N
Hur mycket kan man råka förstöra/göra fel genom att ge sig på att tilläggsisolera kallvind på egen hand? Spånet som redan är på vinden är väldigt kompakt, och håller dålig isolering. Snön glider av taket rätt omgående vintertid, vi eldar för kråkorna i princip, och vi skulle kunna minska våran elkostnad drastiskt av att få ordning på vinden.

Kan man fylla upp med kutterspån utan att det blir några negativa konsekvenser för vindsutrymmet?
Hur länge håller detta i sådana fall, ett par år?
 
Du kan fylla på med kutterspån, men om det finns utrymme att arbeta där, skulle jag rekommendera att ta bort spånet och ersätta med något nyare
 
S
N Novisorisk skrev:
Hur mycket kan man råka förstöra/göra fel genom att ge sig på att tilläggsisolera kallvind på egen hand? Spånet som redan är på vinden är väldigt kompakt, och håller dålig isolering. Snön glider av taket rätt omgående vintertid, vi eldar för kråkorna i princip, och vi skulle kunna minska våran elkostnad drastiskt av att få ordning på vinden.

Kan man fylla upp med kutterspån utan att det blir några negativa konsekvenser för vindsutrymmet?
Hur länge håller detta i sådana fall, ett par år?
Om du gör vinden kallare ökar du risken för mögel på vinden.
Om du har spån lär det inte finnas någon plast, så där är jag helt okunnig.

Vi har plast och glasfiberisolering på vinden. När det tilläggsisolerades här så kom möglet på masonitskivorna på några månader bara.

Installerade FTX i huset och bytte sen masoniten mot råspont i samband med takbyte. Inte en enda mögelfläck där.. Det jag vill ha sagt är att ventilation är viktigt när man isolerar vinden. Du vill inte ha upp den fuktiga luften från boytan till vinden framförallt inte när vinden är kallare än tidigare.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Jag lät spånet ligga kvar och fyllde på med cellulosaull ovanpå. Tror det var bra, men vinden är nog välventilerad också. Sen är det så krångligt gå upp där nu för tiden så jag mest hoppas det är bra.
 
N
S SueCia skrev:
Om du gör vinden kallare ökar du risken för mögel på vinden.
Om du har spån lär det inte finnas någon plast, så där är jag helt okunnig.

Vi har plast och glasfiberisolering på vinden. När det tilläggsisolerades här så kom möglet på masonitskivorna på några månader bara.

Installerade FTX i huset och bytte sen masoniten mot råspont i samband med takbyte. Inte en enda mögelfläck där.. Det jag vill ha sagt är att ventilation är viktigt när man isolerar vinden. Du vill inte ha upp den fuktiga luften från boytan till vinden framförallt inte när vinden är kallare än tidigare.
Tack för svar!
Det finns ingen plast på vinden. Vinden har råspont och tak/tegel är helt bytt för ett par år sedan. Tror du det då finns risk för mögel?
Om man lägger på mer spån, kondenserar varmluften då mer mot vidstaket?
 
N
F fiskarn87 skrev:
Jag lät spånet ligga kvar och fyllde på med cellulosaull ovanpå. Tror det var bra, men vinden är nog välventilerad också. Sen är det så krångligt gå upp där nu för tiden så jag mest hoppas det är bra.
Det har varit vår tanke också, att fylla på med cellulosaull. Det har tyvärr dragit ut lite på tiden och vi behöver få det fixat rätt så omgående. Hur stor skillnad blev det i värmeförbrukning?
 
Det som gör att risken för mögel ökar om man isolerar mer är att luften blir kallare på vinden, och det i sin tur gör att den relativa fuktigheten ökar. Men om det ska leda till mögelpåväxt så måste fuktig luft från huset leta sig upp på vinden.
 
N Novisorisk skrev:
Det har varit vår tanke också, att fylla på med cellulosaull. Det har tyvärr dragit ut lite på tiden och vi behöver få det fixat rätt så omgående. Hur stor skillnad blev det i värmeförbrukning?
Jag hade ganska nyss flyttat in och installerade även en luftvärmepump om det var innan eller strax efter, minns inte. Sen är jag ganska flexibel och mixtrar mycket med elen, speciellt då som ungkarl. Så igen anning. Men det känns väldigt kostnadseffektivt, betalade väl 6 tusen för ullen och reglade upp lite innan bara. Känns väldigt bra att ha gjort, speciellt i dessa tider. Men cellulosa var vad man sa till mig iaf.
 
OM man ska tilläggsisolera en vind med öppen takfot och kutterspån så behöver man göra följande för att minimera risken för mögel

1) Ha mekanisk ventilation. Gärna FTX (då FTX återvinner värmen från luften som går ut ur bostaden)
Detta minskar mängden fukt som stiger upp till vinden från bostadsvåningen.

2) Ha en fläkt som vid optimala förutsättningar suger ut luften från vinden.
Detta löses genom aningen smarthub med sensorer på vind och ute och en smart strömpuck som för att styra en fläkt eller något i stil med Trygghetsvakten Vind.
Optimala förutsättningar är då absolut fukt (dvs gram vatten per kubikmeter luft) på vind större än absolut fukt ute SAMT att kyld luft då som kommer in om fläkten startar INTE gör att den relativa luftfuktigheten på vinden lokalt (där luften dras in och gör köldbryggor) går över 65% (detta går beräkna)

3) Nu kan du tilläggsisolera med antingen mer kutterspån eller träfiberskivor typ Hunton.
Viktigt att tilläggsisoleringen INTE går ända upp mot råsponten ute vid kanterna.
Detta då man inte vill dra luft genom isoleringen då fläkten går.
Du vill inte ha mineralull utan något som uppför sig som den tidigare isoleringen , dvs organisk isolering

4) Inte tilläggsisolera för mycket. 45-90 mm max (om man har träfiberskivor) el 100-200mm kutterspån.
Detta för att minska risken för mögeltillväxt i själva isoleringen.
Kör du med 90mm träfiberskivor , köp 45mm och lägg dubbla lager omlåott för att minimera djupa skarvar som gör köldbryggor.

Kör man med smarthub lösningen, sensorer & fläkt så har man dessutom koll på hur fuktigt det är på vinden , både den relativa fuktigheten och den absoluta samt temperatur
Detta gör att man kan sätta in stödåtgärder som avfuktare om man märker att det blir för fuktigt på vinden fastän man gjort ovanstående åtgärder.

Tja ... eller så tar man bort all kutterspån, sätter ångspärr enl konstens regler och på med mineralull.

Jag kör själv med FTX + smarthub + sensorer + fläkt + 90mm träfiberskivor.
Ingen mögeltillväxt

EDIT:
Kostnad för smarthub + sensorer + fläkt ca 4000
kostnad för Trygghetsvakten vind ca 10000
Kostnad för 2*90mm träfiberskivor ca 110kr / m²
kostnad för FTX .. 40-80 tusen skulle jag tro
kostnad för mekanisk ventilation från kök och badrum ca 10000 kanske??
 
Redigerat:
M MrDizzy skrev:
smarthub + sensorer + fläkt + 90mm träfiberskivor.
Är på gång att lägga en smarthub och sensor i vinden och tänkte fråga vilken du körde på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.