Hej!

Jag vill återskapa den här hyllan, och har lyckats uppskatta alla mått och gjort en inköpslista på träavdelningen i bygghandeln. Fick strax därefter veta att hyllan i fråga är i metall, vilket jag uppenbarligen har missat….

Så…skulle ni våga bygga den här i trä?
- Mått på hela möbeln är 1035x342x2700 mm
- Listerna är 21x21 mm
- antar att man bara får plats med 1 st träplugg i varje sammanfogning. Vikten från varje hyllplan fördelas alltså då på 4 st plugg

har aldrig byggt något liknande förut :)
Kökshylla med krukväxter, böcker, porslin; vinflaskhylla nedtill; öppen balkongdörr; inomhusmiljö med dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Adam
 
Hej och välkommen till forumet!

Njae, det där ser klent ut för att göras i trä. Kommer nog inte att rasa (om du inte har vinförvaring på samtliga hyllor) men svajigt blir det säkert.

Snygg hylla men du får gå upp lite i dimension eller bygga med metallprofiler.
//Ronnie
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Tjena!

Och tack för välkomnandet :)

okej, men då låter det som en avrådan. Spelar det nån roll att hyllan är förankrad i vägg längs hela bakstycket?
 
Jag hade aldrig pluggat ihop en sån hylla utan fogat ihop en med dado (på engelska) eller dado med rabbet. De två längst upp till vänster i bilden nedan. Enkelt att göra och blir stabilt.

Men jag håller med om att två centimeters ben är i klenaste laget. I varje fall i svenskt fulvirke, dvs glesringad gran. Bättre i ek tex. Men om du skruvar fast de två bakre benen i väggen så kan det gå. Men det är ju bara att prova. Det fina med att bygga i trä är att misslyckas du så får du bygga mer, och att bygga är ju roligt.

https://www.pinterest.com.au/pin/716353884448798114/
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.