Hej!

Jag skulle byta ut min diskmaskin, kopplade ur den gamla bild:
Hand håller en skjutmått mätande en plastad mässingsförgylld koppling och en slanganslutning. Transparent tejp och vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och märkte att "någon" som bott här före mig har smält och förminskat ingången till vattenlåset från 20 till 16 mm. Detta gör att en eventuell propp inte kommer kunna anslutas, och min nya diskmaskin behöver en 22mm
koppling.

Skjutmått mäter röranslutning; plastskarv med märkning "Dishwasher"; kopparledningar bakom; fokus på mätverktyg och rörknä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med rörskärare, PVC-rör, kopparledningar och en CE-märkt apparat under ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparrör och plastventil för diskmaskin, etikett, närbild, installationens detalj, VVS, heminredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte då fråga om det finns något dåligt med att installera avloppet från diskmaskinen i utgången som på bilden nedan pekar åt höger då den är räfflad, den är dock bara 20mm tjock på utsidan.
Dubbla handfat avloppsrör, gråa, sammankopplade, vattenlås, rörinstallation, vägguttag och anslutna slangar synliga under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slangen skulle jag dra upp i en böj med ett kopparsvep.

För att täppa till den skadade nippeln som tidigare använts tänkte jag använda en träplugg och krympslang, samt en krympslang för att få nippeln som pekar åt höger att bli lagom tjock för avloppsröret från den nya diskmaskinen:

Grå PVC-rörkonstruktion med analyserade delar: träplugg, krympslang, och lager krympslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni?

Alternativ 2, koppla på en sånhär:
https://www.byggmax.se/diskmaskinsanslutning-1-12-contura-p6738446 samt sänka vattenlåset och kapa av det tjocka röret som leder ner.

Alternativ 3, byta ut vattenlåsdelen men endast T-kopplingen. Har dock inte lyckats hitta denna modell som dock är ganska vanlig om man tittar på forumet här, någon som vet vilken modell det är och om det är lätt att bara byta ut den delen?

Alternativ 4, köpa nytt vattenlås med tillbehör
 
Redigerat:
tommib
Är det en bostadsrätt eller hyresrätt?

Har du inga bräddavlopp från diskhoarna? De brukar synas undertill...

I själva sakfrågan svarar jag byt vattenlås, det kostar väldigt lite och går snabbt.
 
  • Gilla
JustDoIt och 4 till
  • Laddar…
Hej det är en Brf och nej inga breddavlopp finns i diskhon tyvärr. Vilken modell är det på vattenlåset? Går det att bara byta den trasiga delen?
 
Ta några mått på rören och ta med dig bilden till någon rörshop/firma så borde de kunna plocka fram reservdelar eller i alla fall ett nytt avlopp som passar.
 
Plugga den gamla och använd anslutning bredvid, bara att dra på lite tejp (eltejp eller vulktejp) och trä på den nya slangen med en slangklämma.
 
  • Gilla
Nissens och 5 till
  • Laddar…
Köp nytt vattenlås.
Alla ideer om tejp och träpluggar kommer med hög sannolikhet resultera i vattenskada framöver.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S salkin85 skrev:

Alla ideer om tejp och träpluggar kommer med hög sannolikhet resultera i vattenskada framöver.
Som försäkringsbolaget med lika stor sannolikhet vägrar att befatta sig med …
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Bra att ni är insatta och tack för tipsen. Jag tar och bokar in en röris.
 
Krilleman
Vattenlåset fixar du enkelt själv. Ta istället pengarna du hade lagt på rörmokaren och skaffa ett läckagelarm och sätt under. Gärna ett till under diskmaskinen också.
 
Skruva av vattenlåset och ta med till Hornbach eller liknande, komplettera med nya delar och skruva det sen själv på plats. Vattenlåset i länken ovan kan passa men har inte 90 graders vinklar som ditt om jag ser rätt? Om det nu spelar någon roll för platsutrymmet?
 
Krilleman
Ö Öckeröhus skrev:
Vattenlåset i länken ovan kan passa men har inte 90 graders vinklar som ditt om jag ser rätt?
Hur menar du nu?

Det vattenlåset jag länkade till har en annan konstruktion än originalet.
Först "kopparna" i rakt utförande med gänga, sen är det lekande muttrar som i sig sitter på vattenlåset i vinkel.
 
Nissens
N nilsson123 skrev:
Hej!

Jag skulle byta ut min diskmaskin, kopplade ur den gamla bild:
[bild]

och märkte att "någon" som bott här före mig har smält och förminskat ingången till vattenlåset från 20 till 16 mm. Detta gör att en eventuell propp inte kommer kunna anslutas, och min nya diskmaskin behöver en 22mm
koppling.

[bild] [bild] [bild]

Jag tänkte då fråga om det finns något dåligt med att installera avloppet från diskmaskinen i utgången som på bilden nedan pekar åt höger då den är räfflad, den är dock bara 20mm tjock på utsidan.
[bild]

Slangen skulle jag dra upp i en böj med ett kopparsvep.

För att täppa till den skadade nippeln som tidigare använts tänkte jag använda en träplugg och krympslang, samt en krympslang för att få nippeln som pekar åt höger att bli lagom tjock för avloppsröret från den nya diskmaskinen:

[bild]

Vad tror ni?

Alternativ 2, koppla på en sånhär:
[länk] samt sänka vattenlåset och kapa av det tjocka röret som leder ner.

Alternativ 3, byta ut vattenlåsdelen men endast T-kopplingen. Har dock inte lyckats hitta denna modell som dock är ganska vanlig om man tittar på forumet här, någon som vet vilken modell det är och om det är lätt att bara byta ut den delen?

Alternativ 4, köpa nytt vattenlås med tillbehör
I en Brf är rörstammarna föreningens egendom. Kanske kan detta gå på deras räkning? Kanske får du inte ens mickla med detta själv dessutom.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur menar du nu?

Det vattenlåset jag länkade till har en annan konstruktion än originalet.
Först "kopparna" i rakt utförande med gänga, sen är det lekande muttrar som i sig sitter på vattenlåset i vinkel.
Jag menade att i och med att det är en annan konstruktion så kanske den nya konstruktionen är i vägen om han har en skjutlåda som är möblerad efter nuvarande vattenlås. Behöver ju inte vara så men kan vara bra att ha i tanken? Men ditt förslag funkar säkert
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.