Hej friends!
Jag försöker bistå mina äldre föräldrar med ett värmeproblem enligt följande: De har fjärrvärme och sedan 3 vattenburna värmeslingor i sitt hus från slutet av 60-talet: Trycket i expansionskärlet sjunker och efter ca 1 dygn nere på 0. Sjunker igen (på samma sätt) efter ny påfyllningen. Värmen avtar när trycket försvinner. Jag har gjort en första (okulär) kontroll men ser ingen läckade kring något av elementen. Rören till slingan i källaren ligger i betongplattan och de 2 slingorna till våningen över ligger i golvträbjälklaget. Man hör att det är luft i vissa element på våningen över källaren. Ett litet dropp från dräneringsslangen vid säkerhetsventilen men det är så lite så det borde inte orsaka detta. Killen från komunens fjärrvärmebolag säger att bälgen i expansionskärlet verkar ok.

Vad tror ni? Nästa steg i felsökningen? Är det för en rörmokare att lokalisera vilken slinga som läcker genom att stänga av en i taget och kolla om trycker sjunker fortfarande? Finns ingen synlig vattenläcka men kan väl vara tex ett inbyggt rör i golvet?? Otäkt isf. Rör borde väl inte springa läck men huset är ju ifs över 50 år gammalt.
Jag är tacksam för tips!
 
B Bernie99 skrev:
Hej friends!
Jag försöker bistå mina äldre föräldrar med ett värmeproblem enligt följande: De har fjärrvärme och sedan 3 vattenburna värmeslingor i sitt hus från slutet av 60-talet: Trycket i expansionskärlet sjunker och efter ca 1 dygn nere på 0. Sjunker igen (på samma sätt) efter ny påfyllningen. Värmen avtar när trycket försvinner. Jag har gjort en första (okulär) kontroll men ser ingen läckade kring något av elementen. Rören till slingan i källaren ligger i betongplattan och de 2 slingorna till våningen över ligger i golvträbjälklaget. Man hör att det är luft i vissa element på våningen över källaren. Ett litet dropp från dräneringsslangen vid säkerhetsventilen men det är så lite så det borde inte orsaka detta. Killen från komunens fjärrvärmebolag säger att bälgen i expansionskärlet verkar ok.

Vad tror ni? Nästa steg i felsökningen? Är det för en rörmokare att lokalisera vilken slinga som läcker genom att stänga av en i taget och kolla om trycker sjunker fortfarande? Finns ingen synlig vattenläcka men kan väl vara tex ett inbyggt rör i golvet?? Otäkt isf. Rör borde väl inte springa läck men huset är ju ifs över 50 år gammalt.
Jag är tacksam för tips!
Testa att vrida på hatten på säkerhetsventilen för att kolla så det inte kommit smuts i ventilen.
 
Rören i en betongplatta på mark om dom inte är i koppar är alltid en riskkonstruktion speciellt om huset är 50 är. Kan ju vara läge att provtrycka det.
 
V växelventil skrev:
Testa att vrida på hatten på säkerhetsventilen för att kolla så det inte kommit smuts i ventilen.
Ok menar du att det isf skulle förklara trycktappet?
 
B Bernie99 skrev:
Ett litet dropp från dräneringsslangen vid säkerhetsventilen men det är så lite så det borde inte orsaka detta.
Det är inte många liter vatten som ryms i halva expansionskärlet, det är det som kan läcka ut när trycket sjunker, om det läcker via säkerhetsventilen.

Vårt expansionskärl är på totalt 12 liter, förtrycket är 0,5 bar, tryck i fyllt system ca 1 bar.
Vatten är okomprimerbart, det är bara luften som komprimeras.
Etikett för teknisk specifikation, temperatur och tryckgränser, vätskegrupp, ingen SBR-membran, ISO 9001.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En droppande tappkran kan förbruka 55 liter vatten om dygnet,
https://www.svensktvatten.se/medlem...ing/om-materialet/fakta-om-vattenforbrukning/
 
V växelventil skrev:
Testa att vrida på hatten på säkerhetsventilen för att kolla så det inte kommit smuts i ventilen.
Börja med dom lättast sakerna och ju varmare ditt system blir så vill det expandera mer och en säkerhetsventil som inte tätar helt kan vara lite lurigt. Det som är lite oroande är att trycket faller till 0.Du kan försöka känna på golvet efter rören om du känner någon temperaturförändring
Du kan även göra påstricket genom att knyta en påse runt säkerhetsventilen med typ gummisnod för att se om det blir vatten/luft.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.