Ska lägga om taket och har en fundering. Jag har idag svarta takpannor som med åren blivit dassiga då färgen på dem nötits bort. Jag står i valet om vi ska lägga nya svarta takpannor igen eller om vi ska gå mot tex mörkgrå eller ljusgrå pannor istället. Huset är helvitt med grå foder idag.

För och nackdelar med svart respektive grå pannor?

mvh
 
Har du aluzink/grå rännor och övrig plåt ? Vit fasad med aluzink plåtarbeten och svart tak fungerar, blir det även grått tak så tar nästan det gråa över.
 
Huset vitt, hängrännor i vitt, foder grått
 
Då kommer nog ett grått tak knyta ihop med grått foder/knutar jättebra (y)
 
Ok thx
 
Magnus E K
Tegelfärgade.
 
Så trist :/
 
R Rolle85 skrev:
Ska lägga om taket och har en fundering. Jag har idag svarta takpannor som med åren blivit dassiga då färgen på dem nötits bort. Jag står i valet om vi ska lägga nya svarta takpannor igen eller om vi ska gå mot tex mörkgrå eller ljusgrå pannor istället. Huset är helvitt med grå foder idag.

För och nackdelar med svart respektive grå pannor?

mvh
Ett grått tak gör huset mindre varmt än svart, när vi har soliga och varma sommardagar. Värt att tänka på om klimatet blir varmare. Det drar mer el att kyla än att värma ett hus.
Funderar du på solceller kan det vara snyggare med svart tak som matchar de oftast svarta cellerna. Med solceller genereras ju mycket el på sommaren och du kan använda något an den till att kyla huset.
 
Magnus E K
I Sverige drar det betydligt mer el att värma än att kyla samma hus.

Med tegelröda pannor absorberas värmen när man vill ha den och reflekteras när den är oönskad. (Kanske...)
 
När det kommer till olika tillverkare av betonpannor, finns det några skillnader där eller är de bara design man betalar för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.