Golvvärme?

  • Antal röster
    29
Hej! Jag och min sambo står inför ett dilemma. Vi har köpt hus där badrum och gäst-wc ska renoveras, vi planerar att lägga in golvvärme i båda utrymmena. Det är ett 60-talshus och varken badrum eller gäst-wc kommer att bli jättestort, det kommer handla om cirka 7 kvm med golvvärme.

Dilemmat är att både vår byggentreprenör och VVS-are rekommenderar oss golvvärme genom el, då de menar att det inte blir så stor skillnad på elräkningen i månaden i jämförelse med vatten. Vänner och kollegor tycker detta låter väldigt konstigt då de har sparat flera tusen i månaden på att stänga av sin golvvärme i sina badrum. I dessa tider vill vi såklart satsa rätt, men våra byggare menar på att det måste vara något fel på golvvärmen om de ska öka flera tusen i månaden. Speciellt när det gäller en mindre yta och att vi inte ska ha golvvärme på fler ställen i huset.

Vad säger ni enligt erfarenhet? Ska vi köra på vatten eller el när det gäller golvvärmen? Vi vill såklart spara in på kostnader i dessa tider, vi bor i södra sverige.
 
B
Jag kan ju tycka att vattenburet är att föredra. Men det är ju dyrare att installera, och om huset inte har vattenburet värmesystem (och inga sådana planer finns), så hade jag nog lagt el I ett sådant utrymme.

Det låter konstigt att spara flera tusen i månaden på el med vattenburen värme, det är inte rimligt på så liten yta.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
H
H hantverkare27 skrev:
Hej! Jag och min sambo står inför ett dilemma. Vi har köpt hus där badrum och gäst-wc ska renoveras, vi planerar att lägga in golvvärme i båda utrymmena. Det är ett 60-talshus och varken badrum eller gäst-wc kommer att bli jättestort, det kommer handla om cirka 7 kvm med golvvärme.

Dilemmat är att både vår byggentreprenör och VVS-are rekommenderar oss golvvärme genom el, då de menar att det inte blir så stor skillnad på elräkningen i månaden i jämförelse med vatten. Vänner och kollegor tycker detta låter väldigt konstigt då de har sparat flera tusen i månaden på att stänga av sin golvvärme i sina badrum. I dessa tider vill vi såklart satsa rätt, men våra byggare menar på att det måste vara något fel på golvvärmen om de ska öka flera tusen i månaden. Speciellt när det gäller en mindre yta och att vi inte ska ha golvvärme på fler ställen i huset.

Vad säger ni enligt erfarenhet? Ska vi köra på vatten eller el när det gäller golvvärmen? Vi vill såklart spara in på kostnader i dessa tider, vi bor i södra sverige.
De hade upp det på TV:en för ett tag sedan, golvvärme med el är svindyrt. Har för mig de pratade om 5-6 kvm, pris mellan 300-500/månad. När vi gjorde badrummen för 10 år sedan, sa både elektrikern och de som gjorde badrummen att vattenburen golvvärme är det bästa. Avrådde bestämt att lägga golvvärme med elslingor för att det var dyrt i uppvärmning. Fanns heller ingen anledning då hela huset har vattenburen värme. Visserligen kan man stänga av och på elgolv men det är nog ingen som orkar i ett badrum. Golvvärmen bygger några cm på golvet men det löser de säkert på bästa sätt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Flera tusen i månaden blir det inte. Däremot kan det bli mer än man tror. Mycket beror såklart på om utrymmet är väl isolerat, främst mot marken. Sen är det avgörande hur varmt du vill ha det. Har du vattenburet system, kör på vattenburet. Har du inte några planer på att byta till det, kör på el. Det kan lätt kosta 500-1000kr/ mån med el med dessa elpriser, eller ännu mer och mycket mindre. Men, du har inte den förbrukningen varje månad så snittet är mkt lägre.
 
När vi renoverade badrummet i våras la vi in elvärme framför vatten, trots att vi har vattenburet i övrigt. Främsta orsaken var höjdskillnaden. Senaste 30 dagarna har vi förbrukat 64kW/h så några stora pengar rör det sig inte om, 23 grader.
 
J JonasJN skrev:
När vi renoverade badrummet i våras la vi in elvärme framför vatten, trots att vi har vattenburet i övrigt. Främsta orsaken var höjdskillnaden. Senaste 30 dagarna har vi förbrukat 64kW/h så några stora pengar rör det sig inte om, 23 grader.
Allt är relativt. Om Elpris+moms+elöverföringsavgift+energiskatt=10kr så blir det ändå 640kr på en månad. Men det är ointressant hur varmt det står att det är på din termostat, det kan lika gärna vara 21,5 på ytan. Du kan ha välisolerat och litet.
 
Under förutsättning att ni redan har vattenburen värme i huset är vattenburen golvvärme en självklarhet, samt givetvis ett värmesystem som inte går på direktverkande el, utan fjärrvärme elelr värmepump av något slag.

Men har ni inte vattenburet idag kostar det ju en del att konvertera. Och som JonasJN konstaterar är elvärmen tunnare. För oss var elvärme självklart då vi inte har vattenburet system.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
UPPDATERING: Jag kan tillägga att vi ha vattenburen värme i huset idag, genom luft/vatten värmepump
 
Jag har ett nybyggt 1,5 plans hus och jag har precis som du vattenburen värme via lvvp. Jag kommer ändå montera elvärme i duschen på ovanvåningen för att kunna torka upp golvet även på sommarhalvåret då vattenburna golvvärmen är avstängd. Nere är det betongplatta så där är det sak samma, men med dusch på träbjälklag känns det bättre med lite extra värme som torkar upp
 
T Taren43 skrev:
Jag har ett nybyggt 1,5 plans hus och jag har precis som du vattenburen värme via lvvp. Jag kommer ändå montera elvärme i duschen på ovanvåningen för att kunna torka upp golvet även på sommarhalvåret då vattenburna golvvärmen är avstängd. Nere är det betongplatta så där är det sak samma, men med dusch på träbjälklag känns det bättre med lite extra värme som torkar upp
Om man som jag värmer poolen från husets LuftVatten värmepump via en poolvärmeväxlare och därmed har på värmepumpen året runt så är ju inga problem med vattenburen golvvärme även på träbjälklag.
O andra sidan har man inte på värmepumpen på sommaren och vill ha golvvärme då är det ju bara el som gäller
 
U
Vi har båda
El när det sen vår, sommar och tidig höst när värmepumpen inte går och vattenburet resterande del av året. När man ändå lägger vatten så kostar det inte mycket att även slänga ner en elslinga innan man flyter in allt. Lätt värt dem 2000-3000kr extra. 1% av hela badrumsrenoveringen.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Stod inför just detta dilemma nyss och funderade på det mycket. Landade i att det inte är försvarbart att inte nyttja det vattenburna systemet när det finns i huset, trots en ca 15000 kr högre installationskostnad. Man ser om man söker i forumet att folk redan innan dagens elpriser hade detta dilemma och då var ju valet också lite svårare.

Främsta anledningen är att med vattenburet behöver jag inte ta ställning till om värmen ska va av eller på oavsett elpris, jag orkar inte ha det som en faktor i livet att fundera på om ett varmt toalettgolv är ”värt det just nu”.

Har däremot elpatron i skåpet för att gasa på extra vid behov.
 
Lägg in båda - då har ni alla möjligheter och jag tycker att det är ett måste att kunna torka upp blöta badrumsgolv även sommartid. Sen behöver det ju inte vara elslingor utan man kan ju sätta in en el-push som värmer slingan lokalt i badrummet på sommaren när golvvärmen i övrigt är avstängd.
 
  • Gilla
silverztar och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.