enkel elmätare i uttaget, kostar 2 - 300 kr. man skall ta mätresultatet med en nypa salt (för sådana här enkla/billiga mätare), men det ger iallafall en uppfattning.
Fast monterad tyvärr, men tack för tips!
 
A
Det är inte självklart att installationen blir billigare för att det redan sitter en på plats.

Det som gör mest skillnad mellan en ny och en gammal är hur rent värmepaketet är, dvs på djupet.

OM din befintliga har COP 4 och den tilltänkta COP 4,5 så kan den nya i optimala förhållanden (sker aldrig) bli 10% bättre

tror inte du får en riktigt värdig efterträdare om du inte hamnar över 20tkr bara för pumpen, du behöver en Mitsubishi LN35 Hero för att matcha kvaliten.
 
electroluxaren skrev:
Det är inte självklart att installationen blir billigare för att det redan sitter en på plats.

Det som gör mest skillnad mellan en ny och en gammal är hur rent värmepaketet är, dvs på djupet.

OM din befintliga har COP 4 och den tilltänkta COP 4,5 så kan den nya i optimala förhållanden (sker aldrig) bli 10% bättre

tror inte du får en riktigt värdig efterträdare om du inte hamnar över 20tkr bara för pumpen, du behöver en Mitsubishi LN35 Hero för att matcha kvaliten.
Tack! Ja, någon lust att snåla på kvaliteten har jag inte. Den lär ju sitta 15-20 år. Men en sådan du nämner verkar faktiskt ligga på under 20 papp. Jag lär köpa lokalt, men här är ett ex: Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN35 Luftvärmepump llm-hero-2-35M (polarpumpen.se)

Har gjort en ordentlig rengöring, men det var ju ett några år sedan nu. Undrar bara om det är värt slantarna på en apparat som redan är gammal. Gjorde själv en rengöring höstas med rengöringsvätska för att städa lamellerna, men det kan väl knappast kallas djuprengöring.
 
Nu tror jag iofs inte Sundsvall brukar få snorkalla vintrar med -30 men om så är fallet så kommer du likväl behöva stödja den nya pumpen med elradiatorer eller kaminvärme. När det är som kallast ute och husets effektbehov är som störst har luft/luftvärmepumpen sin sämsta verkningsgrad och värmeeffekt.
 
E Einh skrev:
Nu tror jag iofs inte Sundsvall brukar få snorkalla vintrar med -30 men om så är fallet så kommer du likväl behöva stödja den nya pumpen med elradiatorer eller kaminvärme. När det är som kallast ute och husets effektbehov är som störst har luft/luftvärmepumpen sin sämsta verkningsgrad och värmeeffekt.
Sant, sant, och det är helt ok med stödeldning. En kärv vinter i Sundsvall är det väl 15-20 minusgrader i några veckor, men toppar (bottnar?) på 25 någon dag eller två. Typ. Visst kan det bli kallt men det är sällan ihållande.

Huvudsyften med tråden är att grunna på om ett byte är värt pengarna eller ej. Har inte lyckats hitta tekniska specar på min IVT men ska gräva i pärmarna, tror de gamla pappren finns kvar. Det är ju intressant att veta om man ska kunna jämföra med nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.