Vi har flyttat in i vårt hus nu, och efter en och annan eskapader så har vi börjat komma till ro.

Men, många av samhällets invånare här använder vår tomt som promenadväg. De går helt enkelt över vår tomt på sina promenader. Det är visst lite närmare till kiosken och båthamnen om man går här över.

Jag tycker det är ganska otrevligt när folk går runt på min tomt medans jag sitter under parasollet och läser, eller om vi sitter och grillar med gäster. Förvisso är tomten stor, men det är inte mer än tiotalet meter till vårt hus, så någon allemansrätt kan knappast göras gällande.

Men, samtidigt vill varken jag eller tanten göra oss till ovän med "alla" det första vi gör. Därför har jag inte störtat upp och förklarat att jag tycker de skall gå runt. (Jag skulle för övrigt inte få göra mycket annat än att prata med människor, för det är några dussin varje dag som passerar).

Idag berättade en granne att det brukar åkas skoter över vår tomt på vintern, och därmed blev det i mitt sinne hög tid att göra något åt detta. Vi får vårt första barn snart, och vi har katter, och att ha snöskotrar som far över tomten är inget jag tycker om.

Eftersom jag har en massa annat att göra, så tänkte jag kanske inte sätta upp staket, utan "nöja" mig med att sätta upp en skylt i vardera tomtgräns med "Privat område" och hoppas att det sunda förnuftet får folk att ta en annan väg. Eller blir jag en "gringubbe" då i allas ögon?

Några synpunkter och idéer?
 
Sätter du upp en skylt med privat område tittar nog folk snett på dig.
Jag röstar för staket
 
Hemmakatten
Tycker exakt likadant som Andreas. Ett staket kan man alltid motivera med att man får barn eller vill skapa en ombonad trädgård eller annat. En skylt med texten "privat" har en negativ klang. Och du, sätt upp staketet snart, då kan du alltid säga (om nån frågar) att du inte visste att detta var traktens gångväg.
 
Det är aldrig roligt med folk som går över tomten. Må väll vara om det är barn men vuxet folk. Jag skulle skämmas:eek:

Tror att det kan vara bra att sätta ett staket för att markera. Eller plantera buskar, fast dom trampar dom väll ner då förståss. Skyltar är mer uppkäftiga är det så att folk börjar kliva över staketet så kan du sätta upp skylten, eller tala om att det inte finns med på din tomtkarta att det är en gångbana över din tomt. Eller så kan ni börja klampa över på deras tomter när dom e ute å grillar å har främmande:p

Föstår mig inte på folk som tror att dom kan göra hur som helst.
 
Usch, lite som jag befarade. Staket är dyrt, tar en massa tid att sätta upp, och skall sedan underhållas. Miljön här är q-märkt dessutom, så jag tror aldrig att stadsarkitekten godkänner ett gunnebostängsel precis.

Får sätta upp krocketspel, kubb och lite annat i den där änden tills vidare, och för dem som inte hajjar det hela får man påpeka att de faktiskt är inne på en privat tomt som jag ärligen betalt, och som jag svettas mycket för att försöka få ordning på.
 
Går det inte sätta upp ett plastband, ungefär som att man nysått gräsmattan och inte vill ha de färska stråna nedtrampade?
Eller på annat sätt visa att det faktiskt är en tomt? Anledningen till att de genar kanske är att de inte vet att det är er tomt?
 
Håller med de övriga, ett staket eller nåt som markerar tomtengränsen, om tomten inte är alltför stor, är det bästa. Eller som jesca säger markera på nåt sätt för att visa att det faktiskt är en annans tomt dom går på, lägg en rabatt, sandlåda, leksaker, buskar eller dylikt. Fast man skall inte vara 100% säker att alla "förstår" din vink vad du än gör.
Självklart skall du inte behöva stå ut med att folk använder din tomt för att dom är lata, men skylt kanske inte är det bästa, åtminstonde inte om det står typ "privat område" bara.
 
Sätt upp skyltar med en gång. Ju längre du väntar, desto svårare blir det att sätta stopp för ofoget. Sen kommer de säkert inte att respektera skyltarna, i alla fall inte när ni inte är hemma, så du får nog slå upp ett staket så småningom. Såna där eltrådar man har till hästhagar går ju snabbt att sätta upp. Du måste ju inte ha ström i tråden.
 
Swetrot skrev:
Får sätta upp krocketspel, kubb och lite annat i den där änden tills vidare, och för dem som inte hajjar det hela får man påpeka att de faktiskt är inne på en privat tomt som jag ärligen betalt, och som jag svettas mycket för att försöka få ordning på.
Bra idee! En bänk, sandlåda, några utemöbler, påbörjat rabatt .... allt som gör den delen av tomten mer bebott gör nytta. Alla som går där ska känna sej som inkräktare på någon annans revir. Det hjälper mer än skylt och nästan lika bra som stakett ;).
Läste om ett fall där man placerade trädgårdsmöbler i på allmän yta utanför sin tomt och fick promenadgäster att ta andra stigar ... så det måsta vara en effektiv sätt att slippa besök. Gör det snabbt ...
gaia
 
Vi hade samma problem när vi flyttade in i vår förra bostadsrätt med liten hörntomt på 300 kvm. Alla i föreningen, stora som små, genande över tomten, både till fots och på cykel. Här var det inga som helst tvivel om att det var vår tomt då de gick 1 meter från vardagsrumsfönstret. Barnen brukade oxå leka i trädgården då förra ägarna inte brydde sig. Jag började med att säga till varje gång jag såg någon men ingen verkade bry sig. Så jag satte istället upp ett tillfälligt staket som satt upp i ca 3 månader och när jag tog ner det hade alla hittat nya vägar. Ett tillfälligt staket borde stadsarkitekten kunna godkänna utan problem.
 
W
Har exakt samma problem, folk red även över vår tomt med härliga lämningar som följd. Smällde upp staket i ena änden och en skylt i andra. Detta fick alla vuxna och hästar att gå runt medans några få ungdommar fortfarande gick över och klättrade över staketet. Byggde då en vedbod mitt i "gångstigen" i ena änden av tomten. Detta hjälpte lite mer men inte helt. Har nu låtit ena sidan växa igen och det har hjälpt ytterligare. Nu ser jag kanske någon person per månad och de får jag spel på.
Ska till våren dra upp gunndebo på 160cm med häck bakom (för att hela staketet med tiden ska försvinna) och detta lär stoppa problemet totalt. Vi hade ändå tänkt göra detta så vi gör det inte för att folk går där.
Men det e ett jävligt jobbigt med folk som går på ens tomt bara för att de inte orkar gå runt. Brukar gå loss på dem och det funkar rätt bra. Barn kan man ju inte direkt kontrolera de tycker ju det e lite spännande och det får man leva med verkar det som. Synd att taggtråd e förbjudet annars hade jag kört det ovanpå det nuvarande staketet.

Hadde en jäkla massa kopparpasta över förra året av någon annledning och den smetade jag ut på staketet precis där de brukar gå över och det gjorde nytta för jag hörde åtminstonde 2 vrål en kväll.
Funkar inget för dig tycker jag du ställer dit en tjur, då blir det lugnt.
 
  • Haha
  • Gilla
Fredrikgla och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kopparpasta på staketet, DET var kreativt. :D

Borde alltså fungera bra med smörjfett, underredsmassa osv...

Och vad ska dom som blivit nedsmetade säga... :)
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
börja med att gräva upp för ett planteringsland/häck,
Du behöver bara en spade och lite motivering. Då borde ju folk hajja till när de ska gå över tomten och fattar att de inte kan gå där längre.
Säkerligen har folk promenerat över tomten i alla tider och det har satt sig i folk att det går bra.
Visar inte du som ny ägare till tomten att det inte är ok för dig så kommer de aldrig att lära sig.
Jag tycker inte att en skylt är en bra idé även om du skriver snällt, för det kanske blir missuppfattat av någon.
Det viktigaste är trots allt att det är din tomt och vill inte ni att folk ska gå där så ska de inte göra det heller.
Jag vet de gånge jag har kännt mig tvingad att gena över en tomt även i min ungdoms glansdagar så har jag haft en gnagande känsla all det är en överträdelse och att det inte är rätt att gå där.
Lycka till och hoppas att de fattar snart.
 
Mikael_L
Jag läser mitt eget inlägg, och tja... man börjar nog inte i kopparpastaänden iaf. Jag tyckte bara att det lät lite kul.

Helt klart ska du börja med enkla saker, inte sätta igång ett storskaligt krig direkt.

Men muta in ditt område på något vis med personliga prylar/aktiviteter, se till att det blir olustigt att passera där för de flesta normalintelligenta människor. Och börja nu direkt, låt alla märka att nu har ni bosatt er där, så nu gäller lite andra saker än tidigare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Swetrot skrev:
Idag berättade en granne att det brukar åkas skoter över vår tomt på vintern, och därmed blev det i mitt sinne hög tid att göra något åt detta. Vi får vårt första barn snart, och vi har katter, och att ha snöskotrar som far över tomten är inget jag tycker om.
Du måste nog försöka få upp ett staket till vintern ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.