harry73 harry73 skrev:
Nu skriver han inte hur han använder vantar. Kan vara fingerlösa vantar för datorarbete när man jobbar hemma. Sedan år 900 kr per månad upp till 4000 kr för hela vintern. Hittar man fler liknande besparingar, kan der vara skillnaden mellan att kunna bo kvar och behöva flytta
Var bara nyfiken på hur tankegångarna gick kring om det var värt tumma så mycket på livskvaliteten hemma för de besparade pengarna. För egen del tänker jag precis tvärtom, inte för att det är kul på något vis men betalar de extra pengar som krävs för bra livskvalitet hemma (tills en viss gräns såklart) där man tillbringar mest tid av dygnet. Var mest nyfiken på hur min motsats resonerade, och förstår såklart att alla har olika förutsättningar :)
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu skriver han inte hur han använder vantar. Kan vara fingerlösa vantar för datorarbete när man jobbar hemma. Sedan år 900 kr per månad upp till 4000 kr för hela vintern. Hittar man fler liknande besparingar, kan der vara skillnaden mellan att kunna bo kvar och behöva flytta
Stämmer bra. Vantar utan fingertoppar så att jag kan jobba nästan obehindrat. :)

Och sen så pratar vi inte bara enstaka tusenlappar i besparingar. Vi har kört med låg temperatur ända sedan vi flyttade in 2009. När vår luft/vatten-pump lämnade in för några år sen hade vi (även med dåtidens låga elpriser) ”sparat” långt mer än det kostade att installera bergvärme.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
R Raecer11 skrev:
Blir ca 500kwh för november.

699kwh 2021
Jag har liknande siffror.
 
Nov. 2021 1852 kwh
Nov. 2022 ~850 kwh

70-tals hus med direktverkande el + llvp.

Började elda i kaminen sedan början av månaden. Startar element eller luftvärmepump på vid behov, men generellt har vi ca 3-4 grader svalare än vanligt.

Tar på en extra tröja och lite tjockare strumpor. Om fingrarna känns kalla hjälper en mössa och en kopp te.
 
pacman42 pacman42 skrev:
134m², tre vuxna och en 17-åring, så mycket duschvatten. LLVP+FLVP för vatten. Tre elbilar som laddas med olika frekvens också. 1400kWh för November (prediktion, håller upp siffran lite).

Sant, jag har också EN elbil. Men det där är imponerande, grymt ju!
 
P Perry39 skrev:
Sant, jag har också EN elbil. Men det där är imponerande, grymt ju!
22 grader inomhus dessutom, jag värmer till 25 grader på natten och sedan får tempen sjunka till 22 grader på dagen.

En av elbilarna är dock sonens mopedbil, men den laddas nästan varje dag.

Knepet är en bra LLVP, den har väldigt hög COP och eftersom jag fjärrstyr den från hemautomationssystemet så kan jag optimera uppvärmningen efter elpriset.
 
1090 kWh 2021, hittills 661 kWh 2022 så bör bli en besparing. Satt in kamin som nog gjort den största skillnaden. Tror vädret varit hyfsat likt i snitt?
 
harry73
F fiskarn87 skrev:
Tror vädret varit hyfsat likt i snitt?
Hos oss i alla fall. Vissa veckor var lite varmare än förra året, men så var det också en period där det var betydligt kallare.
Medelvärdet för novermber 21 var nog 0,2 grad högre
 
harry73 harry73 skrev:
Hos oss i alla fall. Vissa veckor var lite varmare än förra året, men så var det också en period där det var betydligt kallare.
Medelvärdet för novermber 21 var nog 0,2 grad högre
Ja kan tänka mig det. 0,2 °C skillnad är ju hyfsat likt :)
 
Marginell sänkning mot ifjol.
Energianvändningsdata, jämförelse perioder, daglig förbrukning, linjediagram, elektricitet, mobilgränssnitt, minskning i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
+19kWh i november utan att ha ändrat något nämnvärt i vårt levnadssätt...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag tycker det har gått över förväntan bra.
 
  • Energianvändning i mobilapp, diagram visar daglig och månatlig förbrukning jämfört med föregående år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Ser ut att bli en sänkning med ca 45% från föregående år, nöjd! Kallt i källaren, absolut, men det kan jag leva med.
 
Elförbrukningsstatistik som visar en 48 % minskning från föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har minskat med 48%, jämfört med samma period förra året. Men då ska man tänka på att inledningen av november var förhållandevis varm och under de två första veckorna var elförbrukningen en tredjedel mot vad den har varit de senaste tio dagarna.

Det har också varit mycket tvättar den senaste tiden och så har vi 20-21 grader inomhus.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Har minskat med 48%, jämfört med samma period förra året. Men då ska man tänka på att inledningen av november var förhållandevis varm och under de två första veckorna var elförbrukningen en tredjedel mot vad den har varit de senaste tio dagarna.

Det har också varit mycket tvättar den senaste tiden och så har vi 20-21 grader inomhus.
Skitsnack!

November 2022 har nästan exakt samma medeltemperatur som 2021.

Det går inte att halvera energianvändningen med dumma kommentarer om att inledningen av månaden var ovanligt mild.

Varför bör dessa inlägg bannas! Jo för att de stressar övriga husägare och är en skymf mot de människor som jag träffar i jobbet som dragit ner värmen inomhus till 15 grader och eftersom de inte klarar att betala elräkningarna.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.