Hej,

Varför rinner dagvatten i avloppet?

Vi är nyinflyttade i 60-talshus och undersökte tyvärr inte avloppet ordentligt vid visning (besiktningen anmärkte inget men har nog inte sett det.

I golvet i källaren finns en lucka i golvet för att se ner till avloppet. Som ni ser på videon har något hänt eftersom inspektionsluckan är borta och avloppet blottat så att säga.

Avloppet kommer från nederkant och rinner ut i gatan i överkant i bild. Dock sipprar vad om måste vara dagvatten in från höger. Lite oklart om det kommer i ett rör eller om det tränger in. Jag lutar åt det senare.

Vattenmätaren står stilla så det är inget vatten från huset.

Enligt handlingar från 60-talet när huset byggdes så
dränerades det med tegelrör under huset i ”lutning mot avloppet”.

En rörmokare var här och kollade i tre minuter innan han föreslog att bila upp avloppsrören i källaren. Jag undrar dock om det verkligen har något med dagvattnet att göra?
Räcker det inte med att återställa det blottade avloppet, gjuta igen och dit med en riktig inspektionslucka? Eller kommer dagvattnet att spränga upp eller underminera kåken då?

Flera grannar i området leder ut sitt dagvatten i stuprören på gräsmattan istället för ner i marken nu under hösten har jag noterat. Gissar att det hänger ihop med att många har dagvattnet kopplat på kommunala avloppet?

Tidigare ägare är tyvärr till åren och har inga svar på våra frågor.
 
  • Gilla
Martin.W-D och 2 till
  • Laddar…
B
Häll lite mjölk blandat med vatten I en hängränna i taget, vänta en stund mellan varje hängrännor. Se om det dyker upp mjölk där eller vid utloppet av avloppet (om du har nån inspektionsmöjlighet). Syns mycket tydligt.

Svårt att säga om det beror på felaktigt kopplad dagvatten, felaktigt kopplad dränering, eller om det är läckande rör som det läcker in regnvatten.
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Är väl husets dränering som är anslutet till avloppet. Inte alls ovanligt på gamla hus. Även regnvattnet brukar vara anslutet. konjugat system vill jag minnas det heter. K-brunnar ute i gatan.
 
  • Gilla
fisgris8 och 4 till
  • Laddar…
Tack! Bra tips. Videon fastnade längs vägen men ska finnas i inlägget nu.
Kolla gärna igen och se om du får någon mer idé.
 
B BSOD skrev:
Häll lite mjölk blandat med vatten I en hängränna i taget, vänta en stund mellan varje hängrännor. Se om det dyker upp mjölk där eller vid utloppet av avloppet (om du har nån inspektionsmöjlighet). Syns mycket tydligt.

Svårt att säga om det beror på felaktigt kopplad dagvatten, felaktigt kopplad dränering, eller om det är läckande rör som det läcker in regnvatten.
Är väl inget felaktigt kopplat. Man kopplade så på den tiden. Dagvatten och avlopp gick i samma ledning och helt orenat ut i närmsta älv.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med om att det troligen är ett kombinerat avloppssystem i området där dagvatten och spillvatten går samma väg ut. Det går att kolla med kommunen och går ofta också att se på VA-fakturan. Betalar man för anslutet dagvatten eller inte?
 
B
GoC GoC skrev:
Är väl inget felaktigt kopplat. Man kopplade så på den tiden. Dagvatten och avlopp gick i samma ledning och helt orenat ut i närmsta älv.
Rätt eller fel hänger väl mest på nu gällande regler, t.ex. om kommunen inte tillåter dagvatten i avloppet så får man ju rätta till det.

Rent tekniskt är det ju inget uppenbart problem med att ha dagvatten i avlopp/spill, men det hänger ju på den mottagande parten att avgöra det.

Ska man göra om avloppet så skulle jag separera dagvatten från avlopp. Men jag skulle inte bila upp golvet bara för att "rätta" till det, om inte man var tvungen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Rätt eller fel hänger väl mest på nu gällande regler, t.ex. om kommunen inte tillåter dagvatten i avloppet så får man ju rätta till det.

Rent tekniskt är det ju inget uppenbart problem med att ha dagvatten i avlopp/spill, men det hänger ju på den mottagande parten att avgöra det.

Ska man göra om avloppet så skulle jag separera dagvatten från avlopp. Men jag skulle inte bila upp golvet bara för att "rätta" till det, om inte man var tvungen.
Ja i dag så vill kommunerna inte ha in dagvatten i avloppet. Då blir det översvämning i reningsverken. Därför som TS grannar leder ut regnvattnet på gräsmattan.
 
Tack för alla kloka inspel.

Hur skulle ni då åtgärda det ni ser? Att lämna det öppet verkar inte helt rätt.
 
Enklast är att koppla bort stuprören och ge dem utkast på gräsmattan eller till vattentunnor. Då har du att vattna med också.
 
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Du skall väl inte gjuta igen, det är ju en renslucka och det skall vara öppet så du kan komma åt att rensa ledningen ut till gatan. Det skall bara sitta en lucka i durkplåt uppe på golvnivå.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 5 till
  • Laddar…
Jag skulle nog inte skriva till kommunen i detta skede, risken finns att det kan bli dyrt snabbt.

Det ser ju dock ut att vara gamla rör så ni kan väl börja planera ett stambyte invändigt och ersätta rören ut till gatan med plaströr, det kan bli väldigt tråkigt väldigt snabbt om gamla avloppsrör i cement ute i trädgården rämnar pga ålder och rötter (talar av egen erfarenhet). Då passar man på att avleda dagvattnet till en stenkista på tomten eller annan lösning för LOD (lokalt omhändertagande av dagvatten).
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du skall väl inte gjuta igen, det är ju en renslucka och det skall vara öppet så du kan komma åt att rensa ledningen ut till gatan. Det skall bara sitta en lucka i durkplåt uppe på golvnivå.
En sån lucka finns i dag. Men du menar att det kan vara öppet i avloppsnivån som det är nu? Det behöver inte sitta en gjutjärnslucka där?
 
Studera tomtens beskaffenhet och tänk på vart dagvattnet tar vägen om stuprören skickar ut det på gräsmattan. Har du gammal dränering i dåligt skick, mark som lutar mot huset o.s.v. så kan du få översvämning I källaren vid skyfall.
 
  • Gilla
B BUS och 1 till
  • Laddar…
Tyckte mig se en liten grön växt på filmen? :thinking:
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.